Begagnattestet innehåller:
✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.
Denna gång ska vi göra någonting så ovanligt som att titta närmare på en lite äldre bilmodell som begagnatköp. Och dessutom en bil som var väldigt billig när den var ny – Dacia Duster, av den första generationen, som såldes mellan 2010 och 2017.

Detta för att det finns många människor som kämpar med sin ekonomi just nu, på grund av höga räntor och inflation. Så varför inte överväga att köpa en billig bil? Finns det pengar att spara, eller borde man trots allt leta efter något dyrare?
Kompaktsuven Dacia Duster kostade från runt 100 000 kronor när den introducerades 2010, och modellen visade sig bli relativt populär i Sverige.
Enligt Mobility Swedens siffror såldes det mellan 2 500 och 3 000 exemplar mellan 2014 och 2017, då den andra generationen presenterades. Sedan 2020 har det bara sålts mellan 1 000 och 1 500 Duster i Sverige, men det har andra orsaker som inte är relevanta här.
Vi fokuserar på den första, billiga generationen, och jämför den med fyra andra kompaktsuvar från samma tidsperiod: Honda CR-V, Renault Captur, Skoda Yeti och Toyota RAV4. Inga pråliga premiumbilar, här är det fokus på bruksighet och nytta. Och värde för pengarna, först och främst.
Det ska sägas direkt att Dusterägarna är generellt sett väldigt nöjda med sina bilar. Det kan ha att göra med att deras förväntningar varit lågt ställda, men ändå. Nöjda är de.
Så varför är betygen så låga? Jo, för att de allra flesta ägarna velat ha en billig bil som funkar, och det har de hittat. Därför är betygen för Totalekonomi och Bra köp bäst bland konkurrenterna. I övrigt kan man inte förvänta sig speciellt mycket av en bil som är klart billigast i segmentet.
FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN
Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Det är dock ganska imponerande att Duster är mer problemfri än snittbilen för perioden – även om japanerna CR-V och RAV4 såklart är ännu bättre. Duster har också service- och bagagebetyg som är över snittet, men i övrigt är det idel underbetyg.

Det skulle kunna vara lätt att såga Duster vid fotknölarna och avråda alla från att köpa den som begagnad.
Men tittar man på ägarnas kommentarer blir den hållningen lite svårare att upprätthålla. Många av dem är nämligen positiva i sina omdömen, och de flesta av hyllningarna rör problemfriheten, men även att bilen har goda utrymmen, bra markfrigång och riktig fyrhjulsdrift (Duster finns även med framhjulsdrift).
En ägare skriver att bilen är ”Härligt enkel!”, och slår därför huvudet på spiken. Det här är bilen för dig som bara vill ha en bil, varken mer eller mindre.
Andra ägare skriver om att Duster ”funkar bra i skogen”, samt att fjädringen passar bra på riktigt dåliga vägar så man får känslan av att de troligen inte bor i någon av landets större städer.
Dessvärre har Duster väldigt många svagare egenskaper, både jämfört med snittbilen och med konkurrenterna. Ljudnivån, förarmiljön, baksätet och kvalitetskänslan är sämst i gänget. Däremot ska det sägas att Duster totalt sett är ett bättre begagnatköp än Renault Captur – en dyrare bil från samma koncern.
Skoda Yeti visar sig vara högst medelmåttig, dock med fin förarmiljö och det högsta körglädjebetyget i gänget. Sedan är det ett litet hopp upp till de bästa av dessa bilar: Toyota RAV4 och Honda CR-V. Med sex rondsegrar vardera sticker japanerna ut.
RAV4 har sina styrkor i IQ-ronderna med bland annat högst problemfrihet, och CR-V har den bästa fjädringskomforten, det bästa baksätet och bagageutrymmet, och de trevligaste och snålaste motorerna. Två klart bättre köp än Dacia Duster. Man får vad man betalar för, trots allt.

MODELLHISTORIK
DACIA DUSTER 2010-2023
2010 Premiär på vårsalongen i Genève. Motorerna är både bensin och diesel, och bilen finns med fram- eller fyrhjulsdrift.
2013 Facelift, både interiört och exteriört.
2017 Generation två har premiär sent på hösten.
2021 Facelift.
2022 Duster förses med en uppdaterad grill med Dacias nya logotyp.

Duster-ägarna älskar…
”Generös markfrigång.”
”Härligt enkel!”
”Ekonomisk.”
”Bra fyrhjulsdrift.”
”Problemfri.”

Duster-ägarna gillar inte…
”Bullrig.”
”Dåligt antisladdsystem.”
”Simmig styrning.”
”Osofistikerad fjädring.”
”Rost på trösklar och baklucka.”
ÄGARNAS BETYG
Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.



Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.
Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.


JOHN ARGELANDER

”Duster är en bil som lämnar en allt annat än oberörd”
De gånger jag har kört en Dacia Duster har jag alltid känt likadant efteråt. Jag har varit glad – och besviken.
Duster är nämligen något så ovanligt som dålig och charmig på samma gång. Krocksäkerheten är omvittnat usel och körglädjen lyser med sin frånvaro, inte minst på grund av den minst sagt diffusa styrningen. Ändå har bilen något som tilltalar en, och det beror på den alltigenom enkla uppbyggnaden. Här finns inga excesser eller avancerade funktioner, bara bruksighet och ändamålsenlighet. Och det måste man ju älska bilen för.
Kör du ofta på dålig väg och/eller vinterväglag är Duster ett ypperligt val, markfrigången är mycket bra och fyrhjulsdriften är kompetent. En Norrlandsfavorit!

Läs mer
Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Dacia Duster finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!