Begagnatmatchen: Toyota RAV4 – när hjärnan får välja

Premium Toyotas klassiska mellanklass-suv får kanske inte pulsen att skena – men är det verkligen något att sträva efter när det gäller en familjebil? Vi frågar ägarna om RAV4 är ett bra begköp.

Begagnatmatchen: Toyota RAV4 – när hjärnan får välja
Har ägarna förväntat sig en helt annan biltyp än vad Toyota RAV4 är?

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Toyota RAV4 är en omåttligt populär bil i Sverige. Den femte generationen säljs sedan 2019 och har sedan 2020 legat stadigt på topp tio i försäljningsstatistiken.

Dessutom har modellen prenumererat på andraplatsen bland hybriderna – där Toyota för övrigt dominerar fullständigt, och Corolla är den ständiga ettan. RAV4 säljs även som laddhybrid, men här fokuserar vi på hybriden utan laddkontakt.

Med mellan 4 000 och 5 000 sålda bilar per år är det förståeligt att begagnatutbudet är väldigt stort. I skrivande stund finns det knappt 270 begagnade exemplar till salu på Blocket, så det finns anledning att tro att du kommer att hitta bilen som passar dig. Om man vill köpa en, vill säga.

Men vill man det? Popularitet är ju ingen garanti för att bilen är något att ha. Vi har kollat med ägarna, och de är överlag väldigt positiva till RAV4.

Vad är det de gillar då? Kikar vi på betygen på nästa uppslag är det tydligt att det är IQ-delarna som är "grejen", RAV4 är konsekvent bättre än snittbilen och tar dessutom hem fyra av fem ronder. Bara Volvo XC40 har marginellt bättre garantinöjdhet.

Och RAV4 är inte bara lite bättre än konkurrenterna, den fullständigt pulvriserar motståndet. Bränsleförbrukningen är lägst i gänget, totalekonomin är mest gynnsam för plånboken, och som vanligt när det gäller Toyota är betyget för problemfriheten skyhögt. Dessutom har RAV4 ett väldigt högt servicebetyg, vilket också bidrar till ett tryggt ägande. 

Det är detta som gör RAV4 så populär bland ägarna, för i övrigt är de inte lika positiva. I TQ-ronderna är baksätet och bagageutrymmet ljuspunkterna med väldigt fina betyg. RAV4 är en av segmentets rymligaste bilar, både för passagerare och bagage.

Men resten är förhållandevis dyster läsning. Förarmiljön lider av det något plottriga och komplicerade infotainmentsystemet och att ett gäng knappar och reglage sitter långt ner till vänster bredvid ratten och är svåra att hitta i mörker.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Elektroniken och inredningen sticker ut när det gäller RAV4, men siffrorna är inte sämre än för konkurrentbilarna. Andelen garantiärenden har också en relativt hög siffra – men konkurrenterna har ännu sämre omdömen. RAV4-ägarna har dock haft ganska mycket strul med appen.

Backspegeln har en digital avbländningsfunktion och den visar då en kamerabild istället. Smart!

Fjädringen är relativt stram, vilket inte är speciellt ovanligt i detta segment, men ägarna tycker inte att det är speciellt bekvämt. På den punkten är det bara Volvos modeller som presterar bra. 

Sedan har vi den riktigt feta plumpen i protokollet: Bullernivån. RAV4 är ordentligt högljudd, och betyget är klart lägre än för någon av konkurrenterna. Så se till att provköra innan du slår till, så att inte detta kommer som en tråkig överraskning senare.

EQ-egenskaperna är inte heller mycket att skriva hem om. Körglädjen är en bra bit under snittbilens, och att slå Mitsubishi Outlander PHEV på den här punkten är inte speciellt svårt. Motorbetyget är också lågt, vilket troligen beror på drivlinan med steglös växellåda som låter motorvarvet rusa vid kraftigt gaspådrag. Det låter ansträngt och fartresurserna är dessutom ganska begränsade. Halvkul, så att säga.

Med tanke på de väldigt fina siffrorna i IQ-delen är det lite underligt att betyget för Bra köp är sämst i detta gäng, och dessutom lägre än för snittbilen. Man får känslan av att ägarna förväntat sig en annan typ av bil än den de har.

Det avsevärda bullret i kupén är såklart en egenskap som är svår att vänja sig vid, och den strama fjädringen likaså. Att RAV4 inte kommer att bjuda på några högtidsstunder på kurviga landsvägar lär där-emot inte ha kommit som någon överraskning för någon. 

Söker man en rymlig, driftsäker och ekonomisk familjebil är dock Toyota RAV4 väldigt svårslagen.

MODELLHISTORIK

TOYOTA RAV4 2019-2022

2018 Premiär på vårsalongen i New York, som årsmodell 2019.
2019 Laddhybridversionen kommer till Sverige (väldigt) sent på året.
2021 Lättare uppdatering med bland annat LED-strålkastare. Den lite tuffare varianten Adventure tillkommer.

RAV4-ägarna älskar...

"Mjuk och smidig drivlina."
"Totalt problemfri."
"Bränslesnål."

RAV4-ägarna gillar inte...

"Rattvärmen täcker bara halva ratten."
"Repkänslig plast i bagaget."
"Rörigt infotainmentsystem."
"Plastig interiör."


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj "Begagnat" och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER:

"Den vanliga bilen" har aldrig varit bättre.

Toyota RAV4 har alltid varit ett redskap. Ända sedan premiären 1994 har modellen erbjudit bruksighet, framkomlighet och driftsäkerhet för vanligt folk. Det är nog därför jag gillar den så mycket, och särskilt den femte generationen som säljs sedan 2019. 

Nu har nämligen RAV4 fått lite tuffare utstrålning, och dessutom är den större och rymligare än någonsin. En fullfjädrad familjebil, helt enkelt.

Hybriddrivlinan är i grunden samma typ som finns i Toyota Prius, men RAV4 är fyrhjulsdriven – när det behövs. Och det gör det ju ganska sällan, så övrig tid är det fokus på låg förbrukning. Vilket sällan har varit viktigare än nu, när många svenska familjer kämpar med hög inflation och saftiga elräkningar. 

Kan man ha överseende med att familje-fraktaren inte dryper av körglädje och karisma lär man inte ha svårt att tycka om RAV4. Tillförlitlighet är något som verkligen kan behövas i dessa osäkra tider.

Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Toyota RAV4 finns på vår sajt.

Tjänsten Bilguiden ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!