Elbilen delar ägarna i två läger: Är VW ID.4 bäst eller sämst?

PREMIUM ID.4 säljer som smör i solsken men ägarna är inte jättenöjda. Dessutom finns det ett (internt) orosmoln på Volkswagenhimlen...
Annons

Begagnattestet innehåller:

✔ Bakgrund och modellhistorik.
✔ Felrapporten: Detta klagar ägarna på.
✔ Ekonomikalkyl med prognos för andrahandsvärdet och milkostnad.
✔ Ägarnas egna betyg på bilarna.
✔ Så står sig bilarna mot konkurrenterna.
✔ Begagnatredaktörens tips.


Det går inte att bortse från att Volkswagen ID.4 är en väldigt populär bil. Och nu menar vi inte bara bland elbilarna. På förra årets försäljningslista landade modellen på en sjundeplats, och var den mest sålda elbilen i Sverige.

Och 2022 har börjat nästan lika bra, ID.4 ligger tvåa på elbilslistan (efter Kia e-Niro) – men har sålt i större volym än samma period förra året. Det sistnämnda beror på att elbilarna går framåt generellt sett på marknaden. 

Då borde utbudet av begagnade ID.4:or vara gigantiskt, eller hur? Icke. Det är faktiskt väldigt begränsat i nuläget, vilken kan ha olika förklaringar.

En av dem är att de som kör en ID.4 som förmånsbil inte har kommit till slutet av sina kontrakt än. En annan kan vara att ägarna är väldigt nöjda med sina bilar och helt enkelt inte vill sälja dem.

Tittar vi på betygen och kommentarerna i vår begagnatdatabas verkar dock inte den senare teorin stämma.

Observera att denna artikel är ur ams nummer 11/2022.

Annons
Annons
Rulla till toppen