Provkörd: Seat Ibiza Cupra – fattigmans Polo GTI

PREMIUM Söker du prisvärd körglädje kanske den nya Cupra-versionen av ansiktslyfta Seat Ibiza kan vara något. Den är billigare än både Audi A1 och Polo GTI.
Annons

Provkörd: Seat Ibiza Cupra – fattigmans Polo GTI
Visst ser den fräck ut? Seat har fått till flera sportiga detaljer på Ibiza Cupra, som större fälgar och ett centrerat, uppkäftigt avgasutblås.

Spanska Seat är kanske inte den framgångssaga som Volkswagen hoppats – det är en av få delar i koncernen som kan visa upp enorma miljonvinster. Men bilarna baseras på Volkswagens modultänk och får dessutom lite snitsigare design samt en lägre prislapp.

Provkörd: Seat Ibiza Cupra – fattigmans Polo GTI
Sportstolarna klämmer åt bra men kan få en del förare att känna sig instängda.

Seat Ibiza har fått en ansiktslyftning och för köpare som inte nöjer sig med FR-modellen, som har 150 hästar, finns toppmodellen Ibiza Cupra. Den är en spansk version av Volkswagen Polo GTI, och största fördelen mot koncernbrodern är priset: Seat Ibiza Cupra är hela 26.000 kronor billigare.

Motorn har både turbo och kompressor och ger 180 hästar. Kraften skickas till framhjulen via en 7-stegad dubbelkopplingslåda. Vridmomentet på 250 Nm finns tillgängligt redan från 2.000 r/min och motorn drar alltid fint även från låga varvtal. Den är aldrig högljudd, ens när växellådan sätts i sportläge, och några högvarvsorgier är det inte tal om. Vridmomentskurvan är jämn och vardagsvänlig.

Seat Ibiza Cupra har 17-tumsfälgar och ett 20 millimeter sänkt sportchassi. Framhjulen har fullt upp med kraften men aktiv körning är ändå riktigt kul tack vare det elektroniska XDS-systemet som portionerar ut kraften till det hjul som har bäst fäste. Det känner vi igen från Golf GTI.

Men trots rolig motor och snabb DSG-låda är det svårt att bli riktigt helsåld på Ibiza Cupra. Det är en utmärkt vardagsbil med mycket vettig utrustning (klimatanläggning, xenonstrålkastare och sportstolar är standard).

Söker du maximal körglädje får du däremot lägga till några tusenlappar och välja en Mini Cooper S.

Plus: Vridstark motor, fantastisk växellåda, hög kvalitetskänsla, bra pris.
Minus: Frågetecken för andrahandsvärdet, inte lika körglad som Mini Cooper S.

Provkörd: Seat Ibiza Cupra – fattigmans Polo GTI

Seat Ibiza Cupra

Motor: R4, turbo och kompressor, 1.390 cm³, 180 hk vid 6.200 r/min, 250 Nm vid 2.000 r/min. Växellåda: 7-växlad DSG.Prestanda: 0–100 km/h 6,9 sek, toppfart 228 km/h. Bränsleförbrukning: Blandad körning 5,9 l/100 km. Pris: 199.900 kr. Aktuell: Nu.

Test: Audi A1 Sport, Citroën DS3 Racing, Mini Cooper S och Polo GTI
Begagnat: Seat Ibiza istället för Polo

Annons
Annons
Rulla till toppen