Begagnatmatchen: Nu är elbilen Kia EV6 komplett

PREMIUM Komplett – efter ett år utan viktiga funktionen. Så här tycker ägarna om bilen!
Annons
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.

EV6 är Kias första fullstora elbil, och med tanke på framgångarna man haft med den mindre e-Niro (som numera går under namnet Niro EV, och testas i detta nummer) är det inte så konstigt att bilen blivit en framgång i Sverige. Tekniskt sett är EV6 mer avancerad, bland annat med 800V-teknik för snabbare laddning. Detta är dock en av ägarnas största invändningar mot bilen, men vi återkommer till det.   

EV6 bygger på samma plattform som koncernkusinen Hyundai Ioniq 5, en modell som vi kommer att avhandla på denna plats inom en snar framtid. Hyundai har dock haft avsevärt större problem med underleverantörer än Kia, så i Sverige har det sålts klart fler EV6:or än Ioniq 5:or. Förra året hamnade EV6 på plats sju bland elbilarna, och på sextonde plats totalt, med knappt 4 000 sålda exemplar. 

Kia EV6

Beståndet av begagnade bilar är också relativt stort, med drygt 350 bilar på Blocket när detta skrivs. Majoriteten av dem är den bakhjulsdrivna instegsversionen med 228 hästkrafter, men det finns cirka 100 stycken fyrhjulsdrivna bilar. De flesta av dem är 325-hästarsversionen, men det finns även ett gäng EV6 GT – som är en av marknadens vassaste elbilar.

Ägarna är över lag positiva till sina bilar. Det ska dock sägas att EV6 inte har speciellt många betyg som är skyhöga, men samtidigt är lågvattenmärkena också väldigt få. Snittet blir därför högt.

Konkurrentbilar denna gång är idel storsäljande elbilar: Polestar 2, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 och Volvo XC40 Recharge. Hårt motstånd, således.

FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Kia EV6 är en relativt ny bilmodell, och felen lyser i mångt och mycket med sin frånvaro. Appen verkar dock inte vara speciellt bra, om man ska tro ägarna. Infotainmentsystemet är inte problemfritt, men å andra sidan är det bättre än konkurrenternas.

I IQ-ronderna är EV6 bättre än snittbilen, och även klart bättre än alla konkurrenter förutom Model Y. Teslan är energisnålare, har bättre totalekonomi, är mer problemfri och har bättre service. Kiaägarna är dock de mest nöjda med garantierna. 

TQ-mässigt är EV6 den bästa bilen i detta gäng, och dessutom den enda att slå snittbilen i samtliga fem ronder. Ljudnivån i kupén är riktigt låg och fjädringen är bekväm. Dessutom får förarmiljön väldigt högt betyg. Den upplevs som relativt traditionell trots att mängden fysiska reglage är väldigt liten. Många av funktionerna styrs via den centrala pekskärmen, men gränssnittet är lättfattligt.

Även när det gäller EQ-ronderna är EV6 med i toppen, här får den dock se sig slagen av de två körglada konkurrenterna Polestar 2 och Tesla Model Y. Den riktiga plumpen i protokollet är märkestrogenheten, som är väldigt låg. EV6 kontrar dock med den bästa kvalitetskänslan.

94 procent av ägarna anser sig ha gjort ett bra köp. Trots detta är relativt många av dem kritiska till laddkapaciteten, då de officiella siffrorna visat sig vara mer eller mindre omöjliga att uppnå. Förklaringen är att vid lanseringen saknade EV6 förklimatisering av batteriet inför snabbladdning, vilket ger längre laddtider – speciellt vintertid. I höstas uppgraderade Kia mjukvaran i EV6 och införde batteriklimatisering på alla nya bilar, och samtidigt kunde redan sålda bilar få samma uppdatering. Batteriet förbereds automatiskt inför snabbladdning om mer kräm behövs längs rutten du lagt in i navigationssystemet.   

I och med denna uppgradering kan vi nu stryka en av EV6:ans största svagheter, och därmed är modellen lätt att rekommendera som begagnatköp. Det ska dock sägas att detta är en dyr bil med bra andrahandsvärde. Man får helt enkelt vad man betalar för. 

Huruvida den tekniskt liknande Hyundai Ioniq 5 är ett ännu bättre begagnatköp ska bli väldigt spännande att ta reda på. Vi återkommer i ämnet. 

MODELLHISTORIK

KIA EV6 2021–2023

2021 Premiär på hösten, som 2022 års modell. Versionerna är 228 hk med bakhjulsdrift och 325 hk med fyrhjulsdrift.

2022 Värstingen EV6 GT tillkommer, med fyrhjulsdrift och 585 hästar.


EV6-ägarna älskar … 

”En komplett elbil.” 
”Körglad och rymlig.”
”Fin komfort.”


EV6-ägarna gillar inte … 

”Strulig app, bland annat när det gäller förklimatisering av kupén.”

”Ingen förvärmning av batteriet inför snabbladdning.”


ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar. Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER

EV6 är både en bra Kia och en bra elbil. Lätt att tycka om!

Mitt bästa minne av Kia EV6 är också mitt längsta. Nämligen när jag spenderade ett halvt dygn i förarstolen, under 75-milatestet för ungefär ett år sedan. En dag som löpte helt utan problem, åtminstone så länge vi pratar om bilen och körupplevelsen. 

EV6 har en väldigt trevlig körställning och dessutom riktigt sköna stolar. Dessutom är komforten angenäm med ett chassi som är närvarande utan att vara alltför stramt satt. Jag körde den fyrhjulsdrivna 325-hästarsversionen, och den har både kraft så det räcker och underhållande köregenskaper på vinterväg. 

Har man en mer frikostig budget är såklart den galna GT-versionen att föredra, men annars skulle jag välja 325-hästaren. En ypperlig bil på många sätt.


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Kia EV6 finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem.

Annons
Annons
Rulla till toppen