Lista: Bästa och sämsta elbilarna – enligt ägarna

PREMIUM Vi har tittat på betyg på de 29 viktigaste elbilarna. Vilka håller bäst, ger bäst ekonomi, är bäst att köra, laddar snabbast och ger längst räckvidd? Självklart ser vi också vilka som är sämst – och det gäller även infotainmentsystem, appar och vi vet vilka ägare som skulle gjort om köpet – och inte!
Annons

Det är mycket svårare att köpa rätt elbil, eftersom det tekniskt skiljer så mycket mer mellan olika tillverkare och modeller än när det gäller förbränningsmotorbilar. Räckvidd på vinterm, laddning och problem med appar och infotianmentsystem. skiljer sig radikalt.

Man ska helt enkelt inte köpa en ny eller begagnad elbil utan att läsa ett grundligt test, och är du prenumerant kan du läsa 100-tals elbilstester på vår hemsida.

Men det inte ens det mest grundliga nybilstesterna kan avslöja är hur bra bilar håller efter några år – vilka som krånglar mycket och lite. 

Siffrorna i den här artikeln kommer direkt från ägarna som har satt betyg på sina bilar i auto motor & sports begagnatenkät. Vår databas Bilguiden har över 60 000 bilbetyg och växer för varje dag. Vi har tittat på elbilar av modellår 2015–2022 och vi har rensat bort alla modeller som har färre än 30 svar.

Vill du kan du som prenumerant själv titta på alla betyg för alla bilar, men här har vi fokuserat på några extra viktiga parametrar.

Snabbladdning – kanske bara i teorin?

Lista: Bästa och sämsta elbilarna – enligt ägarna
Hyundai Ioniq 5 laddar snabbt på pappret, men inte i verkligheten enligt läsarna.

Att kunna ladda snabbt är viktigt när man åker långt, och här skiljer sig bilarna markant åt – när man tittar på specifikationerna. Sydkoreanska Hyundai och Kia har exempelvis 800-voltssystem på sina fina modeller vilket i teorin ska ge 80 procents laddning på mindre än 20 minuter.

Men Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 får förvånansvärt låga betyg: 57,7 respektive 78,9.

Kanske kan det bero på att ägarna förväntar sig snabb laddning på alla snabbladdstationer, men det krävs också att laddstolpen har 800 volt, likt exempelvis Ionitys, för att det ska bli verklighet.

Vid en 500 volts 150 kW-laddare ger 800-voltstekniken ingen fördel. Kanske kan det också spela in att bilarna inte har haft förvärmning av batterierna före laddning? Med kalla batterier tar det lång tid att ladda, oavsett tekniknivå. Men batteriförvärmning finns numera efter en mjukvaruuppdatering, även om den är kopplad till navigationen. Det samma gäller även Kia-syskonet.

Bästa betyget för snabbladdning får Teslas modeller (94,2–87,4), som dels har just snabb laddning men också ett riktigt väl fungerande och bra utbyggt laddnätverk.

Porsche Taycan får också bra betyg (88,5) tack vare förvärmning av batterierna och att ägarna förmodligen utnyttjar de bästa laddstolparna flitigt? Intressant är också att Audi e-tron och BMW iX också får höga betyg.

Sämst på att ladda snabbt är båda generationerna av Renault Zoe (36,9 och 46,5), VW:s tidiga elbilar samt MG ZS.

Intressant är att första generationen av Nisssan Leaf får ett bättre betyg för snabbladdning är den senare, vilket förmodligen beror på att kraven har höjts. De första elbilarna fick okej betyg för prestanda som absolut inte skulle accepteras idag.

Räckvidd – stora suvar i botten och toppen!

Lista: Bästa och sämsta elbilarna – enligt ägarna
BMW iX ligger i räckviddstoppen enligt ägarna.

Audi e-tron, Mercedes EQC och Volvo XC40 får riktigt dåliga betyg för sin räckvidd på vintern, och hög vikt parat med högt luftmotstånd är inget vinnarrecept när det gäller att komma långt. Men kryddar man med ett rejält batteri som i BMW iX xDrive50 så kompenserar det med råge.

Betyget för Audi e-tron är exempelvis låga 51,7 medan BMW iX får betyget 82,2 – vilket sätter modellen i topp tillsammans med Tesla Model Y – en annan väldigt aerodynamisk suv.

De mindre stadsbilarna som Zoe, Leaf, MG ZS och e-Up samt e-Golf får föga fårvånande låga betyg. Men Hyundai Ioniq 5 får också tummen ned i denna rond, kanske beroende på sin kaross som inte är speciellt hal genom vinden?

Infotainment – VAG i botten och väntad vinnare

Volkswagens mjukvara får mycket kritik av ägarna. 30 procent av ägarna till ID.4 har haft problem, 36 procent av Skoda Enyaq-ägarna och 20 procent av de som kör syskonet Audi Q4 e-tron.

Volvo XC40 Recharge ligger också i bottenskiktet med 28 procent som anmält buggar eller fel och MG ZS är ännu sämre, 33 procent har haft problem.

I stort kan man också säga att dålig infotainment smittar av sig på apparna, men vi har ett undantag i Kia EV6 som har haft flest app-problem – hela 36 procent av användarna har råkat ut för det. 

Bäst är som vanligt Tesla, men även BMW får riktigt höga betyg när det gäller i3 och i4.

Driftsäkerhet – billigare elbilar är bäst!

Lista: Bästa och sämsta elbilarna – enligt ägarna
Letar du efter en driftsäker elbil? Då kan det vara smart att välja en billigare modell som Renault Zoe, Nissan Leaf eller Hyundai Ioniq Electric.

High tech-monster som Kia EV6, Porsche Taycan och Volkswagenkoncernens nyare modeller får anmärksningsvärt låga problemfrihetsbetyg.

Även Polestar 2 ligger i bottenskiktet. Högst upp, med få fel, hittar vi däremot Nissan Leaf, VW:s första elbilar samt BMW:s modeller. Även Tesla och senaste Reanult Zoe får bra omdöen när det gäller problemfrihet.

BMW och Tesla har nöjdast elbilsköpare

Vilka av ägarna skulle då gärna göra om sitt köp, och vilka ångrar sig mest? Även här ligger BMW och Tesla i topp tillsammans med Renault Zoe, Jaguar I-Pace och kanske lite förvånande Kia EV6 som fått låga betyg för sin app och för felfriheten. Här kompenserar nog den höga tekniknivån.

Generation två av Nissan Leaf är däremot lite av ett felköp, bara 63,9 procent skulle göra om köpet. Mercedes EQC och VW ID.3 tillhör ockå de modeller med mest ”ångerkänsla”.

Billiga kinesen är sämsta elbilen

Bäst totalbetyg, då vi räknar samman alla egenskaper, har den lyxiga och bekväma BMW iX med 90,2, följd av Teslas modeller.

Lägsta totalbetyget får MG ZS, med 70,7 – så här kan säga att man i stort får vad man betalar för. Dyr BMW är toppen, billig MG inte lika mycket så. Men efter uppdateringen av MG ZS hösten 2021 så har betygen förbättrats avsevärt, med över 10 poäng.


Sätt betyg på din egen bil i vår begagnatenkät! Är du intresserad av en särskild bilmodell kan du också söka fram ägarnas betyg för de olika modellerna här.


Mest körglädje

Bilmodell Betyg
Tesla Model 3 95,1
BMW i4 94,3
Porsche Taycan 94,3
Tesla Modle Y 94,2
Polestar 2 93,9

Minst körglädje

MG ZS 69,2
Renault Zoe, gen 2 75
Nissan Leaf, gen 2 76,1
VW ID.4 77,8
Audi q4 e-tron 78,3

Mest problemfri

BMW iX 93,5
Nissan Leaf, gen 2 93,4
BMW i3 92,4
Tesla Model Y 91,9
Kia e-Niro 91,2

Minst problemfri

VW ID.3 66,4
Polestar 2 75,5
Audi q4 e-tron 76,3
VW ID.4 77,3
Tesla Model x 77,6

Bäst totalekonomi

MG ZS 92,1
Hyundai Ioniq Electric 90,1
VW e-Up 89,7
Renault Zoe, gen 1 89
Renault Zoe, gen 2 88,3
Tesla Model 3 88,3

 

Sämst totalekonomi

Volvo XC 40 67,9
Audi e-tron 70,1
Porsche Taycan 70,4
Jaguar i-Pace 72,2
Tesla Model X 72,4

Bäst snabbladdning

BMW iX 95,2
Tesla Model 3 94,2
Tesla Model Y  94,2
Tesla Model S 90,6
Porsche Taycan 88,5

Sämst snabbladdning

Renault Zoe, gen 1 36
Renault Zoe, gen 2 46,5
Nissan Leaf, gen 2 49,5
VW e-Up 56,3
MG ZS 56,7

Bäst vinterräckvidd

Tesla Model Y 82,3
BMW iX 82,2
Tesla Model 3 79,2
Tesla Model X 79
Tesla Model S 77,1

Sämst vinterräckvidd

Nissan Leaf, gen 1 38,6
Mercedes EQC 44,9
Renault Zoe, gen 1 49,6
MG ZS 50,4
Audi e-tron 51,7

Hela listan – bäst totalbetyg

BMW iX 90,2
Tesla Model Y 87,6
Tesla Model S 86,6
BMW i4 85,7
Tesla Model X 85,5
Tesla Model 3 83,4
Hyundai Ioniq 5 83,3
Kia EV6 83
Ford Mustang M-E 82,9
Porsche Taycan 82,9
Skoda Enyaq 82,6
Jaguar i-Pace 82,1
Audi e-tron 80,4
BMW i3 80,3
Polestar 2 80,2
VW e-Golf 79,4
Hyundai Ioniq Electric 79,2
Volvo XC 40 78,8
Audi q4 e-tron 78,3
Mercedes EQC  77,9
MG ZS, gen 2 77,2
Kia e-Niro 77,1
VW ID.4 76,6
Renault Zoe, gen 1 75,7
VW e-Up 75,2
Nissan Leaf, gen 1 75
Renault Zoe, gen 2 74,7
VW ID.3 73,3
Nissan Leaf, gen 2 72,1
MG ZS, gen 1 70,7

Siffrorna anger procent. Modellerna måste ha minst 30 svar i begagnatdatabasen och gäller för årsmodellerna 2015–2022.

Annons
Annons
Rulla till toppen