Beggat: Är Subaru Outback bäst i klassen?

PREMIUM Subarus oömma kombi Outback är väldigt populär bland ägarna. Är den bäst i klassen? Häng med så tar vi reda på det!
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Outback är Subarus mest sålda modell. Med hyfsad marginal dessutom. Subaru är dock inget stort märke i Sverige, så för att hitta Outback i försäljningslistan får man leta en bra bit ner. Modellen har sålt i storleksordningen 2 000–2 500 exemplar per år, förutom år 2000 när volymen sjönk till knappt hälften. Detta på grund av pandemin.  Här tittar vi närmare på förra generationen av Outback, som såldes mellan 2015 och 2020. 

Subaru är ett lite annorlunda märke i så måtto att de varken säljer hybrider eller laddhybrider i Sverige. Crossovern Solterra är dock eldriven, men också en klon av Toyota bZ4X.

Subarus fokus har länge varit fyrhjulsdrift, bruksighet och tillförlitlighet. Det är troligen därför Outback är märkets mest populära modell. En lätt förhöjd kombi som är gjord för att användas. Motorerna är av klassiskt snitt, en bensinare och en diesel, båda länkade till en steglös CVT-låda.  

Just dessa två saker är det som ägarna är minst nöjda med. Motorerna beskrivs inte sällan som orkeslösa och/eller tråkiga, och lådan upplevs som ryckig av vissa. Dieselspisen verkar också haft en del problem med glödstiften, men bensinaren verkar inte ha några typfel av den graden.  

I övrigt är Outbackägarna nöjda. Väldigt nöjda, till och med. Bilen får riktigt fina betyg, vilket inte blir mindre imponerande när vi tar med i beräkningen att konkurrenterna i denna match både är nyare och dyrare i inköp.

Närmast i pris ligger Volkswagen Passat Alltrack, men både Volvo V60 CC, V90 CC och framför allt Mercedes E-klass All-Terrain kostar markant mer än Outback. Och om betygen säger oss något så kan man med fördel bortse från varumärke och image när det gäller den här typen av bil. 

FELRAPPORTER & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Outbackägarna har inte haft några problem med lack eller rost, och är även relativt förskonade från strul med inredningen. Däremot har bilen haft flest garantiärenden, och motorerna har också högst felprocent i detta gäng.

Det börjar redan i IQ-ronderna där Outback är bäst i fyra av fem delmoment. I förbrukningsronden är E-klass klart bäst, och förklaringen måste vara dieselandelen (majoriteten av Outback har bensinmotor). Outback har bäst totalekonomi, vilket i sin tur säkert har mycket att göra med den väldigt höga problemfriheten. Ägarna är dessutom riktigt nöjda med både service och garantier, vilket betyder att Subaru har en väl fungerande organisation i Sverige.  

I TQ-ronderna är det E-klass All-Terrain som dominerar, men Outback har det bästa baksätet i hela gänget och ett riktigt bra bagage – och faktiskt ett högre snitt än Volvo V90 Cross Country. Fyra av fem bilar får riktigt bra betyg i de här ronderna, det är bara V60 Cross Country som halkar efter. Några Outbackägare klagar på att bilen är för hårt dämpad, vilket syns på det medelmåttiga betyget. Avstämningen har sin förklaring i att bilen ska klara av riktigt dåligt underlag utan att fjädringen bottnar.

I EQ-ronderna drar körglädje och motor ned betyget, men å andra sidan har Outback den bästa kvalitetskänslan i gänget. Ägarna verkar onekligen gilla det oömma utförandet – och de är dessutom väldigt lojala. 82 procent skulle välja en Subaru igen och hela 91 procent skulle gjort om Outbackköpet med facit i hand. Båda dessa siffror är bättre än konkurrenternas.  

Kan man avvara det mesta vad körglädje och körkänsla heter förefaller Subaru Outback vara ett ypperligt begagnatköp. Därför är det svårt att rekommendera bensinaren före dieseln eller vice versa, det är upp till var och en. 

Oavsett vilken version man väljer får man mycket bil för pengarna. En bil som håller dag ut och dag in, och som dessutom är som gjord för Sverige med alla våra olika typer av vägar – och vår vägstandard. Mycket av Sverige är ju ”outback”, om man ska vara ärlig. 

Full koll på betygen

MODELLHISTORIK

SUBARU OUTBACK 2015-2020

2014 Premiär för den femte generationen Outback, på bilsalongen i New York i april. (Den första generationen kom redan 1995.) Motorerna är en bensinare på 2,5 liter (175 hk) och en diesel på 2,0 liter (150 hk). Samtliga versioner är fyrhjulsdrivna.
2018 Lättare facelift med ny front och akter, uppdaterat infotainment och fler säkerhetssystem.


Outback-ägarna älskar…

”Inga som helst problem på 11 000 mil.
Helt otrolig kvalitet.”
”Bäst fyrhjulsdrift för pengarna.”

begtest

Outback-ägarna gillar inte…

”Inte jätteupphetsande att köra.”
”Gnisslande bromsar.”
”Backkameran strular.”

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.

Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.

JOHN ARGELANDER

”Prestigelöshet är en dygd, och Outback dryper av det…”

Varje höst när jag letar mig upp i Dalaskogarna för den årliga älgjakten är det lika intressant att studera den svenska jägarkårens bilval. Självklart står det pickisar av olika märken och modeller vid vägkanterna, men majoriteten av dem är Volkswagen Amarok. Sedan har vi gänget som åker en äldre Tiguan eller Passat Kombi. Och de som har det lite bättre ställt verkar föredra Volvo V90 Cross Country. 

Den klart vanligaste bilen är dock Subaru Outback. Alltid med extraljus i fronten och ofta med hundbur i skuffen. Och gråskitig från allt rännande längs grusvägarna. 

Varför är Outback så populär? Att den är fyrhjulsdriven och robust är såklart viktiga faktorer, och att den dessutom inte kostar skjortan tilltalar med all säkerhet de som är mer intressade av funktion än prestige. 


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Subaru Outback finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen