Begagnattestet innehåller:
✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.
Det finns bilmodeller som säljer helt okej. Och det finns bilmodeller som säljer bra. Och riktiga storsäljare. Sedan finns det bilar som T-Ford, Folkabubblan, Porsche 911 och Volkswagen Golf. Bilar som förändrat bilmarknaden för evigt. Ikoner.
Sedan premiären 1974 har Golf varit en av världens mest framgångsrika modeller, och tillika oerhört populär i Sverige. Generation sju hade premiär 2012 och under modellens tre sista år på marknaden låg den topp tre på försäljningslistan med mellan 15 000 och 20 000 exemplar årligen.
Som mest pratar vi om 55 bilar – per dag. Sedan kom generation åtta och volymerna minskade, kanske mest på grund av premiären för Volkswagens eldrivna kompaktklassare ID.3.

Här finns alltså ett minst sagt generöst utbud på begagnatmarknaden. Över 1 400 bilar när detta skrivs. Allt från den snålaste dieseln till de starkaste bensinarna. Halvkombi, kombi, mpv:n Sportsvan, den förhöjda Alltrack och de sportiga GTI och R.
Vad tycker ägarna då? I detta fall är det flera hundra av dem som satt betyg på sin Golf, och det tackar vi för.
En av dem sammanfattar bilen väldigt bra, och faktiskt även ganska roligt: ”Trist och förutsägbar på ett bra sätt.” Varje gång vi testat Golf har vi kommit fram till ungefär samma slutsats. Den är knappast roligast i klassen, men fortsätter att vara riktmärket som alla konkurrenter siktar mot. Och Golf har vunnit en hel del tester genom åren.
Jämförelsebilarna denna gång är kombiversionen Sportscombi, populära Kia Niro Hybrid, den eldrivna ”ersättaren” ID.3 och suven T-Roc – som till mångt och mycket delar teknik med Golf.
FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN
Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.


Kia tar hem IQ-ronderna utan större problem. Niro är mest ekonomisk att äga och dessutom mest felfri, även om T-Roc också har ett väldigt högt betyg på den senare punkten.
I TQ-ronderna är det desto jämnare mellan bilarna. Det väldigt generösa bagageutrymmet i Golf Sportscombi är utslagsgivande här, kombin är såklart bäst om man behöver lasta mycket. Kia Niro har dock det bästa baksätet och ID.3 är tystast i kupén – vilket kanske inte är så förvånande med tanke på drivlinan. Tittar vi däremot på betygen för förarmiljön ser vi tydligt att det går åt fel håll för Volkswagen. ID.3 är klart sämst på denna punkt.
EQ-mässigt är det suven T-Roc som får högst betyg av ägarna. 94 procent i Bra köp är en mycket bra siffra.
Golf hänger dock med bra, nio av tio anser sig ha gjort ett bra köp. Intressant nog är det stor skillnad mellan Golf/T-Roc och ID.3 även här, de många barnsjukdomarna för den sistnämnda påverkar uppenbarligen ägandet på ett negativt sätt.
Det finns en ansenlig mängd motorer till Golf, och att rekommendera en är mer eller mindre omöjligt. Däremot är det enkelt att rekommendera det aktiva DCC-chassit som funnits som tillval. Poängen med detta är komfortläget, som ger bilen en väldigt bekväm gång. Storbilsfluff i kompaktklassen!
Backkamera är också ett praktiskt tillval, speciellt när den är finurligt smutsskyddad under emblemet på bakluckan (se bild här ovan).
Det finns kort sagt en Golf för alla. Så fundera på vilken kaross och vilken drivlina som passar dig bäst. Har du riktig tur kan du nog välja vilken utrustningsnivå och karossfärg du vill ha också.

MODELLHISTORIK
VOLKSWAGEN GOLF 2013–2019
2012 Premiär på hösten. De första bilarna kom ut sent på året, som årsmodell 2013.
2013 Premiär för kombin Sportscombi.
2016 Facelift på hösten med nya motorer, större infotainmentskärm, digital instrumentering som tillval, och LED-bakljus (LED-strålkastare tillval).

Golf-ägarna älskar…
”Liten bil med bra utrymmen.”
”Låga driftkostnader.”
”Inga problem.”

Golf-ägarna gillar inte…
”DSG-lådan är ryckig och växlar långsamt.”
”Pekskärmen laggar och hakar upp sig vid låga temperaturer.”
”Vattenläckage från dörrarna.”
”Vibrationer i inredningen.”
ÄGARNAS BETYG
Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.



Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:
”Typ alla jag känner äger en Golf – och jag vet varför”

Det är mycket enkelt. De i min bekantskapskrets som äger en Golf har köpt den på min inrådan.
Jobbar man med bilar får man väldigt ofta frågan: ”Vilken bil ska jag köpa?” För att komma fram till ett svar har jag bara behövt ställa en motfråga.
Behöver du en bil som funkar för två vuxna och ett litet barn? Köp en Golf. Behöver du mer plats för bagage? Köp en Golf Sportscombi. Har du ofta hög hatt? Köp en Golf Sportsvan. Har du en lång och bucklig grusväg fram till sommarstället? Köp en Golf Alltrack. Gillar du att åka på banträffar ibland? Köp en Golf GTI. Vill du rejsa vid rödljusen men inte offra alla former av komfort eller utrymmen? Köp en Golf R.
Volkswagen Golf är en av marknadens mest mångsidiga bilar så det har inte varit svårt att hitta bra köp för kompisarna och familjen. Och faktum är att alla har blivit nöjda med sitt – eller man kanske ska säga mitt – val.

Läs mer
Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Volkswagen Golf finns på vår sajt.
Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!