Begagnatmatchen: Volvo V90 – bra året runt?

Premium Volvos största kombi är omtyckt, men modellen har också en handfull typfel som ägarna stör sig på. Är den ett bra begagnatköp trots dessa?

Begagnatmatchen: Volvo V90 – bra året runt?
Volvo V90 är populär, men är den ett bra begagnatköp?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


När förra årets bilförsäljning summerades hamnade Volvo S/V90 på en elfteplats totalt sett i Sverige. Och fram till och med april i år ligger S/V90 på åttonde plats. Modellserien (speciellt kombin) är alltså mycket populär bland de svenska bilköparna – även om föregångaren V70 prenumererade på förstaplatsen under många år. 2021 togs den manteln över av de mindre S/V60, och hittills i år är det XC40 som ligger högst på den svenska topplistan.

Bilmarknaden har förändrats en hel del de senaste åren, men vi svenskar är och förblir väldigt förtjusta i stora kombibilar. Och då framför allt "svenska" sådana. 

Även om den vanliga V90 presenterades 2016 är de äldsta exemplaren till salu av årsmodell 2017, liksom den något förhöjda systerbilen V90 Cross Country. Och utbudet är massivt av båda versionerna.

I skrivande stund finns det drygt 1 500 V90 till salu på Blocket, och knappt 700 V90 Cross Country. Det är därmed inga som helst problem att hitta just det exemplar du vill ha.  

Men är Volvo V90 ett bra begagnatköp? Både ja och nej, är ägarnas samlade åsikt. Bilen har väldigt många goda kvaliteter, den är exempelvis tystare, rymligare (för både passagerare och bagage), mer bekväm och har bättre föramiljö än snittbilen av samma årgångar. V90 Cross Country är dessutom bättre än snittet när det gäller service och kvalitetskänsla.

Konkurrentbilarna i samma segment är dock ännu bättre. Volvomodellerna håller förvisso jämna steg med Audi A6 Avant av den "förra" generationen (2012–2018), men de mer jämngamla generationerna av BMW 5-serie Touring och Mercedes E-klass Kombi rår de inte på. Åtminstone inte i IQ- eller EQ-ronderna. TQ-mässigt är V90 på par med (eller bättre än) samtliga konkurrenter, och det är också i dessa grenar som bilarna verkligen glänser. De är stora, rymliga, välutrustade och bekväma vagnar allihop. Kort sagt perfekta familjebilar i det hänseendet.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är smått förvånande att V90 CC-ägarna har haft dubbelt så mycket motorrelaterade problem som de som äger en vanlig V90. Och detsamma gäller även problemen med växellådorna. Däremot är elektroniken mer stabil i V90 CC, vilket kan ha att göra med att många av barnsjukdomarna var åtgärdade till V90 CC-premiären. Garantiärendena är också klart färre för V90 CC, av samma anledning.

Sedan har vi det här med felen som V90 är behäftad med. Dels är det vibrationer, en anmärkning som finns på alla Volvos modeller som bygger på SPA-plattformen. I fallet V90 (och V90 CC) klagar en ansenlig mängd ägare på vibrationer i motorvägshastigheter, men vissa har samma problem i lägre farter.

Några ägare har fått bukt med detta genom Volvos verkstäder, men felet vekar inte vara så enkelt avhjälpt. I vissa fall har det räckt med balansering av hjulen, i andra har man behövt rotera däcket på fälgen för att hitta den bästa balansen, och somliga har dessutom fått byta både drivaxlar och/eller kardanaxel.

För en del har problemen kvarstått ändå. SPA-plattformen tycks vara ytterst känslig för vibrationer i drivlinan, och dessa fortplantas tydligt upp till kupén.

Det andra "typfelet" som många V90-ägare dras med är att främst bakdörrarna fryser fast när det är köldgrader ute. Förbluffande många nämner detta i sina rapporter i vår begdatabas. Dörrarna sitter helt fast, och kan varken öppnas utifrån eller inifrån. Bakluckan är inte lika drabbad, då många anger att detta varit den enda vägen in i bilen vissa vintermornar.

Och några ägare berättar att när de väl fått upp dörrarna går de inte att stänga igen, så även låskistorna kan vara en orsak. Man kan ju tycka att en bil utvecklad och tillverkad i Sverige ska klara av svenskt vinterklimat, men det förefaller inte så. Vissa ägare har till och med tvingats tejpa fast dörrarna vissa dagar då låsmekanismen har totalvägrat.   

Andra kommentarer rör infotainmentsystemet som är segt och buggigt, och när skärmen slocknat kan man inte manövrera exempelvis klimatanläggningen, vilket kan vara högst olyckligt. Till detta kan läggas att några anser att 55-literstanken är i minsta laget med tanke på bilens bränsleförbrukning, och att ganska många V90 CC-ägare tycker att de stora sidobackspeglarna skymmer mycket av sikten snett framåt. 

En handfull ägare klagar på att golvmattorna luktar illa när de blir blöta, en av dem går snäppet längre och tycker att de luktar kattpiss. Sådant kan vara väldigt bra att veta innan man slår till på vad en annan ägare kallar "världens snyggaste familjebil".

MODELLHISTORIK

VOLVO V90 2016–2022

2016 Premiär på Genèvesalongen i mars, ett par månader efter sedanmodellen S90. Motorerna är uteslutande tvålitersfyror, både bensin och diesel.
2017 Den något höjda V90 Cross Country ansluter, liksom laddhybriden V90 T8 Twin Engine.
2020 Facelift av både V90 och V90 Cross Country.

V90-ägarna älskar...

"Gedigen konstruktion med bekväma säten och bra förarmiljö."
"Imponerande dragbil."
"Fantastisk långfärdskryssare."
"Perfekt bil för dig som vill åka tryggt och skönt."

V90-ägarna gillar inte...

"Bakdörrarna fryser fast vid riktigt kallt väder."
"Knapparna på ratten slutar fungera."
"Vibrationer i motorvägsfart."
"Fukt i baklamporna gör att de slocknar."
"Hög bränsleförbrukning."
"Bromsarna gnisslar."
"Volvo On Call strular."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Ytans seger över innehållet, och jag älskar det."

XC70 var en av mina absoluta Volvofavoriter. Lagom lådformad, bruksig utstrålning och med en helt magiskt mjuk och bekväm fjädring. En ypperlig familjebil, i mitt tycke. Sedan kom V90. Helt plötsligt skulle Svensson åka premiumbil med lång, låg och slank form, och lyxig inredning. Kombin var död, länge leve herrgårdsvagnen! 

Och jag fick en ny favorit. V90 är och förblir en av marknadens absolut bästa familjebilar, även om bakrutan inte är vertikal som den var i gamla dar. Idag handlar ju mycket om yta snarare än om innehåll, så på ett sätt är det förståeligt. 

När V90 Cross Country kom tänkte jag att anrättningen hade potential att bli ännu mer smaklig än vad XC70 var. Men tyvärr försakades den härliga fjädringen och CC blev "bara" en höjd och tilltuffad V90. Inget fel i det. Hade V90 CC även funnits som laddhybrid är jag övertygad om att den hade blivit en solklar folkhemsfavorit.


Läs mer

47 tester och provkörningar av Volvo V90 samt 352 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Volvo V90.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.