Begagnat: Toyota RAV4 Plug-In Hybrid: Sladdar efter

PREMIUM RAV4 Plug-In Hybrid säljer halvdant, och ägarnas dom är hård. Ett bra begköp eller ett trött alternativ?
Annons
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Toyota RAV4 har länge varit en populär bil i Sverige. En kompaktsuv utan krusiduller, och med märkets väldokumenterade driftsäkerhet. De senaste generationerna har dessutom haft en beprövad hybriddrivlina som begränsat körglädjen lika effektivt som den sänkt förbrukningen.    

I dag går utvecklingen snabbt framåt mot mer och mer eldrift, och till år 2020 kom RAV4 som laddhybrid.

Toyota RAV4 on road

Underligt nog har denna version haft det svårt på den svenska marknaden, med undantag för år 2021 har hybridversionen av RAV4 sålt i mycket högre antal än laddhybriden.

Detta trots att den sistnämnda har ett väl tilltaget batteri som ger så mycket som tio mils räckvidd på el. Laddhybriden är förvisso klart dyrare i inköp, men också snålare med soppan. 

En lansering utan buller och bång således, och tonläget ändras inte speciellt mycket när vi frågar ägarna om deras erfarenheter av bilen. De är kort sagt måttligt imponerade, åtminstone om vi tittar på betygen. Kommentarerna är mer balanserade, några hyllar problemfriheten medan andra haft diverse strul. 

Konkurrentbilarna denna gång är RAV4 Hybrid, laddhybriden Mitsubishi Outlander PHEV, och storsäljarna Volvo XC40 och XC60. De två sistnämnda hör väl egentligen mer till premiumklassen, men är ändå intressanta då RAV4 ligger någonstans emellan dem rent storleksmässigt. 

Om vi börjar med IQ-egenskaperna är det något förvånande att vanliga RAV4 har ett högre bränsleförbrukningsbetyg än laddhybriden. Detta beror troligen på förväntningar – RAV4 är väldigt snål för att vara en kompaktsuv. Vad gäller laddhybriden är ägarna redan på förhand införstådda med att bränslenotan ska bli låg. 

Betyget för totalekonomin är faktiskt aningen bättre för laddhybriden än för hybriden, och här är återigen bränslekostnaden en stor faktor. Har man råd att köpa bilen så väntar låga driftkostnader.

FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Relativt stora skillnader mellan RAV4 och RAV4 Plug-In Hybrid, vilket är lite förvånande. Det enda som är samma är att bromsarna verkar felfria oavsett version. Att ägarna till laddhybriden inte haft några garantiärenden är imponerande.

Sedan kommer vi till den stora överraskningen i detta test. Problemfriheten för RAV4 Plug-In Hybrid är inte bara lägre än för vanliga RAV4 – den är väsentligt mycket lägre. Faktiskt sämst i detta gäng.

Toyota RAV4 Plug In Hybrid lastutrymme

Hela problembilden är väldigt svår att få, men enligt felrapporten från ägarna är det motorn som står för de mesta bekymren. Att lacken både är tunn och känslig för stenskott är såklart inget positivt, men heller inget som ger driftstopp.  

De negativa omdömena fortsätter när det gäller service, och även här är avståndet väldigt stort upp till vanliga RAV4.

Är Toyotas verkstäder dåligt pålästa vad gäller laddhybridtekniken? Konventionella hybrider har de ju servat i över tjugo år nu, vilket kan vara en förklaring till denna skillnad. 

I TQ-ronden är de två RAV4-versionerna mer lika varandra, i grund och botten är det här en rymlig bil som dock har lite stötig fjädring, dålig ljudisolering och en relativt komplicerad förarmiljö. Steget upp till XC40 och XC60 är avsevärt i denna rond.  

EQ-mässigt är det samma visa. Volvomodellerna är de enda som får något som liknar medelhöga betyg, och RAV4 är riktigt dålig – och återigen är laddhybriden sämre än sitt hybridsyskon. Faktum är att den är på samma nivå som Outlander PHEV, en erkänt tråkig bil.

Sammanfattningsvis blir det svårt att rekommendera Toyota RAV4 Plug-In Hybrid som begagnad. Ägarbetygen talar sitt tydliga språk, och de berättar om relativt få ljuspunkter. Visst, bilen är bränslesnål och hyfsat billig att äga, och utrymmena är goda. Räcker det för dig? Kanske, men ta även i beaktan att du troligen kommer att få dras med ett gäng andra, mindre bra egenskaper.

full koll på betygen

MODELLHISTORIK

TOYOTA RAV4 plug-in hybrid 2019–2023

2018 Premiär för RAV4 på våren, som 2019 års modell.
2019 Sent på året kommer Plug-In Hybrid-versionen till Sverige.
2021 Facelift för både RAV4 och RAV4 Plug-In Hybrid.


RAV4 PHEV-ägarna älskar…

”Bra räckvidd på el.”
”Rymlig.”
”Fin sittkomfort, både fram och bak.” 

begtest

RAV4 PHEV-ägarna gillar inte…

”Bullrig.”
”Tråkig att köra.”
”Dålig app.”
”Displayerna ser trista ut.” 

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Toyota RAV4 Plug-In-Hybrid begagnad

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.

Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.

Toyota RAV4 Plug-In-Hybrid cockpit
Toyota RAV4 plug-in-hybrid prisbild

JOHN ARGELANDER

”Det bästa av två världar. Eller?”

På papperet verkar Toyota RAV4 Plug-In Hybrid otroligt lockande.

En fyrhjulsdriven suv med goda utrymmen för både passagerare och bagage, bra tryck under motorhuven och dessutom med möjligheten att köra på el. Och nu pratar vi inte om några futtiga kilometer, vissa ägare kommer tio mil sommartid och runt sex-sju på vintern. Det är respektabla siffror, speciellt i den här prisklassen.

Men sedan har vi den andra sidan av myntet. Körglädjen lyser med sin frånvaro, trots hyfsade prestanda. Att kupén är bullrig känns inte så kul – speciellt i den här prisklassen. Och laddhybridversionen verkar dras med klart fler problem än vanliga RAV4 gör, något som gör att åtminstone mitt intresse svalnar lite.

En Toyota ska ju vara driftsäker till tusen, eller hur?


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Toyota RAV4 finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen