Begagnat: Volvo V70 – lika bra som populär?

PREMIUM V70 har gått i graven, men är storsäljaren ett bra köp som begagnad? Vi frågar ägarna.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


När såg du en Volvo V70 senast? Jag slår vad om att du inte vet det, och samtidigt är jag också säker på att du sett ett helt knippe bara den senaste veckan. V70 är Sveriges vanligaste bil – som ingen lägger märke till. Man har sett den så mycket att man inte ser den längre.  

Antalet V70 på svenska vägar är enormt, och utbudet av begagnade exemplar är väldigt generöst. I skrivande stund finns det nära på 1 000 V70 till salu på Blocket, plus drygt 300 av den lätt förhöjda systerbilen XC70. I databasen som ligger till grund för dessa begagnatreportage har knappt 1 000 ägare satt betyg på sin V70, så att säga att betygen är väl underbyggda vore en underdrift av episka mått. 

Dessa ägare kan man dela upp i två läger. De som inte haft några som helst problem med sin bil – och de som haft en hel del problem. Det verkar alltså som om det existerar ett ganska stort antal ”måndagsexemplar”, något man ska ha i bakhuvudet om man är sugen på att köpa en begagnad V70.  

Ett typfel som finns på många Volvomodeller, även nyare än V70, är att dörrlåsen fryser fast vid kallt väder. Irriterande, både när man inte kommer in i bilen, och när man inte kan få en dörr att stängas för att mekanismen kärvar. Andra fel som ett antal ägare nämner är skurna AC-anläggningar, igensotade EGR-ventiler på dieslarna och en felkonstruktion av bakluckans tätning som gör att vatten läcker in och blöter ner innertaket. 

Många ägare klagar också över hög bränsleförbrukning, både vad gäller bensinarna och dieslarna – och de som drivs av etanol. Och apropå detta finns V70 med ett stort antal motorer och drivlinor. Att rekommendera en framför någon annan blir väldigt svårt, speciellt eftersom våra behov och preferenser är olika. 

FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Felrapporten Volvo V70
Aningen färre garantiärenden för V70 än för konkurrenterna – inklusive systerbilen XC70. Andelen bilar som haft problem med lack och rost är också relativt liten. Elektronikstrul har dock var fjärde ägare drabbats av.

Det ska dock sägas att de gamla femcylindriga dieselmotorerna har en helt unik gångkultur. De låter som regelrätta tröskverk och går otroligt rått och hårt. Bruksigt och mysigt om man gillar det, outhärdligt om man inte gör det.

De nyare, fyrcylindriga VEA-dieslarna går lite mjukare men har även lite tråkigare karaktär. Och även om de är snålare är de inte snåla om man jämför med konkurrent-bilarna. Och bensinarna är mjukare i både gång och karaktär, men också ännu törstigare.

Volvo V70 bagageutrymme

Detta syns tydligt i betygen, där det första just är bränsleförbrukning. V70 och XC70 har klart lägre betyg än Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring och Mercedes E-klass kombi. Detta drabbar även totalekonomin, även om de tre tyska konkurrenterna också är ganska dyra bilar att äga. 

IQ-mässigt är V70 (och XC70) distanserade av främst BMW 5-serie och Mercedes E-klass. I TQ-ronderna är det dock klart fler höga betyg för dessa vagnar, stora familjebilar som de är. V70 har många fina kvaliteter i dessa ronder, men konkurrenterna är ännu bättre. Audi A6 Avant har dock den sämsta fjädringen i gänget, men 5-serien och i synnerhet E-klass är ypperliga.

När det sedan handlar om det mer emotionella är V70 hopplöst efter. Bilen besitter helt enkelt inte de egenskaper som tilltalar hjärtat, och även om XC70 får aningen högre betyg i EQ-ronderna är det återigen E-klass och 5-serien som är bäst.

Det i kombination med att de är minst lika bra som familjefraktare gör att de är klart lättare att rekommendera som begagnatköp än Volvo V70. E-klass tar hem åtta rondsegrar och 5-serien nio – att jämföra med V70 som inte vinner en enda rond. Och XC70 endast två. 

”Mycket bil för pengarna” är något som ett antal ägare nämner i sina kommentarer. Problemet för V70 är att konkurrenterna erbjuder ännu mer.

full koll på betygen

MODELLHISTORIK

VOLVO V70 2008-2017

2007 Premiär för den tredje generationen V70, som årsmodell 2008. Motorerna är bensinare, dieslar och även etanol. Fram- eller fyrhjulsdrift.
2012 Facelift, med omarbetad front och akter.


V70-ägarna älskar…

”Skön långfärdsbil.”
”Rymlig, både för passagerare och bagage.”
”Känns trygg.”
”Bekväma framstolar.”

begtest

V70-ägarna gillar inte…

”Bränsletörstig.”
”Dörrlåsen kärvar vid kyla.”
”Missljud från inredning och hjulställ.”
”Ryckig gasrespons med automatlåda.”
”EGR-ventilen sotar igen (diesel).”
”Elbakluckan strular.” 

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

IQ TQ EQ Volvo V70

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.

Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.

Volvo V70 ratt
Prisbild Volvo V70
JOHN ARGELANDER

”Att sätta sig i en V70 är som att komma hem…”

Den stora kombin är i det närmaste en institution i det här landet. Och i synnerhet Volvo V70, som står i rakt nedstigande led från svenska storheter som 240, 740, 940 och 850. Vi har alla kört dem, eller åtminstone åkt i någon av dem. Och vi har lastat dem fulla med bagage och nickat nöjt när bakluckan gått igen utan problem, trots att vi inte trodde att det skulle gå.

Den stora kombin är byggd för att vara en praktisk familjebil, en laståsna och en trogen reskamrat. Och V70 är alldeles ypperlig när det gäller just dessa egenskaper. Bagageutrymmet är både rymligt, lättlastat och väldigt flexibelt, och komforten ypperlig – inte minst tack vare de bekväma framstolarna. 

En hemtrevlig känsla sköljer över mig varje gång jag sätter mig bakom ratten i en V70. Det rullande folkhemmet.


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Volvo V70 finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen