Begagnatmatchen: Lilla XC40 – Volvos bästa suv?

Premium Kompaktsuvarna är omåttligt populära och i Sverige är XC40 eftertraktad som begagnad. Kan den slå konkurrenterna i klassen – och storebror XC60?

Begagnatmatchen: Lilla XC40 – Volvos bästa suv?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Volvo har sannerligen gjort en varumärkesresa sedan Geely tog över rodret för tolv år sedan. En modell som XC40 hade varit ganska svår att se framför sig innan den tidpunkten (då med amerikanska Ford som ägare), det vill säga en kompakt och elegant suv med premiumambitioner – och en prislapp som är därefter. 

Geely har gått "all in" när det gäller design och karisma och världens bilköpare gillar vad de ser. För i fallet XC40 kan man nämligen köpa en liten bil som besitter mycket av samma känsla som återfinns i de större modellerna. En XC40 är ganska lik en XC60, som är ganska lik en XC90. Och vips har premiumkänslan blivit ekonomiskt nåbar för många människor.

Detta är en av framgångsfaktorerna för Volvo XC40, och ett stort antal ägare anger att de köpt bilen för att de tycker att den är snygg och upplevs välbyggd. Det finns dock lite smolk i bägaren, och det är att många ägare upplever att inredningen knirrar och knarrar. Dessutom har några bilar problem med illa tillpassad inredning och vissa paneler som sitter felmonterade eller löst.

En annan viktig punkt där ägarna har invändningar är bränsleförbrukningen, de anser helt enkelt att bilen är för törstig och betyget i denna rond är därför lägst bland konkurrenterna – och bara ett par procentenheter högre än för storebror XC60. Snittet i vår databas är 6,4 för de bensindrivna XC40-versionerna och 5,1 för dieslarna. (Den eldrivna XC40 Recharge lämnar vi utanför denna gång, när beståndet av modellen ökat kommer vi att ha all anledning att återkomma till den.)

Den förhållandevis höga förbrukningen avspeglar sig förstås i totalekonomin, som även den får ett sämre betyg än snittbilens för samma tidsperiod. I övrigt är det dock gott ställt på IQ-fronten, ägarna anser att bilen är problemfri (trots att många av dem får underliga och frekventa felmeddelanden i infotainmentsystemet), och man är även nöjda med servicen och garantierna.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Volvo XC40 ligger relativt nära snittbilen för årsintervallet. Den höga problemsiffran för inredningen är dock anmärkningsvärd, även vid jämförelse med konkurrentbilarna. BMW X1 och Mercedes GLA ligger högt när det gäller strul med motorerna, och de har även en stor andel ägare som haft garantiärenden. De generellt sett låga siffrorna för Volkswagen T-Roc ska tas med en nypa salt, vårt underlag är ganska begränsat när det gäller den modellen.

När det gäller TQ-egenskaperna utmärker sig XC40 positivt, och det är också här som dyra och fina bilar traditionellt sett brukar briljera – ett exempel på detta är att den dyrare och finare XC60 är bättre i denna rond än bilarna i "XC40-klassen". XC40 är faktiskt inte långt efter storebror, och utklassar sina konkurrenter i snudd på alla hänseenden. Summa summarum: det här är en trevlig bil att vistas och åka i. 

Även EQ-mässigt håller XC40 en högre nivå än konkurrenterna, om än inte med lika stor marginal. Körglädjen är bäst i klassen, men motorerna verkar knappast vara en viktig faktor i detta, av betyget att döma. Det låga motorbetyget kan ha sin förklaring i att ett antal ägare upplever en ryckighet i drivlinan när bilen är kall. Det är knappast premium.

Kvalitetskänslan gillar ägarna däremot, även om vissa av dem klagar på knirr och knarr och bitvis dålig byggkvalitet. På den punkten är Volvos större (SPA-plattforms-)modeller bättre. 

Vilken bil är då bäst i detta segment? Tittar man på antalet segrar i de olika ronderna ligger BMW X1 bra till, men modellen har också några plumpar i protokollet. Mercedes GLA kan vi inte rekommendera över huvud taget, ägarna till den bilen är inte nådiga i sin dom. Volkswagen T-Roc då? Förutom skyhöga betyg när det gäller problemfriheten och garantinöjdheten är den ganska medelmåttig. Och TQ-betygen är generellt sett låga, vilket skvallrar om att T-Roc i grund och botten är en Golf.

XC40 har det högsta snittet bland dessa bilar och får därför anses vara det bästa köpet, även om den är långt ifrån perfekt.

Så tillbaka till frågan vi ställde i rubriken: Är XC40 Volvos bästa suv? Ja, den förefaller åtminstone slå XC60 på fingrarna. Om den även kan besegra storsuven XC90 är en fråga av mer akademisk natur. 

MODELLHISTORIK

Volvo XC40 2018–2022

2018 Premiär i Sverige, med både bensin- och dieselmotorer.
2019 Laddhybriden T5 Twin Engine ansluter.
2020 Den eldrivna XC40 P8 Recharge AWD tillkommer sent på året.


XC40-ägarna älskar...

"Snygg och billig Volvo som är billig att åka i. Skön att köra och ser riktigt bra ut!"
"Hög sittposition och utmärkt insteg."
"Polestaroptimeringen förändrade hela bilen."

XC40-ägarna gillar inte...

"Saknar interiörbelysning i baksätet."
"Många felmeddelanden i infotainmentsystemet."
"Knarr i inredning på grund av dålig byggkvalitet, dåligt passande paneler i inredningen."
"Automatlådan rycker ibland när bilen är kall."
"Alldeles för törstig!"


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"XC40 är ganska unik – den har förändrat hur vi testar bilar."

Håll i er nu, för nu blir det väldigt nördigt. Samtidigt ska jag bjuda på lite "bakom kulisserna" när det handlar om biltestandet.

En av ronderna vi detaljstuderar heter bagageutrymme. Där kikar vi bland annat på om lastgolvet blir plant vid fällning av baksätet. I många fall blir det inte det, men just Volvo har haft en tradition att ofta ha helt plana lastgolv.

Så kom XC40. Vi fällde baksätet och titta, det blev plant! Eller? I Micke Johnssons testmall stod det att två graders vinkel eller mindre skulle anses som plant. Mitt vattenpass visade tre grader. Men både han och jag tyckte att golvet verkligen såg helt plant ut. Vi mätte om, denna gång på flera ställen längs det fällda ryggstödet. Snittet blev detsamma, tre grader.

"Men det är ju plant!", utbrast Johnsson. "Då måste mallen göras om", kontrade jag. Och så blev det. Numera går gränsen för plant lastgolv vid tre grader. Och XC40 har plant lastgolv vid fällning. Så det så.


Läs mer

21 tester och provkörningar av Volvo XC40 samt 212 nyhetsartiklar på vår samlingssida om Volvo XC40.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem.