Begagnatmatchen: Volkswagen Tiguan – lika bra som den säljer?

Premium Den andra generationen av Volkswagens kompaktsuv säljer som smör, men är den ett bra begagnatköp? Ägarna har svaret.

Begagnatmatchen: Volkswagen Tiguan – lika bra som den säljer?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Volkswagen Tiguan är utan att överdriva en av Sveriges mest populära kompaktsuvar, och den har dessutom legat i försäljningstoppen väldigt länge.

Det betyder att utbudet av begagnade exemplar är mycket stort, och att antalet ägare som satt betyg på sina bilar är imponerande. Vi anser oss därför ha riktigt bra koll på hur bilen verkligen är att leva med i vardagen.

Och även om ägarna ofta uttrycker att de är nöjda med sin bil (ett antal av dem har haft flera Tiguaner i rad), talar betygen ett lite annat språk. Åtminstone om man jämför med andra bilar i segmentet.

Om vi börjar med det positiva är det många ägare som anser att Tiguan är mycket bil för pengarna, och att den är välutrustad. Det höga insteget omnämns också ofta, samt de trevliga köregenskaperna. Problemfriheten är högre än för snittbilen för perioden, och baksätet får ett riktigt fint betyg från ägarna. Det är inte svårt att förstå då sätet både är skjutbart och har vinklingsbart ryggstöd. 

Det betyder att det både kan vara väldigt komfortabelt och rymligt för passagerarna, eller skjutas framåt för att öka lastvolymen. 

Tycker man mot förmodan att baksätet och bagageutrymmet är lite i underkant finns den rymligare Allspaceversionen, som både har längre axelavstånd och större överhäng bak. Allspace tillkom 2017.

Tittar vi närmare på betygen här till höger är det mestadels röda siffror, vilket betyder att Tiguan är sämre än snittbilen på dessa områden. Det kan såklart uppfattas som illavarslande om man funderar på att slå till på en Tiguan, men notera att relativt många betyg bara ligger en aning under snittbilens. 

I IQ-delen är Totalekonomi och Service exempel på detta. Däremot ligger bränsleförbrukningen klart under medel, vilket inte är så konstigt då Tiguan är en fullstor familjebil och betyget för snittbilen gäller alla storleksklasser.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektronikstrul är relativt vanliga hos Tiguan, och andelen ägare som haft garantiärenden är hög.
I den senare kategorin är å andra sidan syskonet Passat förbluffande bra, liksom när det gäller inredningen. Toyota RAV4 utmärker sig positivt på flera punkter. Volvobilarna är mer genomsnittliga.

Förutom det fina baksätet och ljudnivån är det idel röda siffror när det gäller TQ-betygen. Det mest förvånande är att bagageutrymmet får underbetyg, jämfört med snittbilen, och fjädringen likaså. (Å andra sidan klagar några ägare på att chassit är ganska stötigt.)  

Har Tiguan större framgång i EQ-delen kanske? Nej, det råkar vara den sämsta grenen. Märkestrogenheten är det enda som inte ligger under snittet, resten av betygen är röda.

Ska man försöka se Tiguanbetygen från den ljusa sidan kan man jämföra dem med syskonet Passat – en modell som Tiguan spöar i alla tre delmoment. Men räcker det för att vi ska kunna rekommendera Tiguan som begagnatköp? Det är inte glasklart. Ägarnas kommentarer är ganska positiva över lag, men betygen ligger generellt sett lågt.  

Ser man till konkurrenterna i klassen klarnar dock bilden avsevärt angående vilken bil du ska köpa istället. Är IQ-egenskaperna de viktigaste är Toyota RAV4 det klart bästa valet. Låg förbrukning, god ekonomi, skyhög problemfrihet och bra service är saker som RAV4-ägarna älskar.    

Bästa köpet om TQ är viktigt är Volvo XC60. Ägarna gillar den låga ljudnivån, det sköna baksätet och den bekväma fjädringen. Här utmärker sig återigen Toyota RAV4 med ett riktigt bra bagageutrymme.

Volvo XC40 är bilen för dig om du värdesätter EQ mer än något annat. Ägarna hyllar körglädjen och kvalitetskänslan, där-emot är de inte speciellt hänförda av motorerna. Där är RAV4-ägarna mer nöjda. Volkswagen Passat är den enda modellen som är på par med snittbilen i ronden Bra köp. 

Totalt sett får vi nog anse att Toyota RAV4 är det bästa köpet bland dessa. Den är definitivt ett smartare val än Volkswagen Tiguan.

MODELLHISTORIK

Volkswagen Tiguan 2016–2022

2016 Sverigepremiär för andra generationen av Volkswagens kompaktsuv. Den första generationen kom redan 2007.
2017 Tiguan Allspace tillkommer, med 109 mm längre axelavstånd och totalt 215 mm längre kaross.
2020 Facelift på sommaren, och dessutom presenteras den sportiga Tiguan R med 320 hk och laddhybriden eHybrid.

Tiguan-ägarna älskar... 

"Bra utrymmen, fin styrning och känns som en personbil att köra, bra ergonomi och sköna stolar."
"Mycket bil för pengarna."
"Bra dragbil."
"Högt och bekvämt insteg, bra markfrigång."
"Praktiskt med skjutbart baksäte så man kan prioritera last eller passagerare."
"Den är så bra att den är tråkig."

Tiguan-ägarna gillar inte...

"Fjädringen är för hård, så bilen blir lite struttig."
"Infotainmentsystemet är buggigt och låser sig."
"Öppning av bagagelucka med svepande fotrörelse med foten funkar aldrig."
"Farthållarens radarplacering i fronten, vid snöfall täcks denna av snö och farthållaren stängs av."
"Höga servicekostnader."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Ägarna har fel – Tiguan är riktigt kul att köra."

Fram till för några år sedan (då elbilarna gjorde sitt intåg) var Volkswagen Tiguan en vanligt förekommande testbil. Som genomkompetent storsäljare var modellen en ypperlig måttstock för de många konkurrenterna i det populära kompaktsuvsegmentet. Och även om den ofta placerade sig bra i testerna uteblev känslorna från testlaget – Tiguan har alltid varit mer IQ än EQ. 

Men så körde vi bilen på vinterväg, och jag föll pladask. Köregenskaperna var ju riktigt underhållande! Balansen var neutral, nästan lite åt det överstyrda hållet, och den breda spårvidden och det förhållandevis korta axelavståndet gjorde bilen riktigt livlig. Åtminstone i klassen.  

Tiguans låga betyg när det gäller körglädje beror troligen på att ägarna inte kör sin bil speciellt aktivt, men funderar du på ett köp kan det vara trevligt att veta att potentialen finns där. Ut och sladda i snön, vetja!