Begagnat: Tesla Model 3 – bättre än någonsin?

PREMIUM Har storsäljaren Model 3 blivit bättre med åren? Vi detaljstuderar nyare mot äldre exemplar.
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Tesla Model 3 är en väldigt populär bil i Sverige, och sedan premiären 2017 har modellen funnits i den absoluta försäljningstoppen – både när det gäller elbilar och totalt sett. Glädjande nog avspeglas bilbeståndet även i vår databas, antalet ägare som satt betyg på sin bil är flera hundra vilket gör att vi kan vara helt säkra på att betygen motsvarar verkligheten.

Senast vi tittade närmare på Model 3 som begagnatköp var hösten 2021, och nu är det dags att återkomma till denna körglada mellanklassare. Frågorna denna gång är: Har Model 3 blivit en bättre bil med tiden, och är det smart att leta efter en nyare begbil än ett lite äldre exemplar? Och vilka vet bättre än de som äger en bil idag? Inga. Så vi har frågat dem.

Teslas system med trådlösa over the air-uppdateringar av mjukvaran gör att även en äldre bil får tillgång till nya funktioner, något som gör att i stort sett alla bilar har samma tekniknivå. Dessutom kan buggar åtgärdas med tiden, i den takt som Teslas utvecklare hinner med detta.

Vi har valt att dela upp beståndet i två delar. Bilar från 2017 till 2020, och bilar från 2021 till 2023. De förstnämnda är fler, men det finns även gott om nyare ägarrapporter. Skillnaderna mellan de två åldersgrupperna är relativt små, men det finns några fall där de markant skiljer sig åt.

Det mest uppenbara hittar vi i felrapporten där antalet ägare som haft garantiärenden är väldigt mycket högre för de äldre bilarna än för de nyare. För dig som begagnatköpare är kanske inte detta jätterelevant då problemen borde vara lösta vid det här laget, men det förtjänar ändå att nämnas.

FELRAPPORTEN & GARANTIÄRENDEN

Ägarna har angett vad de har haft problem med på sin bil. Garanti avser andelen som haft garantiärenden.

Den enda stora skillnaden mellan de äldre Model 3 och de nyare, är att de äldre bilarna har haft väldigt många fler garantiärenden. I övrigt verkar felen vara väldigt likartade, och dessutom ligga på ungefär samma nivå som för konkurrenterna. Noterbart är dock att Model Y har klart fler fel på infotainmentsystemet än Model 3 har. 

Egenskapsmässigt är det mycket jämnare mellan de två olika grupperna, men små skillnader existerar. Börjar vi med IQ-betygen kan vi se att servicebetyget är lägre för de nyare bilarna, något som troligen har sin förklaring i att Teslas organisation har svårt att hålla jämna steg med försäljningen. Ett angenämt problem för dem kan tyckas, men det kan drabba dig som ägare. Några nuvarande Model 3-ägare beklagar sig över serviceorganisationen, medan andra är toppennöjda så problemen kan exempelvis vara knutna till vissa större orter.

Tesla Model 3 frun

I övrigt är betygen väldigt likartade i IQ-ronderna, men i TQ har det hänt en del. Ägarna till de nyare Model 3 tycker att bilen är tystare och samtidigt stötigare att åka i, än de som kör de äldre bilarna. Även de övriga betygen i denna kategori har sjunkit lite grann, kanske har nyhetens behag lagt sig en aning? 

I EQ-ronden finns den troligen mest intressanta skillnaden mellan nyare och äldre Model 3: märkestrogenheten har blivit fem procentenheter lägre. Ingen katastrofal sänkning, men ändå. En ägare sätter ord på vad som kan vara orsaken till detta:

”Det är fler bilar vid Superchargerstolparna numera.” Laddnätverket har alltid varit ett tungt köpargument för Tesla, men nu när inte bara deras bilar blir fler, utan nätverket även öppnats för andra bilmärken, kan det argumentet försvagas. Börjar det ofta bli laddköer vid Teslas stolpar kanske man inte längre ”måste” äga en Tesla, utan kan köra något annat märke istället, och ladda på andra ställen? 

Å andra sidan tycker ägarna till de nyare bilarna att de gjort ett (lite) bättre köp än ägarna till de äldre bilarna gör. Anledningen lär vara de ständiga mjukvaruuppdateringarna som Tesla gör på sina bilar. De blir helt enkelt bättre och bättre hela tiden.

Sammanfattningsvis kan man säga att det inte finns någon större skillnad mellan de nyare och de äldre exemplaren av Model 3. Och begagnade bilar finns det gott om. 

full koll på betygen

MODELLHISTORIK

TESLA MODEL 3 2017-2023

2017 Premiär för Model 3, i versionerna Long Range och Performance.
2019 De första bilarna letar sig till Sverige.
2019 Den billigare Standard Range-modellen ansluter – med bakhjulsdrift och lite kortare räckvidd.
2023 Tesla Model 3 uppdateras. Så kallade Highland får bland annat utökad räckvidd och ny ”optik”.


Model 3-ägarna älskar…

”Laddnätverket är oslagbart.”
”Over the air-uppdateringarna.”
”Väldigt kul att köra.”
”Bränslesnål.”
”Säker vid omkörningar.”
”Låga driftkostnader.”

begtest

Model 3-ägarna gillar inte…

”Regnsensorn klarar inte av svenskt klimat.”
”Helljusassistenten lever sitt eget liv.”
”Undermålig lack.”
”Halvdant kvalitetsintryck interiört.”
”Elbakluckan strular.”
”Bullrig på motorväg.” 

ÄGARNAS BETYG

Läs tabellen så här: Betygssiffrorna är genomsnittet av ägarnas betyg för repektive modell och årgångsintervall. Värdena längst till vänster är genomsnittet för alla ägartestade bilar på automotorsport.se i det aktuella årgångsintervallet. Totalbetyg är genomsnittet av samtliga delbetyg.

Tesla Model 3 IQ, TQ, EQ

Sveriges bästa köpguide! auto motor & sports begbilsanalyser bygger på ägarnas erfarenheter. Ingen annan tidning ger så snabbt information om hur en ny bilmodell upplevs av ägarna. Gå in på automotorsport.se, välj ”Begagnat” och sätt själv betyg på din bil! 60 000 läsare har gjort det hittills. 100 procent är ett ouppnåeligt genomsnittligt högsta betyg från ägarna. Som prenumerant kan du studera betygen på alla begbilar.

Logga in på vår sajt och klicka på fliken Begagnat.

Tesla Model 3 på is
Tesla Model 3 prisbild
Priserna kan ha uppdaterats sedan publicering.

JOHN ARGELANDER

”Tro inget annat – Model 3 är en sportig bil oavsett motor”

Den första versionen jag körde av Model 3 var en Long Range AWD, alltså ”mellanmodellen”, och redan den var otroligt snabb. Och inte bara snabb utan även riktigt körglad. Styrningen är blixtrande kvick och förmedlar faktiskt en hel del känsla, och chassit är helt klart anpassat för aktiv körning. Model 3 är inte riktigt lika stötig som systermodellen Model Y, men komforten är begränsad. Det här är en bil man kör, snarare än åker i.

Behöver man inte de där riktigt våldsamma fartresurserna (eller den långa räckvidden) är Standard Range-modellen ett bättre och billigare val. Och den är förhållandevis sportig, även den.

Vill man vara värst vid rödljusen är det Performance man ska välja. Här pratar vi om en mellanklassare som får riktiga sportbilar att skämmas!


Läs mer

Alla tester, provkörningar och nyhetsartiklar om Tesla Model 3 finns här på sajten. I tjänsten Bilguiden hittar du till dessa. Den ingår också för dig som är Premiummedlem. Är du inte det kan du snabbt bli det på sajten!

Annons
Annons
Rulla till toppen