Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna

PREMIUM Hur bra är Sveriges näst mest sålda elbil? Vi frågar ägarna, som är förvånansvärt ljumma.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Volvo XC40 Recharge är Sveriges mest sålda elbil. Nästan. Volkswagen ID.4 sålde i fler exemplar under förra året, men summerar man XC40 och syskonet C40 Recharge slog de VW-syskonen ID.4 och ID.5 med drygt 1 000 exemplar.

Vi pratar drygt 11 500 bilar, vilket innebär en placering i den absoluta försäljningstoppen – oavsett drivmedel. Och de 8 242 XC40 Recharge förra året ska jämföras med 1 111 bilar år 2021. Här pratar vi om en ordentlig försäljningsökning.

I denna match fokuserar vi enbart på XC40-versionen, eftersom vi har för få ägarbetyg på C40 för att resultatet ska bli representativt. Äger du en Volvo C40 Recharge, gå in på vår sajt och sätt betyg på din bil! Vi ger dig en gratis digital prenumeration i en månad som tack för hjälpen.

Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna

Ingen C40, men de förbränningsmotordrivna XC40-versionerna och koncernkusinen Polestar 2 har vi självklart med som konkurrentbilar – liksom storsäljarna Tesla Model Y och Volkswagen ID.4. 

XC40 Recharge är en väldigt vanlig bil på svenska vägar, men vad tycker ägarna? De är förvånansvärt ljumna i sina omdömen, och detta avspeglas även i betygen. Om vi börjar med IQ-betygen står bränsleförbrukningen ut på ett negativt sätt.

Betyget är till och med sämre än för XC40 med förbränningsmotor. Några ägare pratar om en räckvidd på drygt 15 mil vintertid, vilket är allt annat än bra. Sommartid förbättras dock räckvidden till runt det dubbla, men detta är ändå något man ska ha i åtanke innan ett köp – speciellt då det påverkar totalekonomin. Betygen för service och garantinöjdhet är däremot väldigt konkurrenskraftiga i klassen.

Även i TQ-ronderna har XC40 Recharge svårt att hävda sig, främst på grund av baksätet och bagageutrymmet. Däremot är den låga bullernivån i kupén något som många ägare uttrycker sig positivt om. Recharge är nästan lika tyst som klassledaren VW ID.4.


FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna
Volvo XC40 Recharge har väldigt hög felfrekvens när det gäller infotainmentsystemet, både i allmänhet och i synnerhet jämfört med bensin/dieseldrivna XC40. Dessutom verkar appen inte vara någon höjdare.
Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna

EQ-mässigt är XC40 lite bättre än snittbilen för perioden, men samtidigt är snittet klart lägre än för koncernkusinen Polestar 2. Främst när det gäller betyget för bra köp. Vad detta beror på kan vi bara spekulera i, men det är ändå värt att nämna. En trolig förklaring kan dock vara den höga energiförbrukningen vilket ger klart begränsad räckvidd, speciellt på vintern.

Det ska dock sägas att XC40 Recharge är en väldigt körglad bil. Både köregenskaperna och motorn får positiva omdömen från ägarna, och P8-versionen i synnerhet är duktigt snabb.

Det stora orosmolnet när det gäller XC40 Recharge rör vibrationer från drivlinan, och orsaken tycks vara drivaxlar och drivknutar. Flera ägare i vår databas klagar över detta fenomen, men de förefaller inte ha exakt samma problem. Vissa av dem upplever vibrationerna under kraftig acceleration, medan andra bilar vibrerar vid särskilda hastigheter, även vid jämn fart.

Vi har försökt nå Volvo angående detta, men inte fått något svar. Det ska också sägas att många XC40-ägare inte har detta problem, så det skulle knappast kunna betecknas som ett typfel. Men väl värt att kolla upp innan du slår till.

Frågan är om man verkligen ska slå till? Visst, många kör en XC40 Recharge idag och majoriteten av dem är nöjda med sitt val. Men det finns bilar som är bättre.

Vill man exempelvis ha en energisnål och problemfri bil är Tesla Model Y ett smartare val. Värdesätter man komfort och utrymmen borde man istället titta närmare på Volkswagen ID.4. Och är man ute efter underhållning bakom ratten är Model Y och Polestar 2 klart mer lämpliga. Å andra sidan är inte XC40 Recharge direkt dålig på någonting. Och det är ju imponerande i sig.

Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna

MODELLHISTORIK

VOLVO XC40 RECHARGE 2021–2023

2020 Premiär sent på hösten, som Recharge P8.
2021 Den effektsvagare P6-versionen tillkommer.
2021 Premiär för ”coupén” C40.
2023 Single motor-versionen blir bakhjulsdriven istället för framhjulsdriven.

Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna
Recharge-ägarna älskar…

”Rymlig och luftig trots kompakt format.”
”Tyst, även i motorvägsfart.”
”Kul att köra.” 

Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna
Recharge-ägarna gillar inte…

”Appen strular.”
”Buggigt infotainmentsystem.”
”Vibrationer i drivlinan.”
”Dålig räckvidd vintertid.”
”Skrikande bromsar.”


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna
Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna
Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna
Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna
JOHN ARGELANDER:

”Det bra och det dåliga i att vara mainstream”

Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna

XC40 Recharge P8 AWD är en riktig raket. Otroligt snabb och underhållande att köra, trots det korta och högbyggda formatet. En bil som jag borde gilla.

Ändå är jag inte såld. Varför? Mestadels tror jag att det beror på att jag aldrig riktigt gillat XC40 som bil. Byggd på den mindre CMA-plattformen och därtill med ett ganska plastigt utförande, är den klart mindre tilltalande än exempelvis XC60. Storebror känns just större och mer påkostad, både plattforms- och kvalitetsmässigt.

Tyvärr finns det ingen eldriven XC60, och däri ligger nog mycket av förklaringen till varför XC40 Recharge säljer så bra. Många ägare har förmånsbil och säger villkoren att bilen måste vara eldriven är utbudet relativt begränsat. Och en Volvo är ju alltid en Volvo. Åtminstone för oss svenskar.


Begagnat: Volvo XC40 Recharge får ljumna betyg av ägarna

Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Volvo XC40 Recharge finns här på sajten.

I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen