TEST: Gatdäck mot semi-R-däck

Premium Allt fler bilar kan utrustas med en mängd olika däckstorlekar redan från fabrik. Audi TT RS är en av dem och här ser vi om 18-, 19- eller 20-tumsdäcken är bäst. Och har dessa gatdäck någon chans mot det klistriga semi-R-däcket?

TEST: Gatdäck mot semi-R-däck

Vår agenda "Äkta körglädje" förespråkar knappast däckstorlekar som 255/30-20. Inte om alternativet heter 255/35-19 eller ännu hellre 245/40-18. Alltför låga däcksidor blir en plåga på våra vanligaste vägstandarder. Man vill ju njuta av bilkörningen, inte irritera sig på en massa småhoppande som gör att man sänker tempot – för att skona fälgar och hjulupphängningar.

18-tummarna är fabriksstandard på Audi TT och sulorna är en gammal testvinnare: Bridgestone Potenza RE050A. I 19 tum (som är svensk standard på Audi TT) finner vi Toyo T1 Sport som gick i test i nummer 9/2012 i något smalare dimension och placerade sig i mitten med betyget 4 stjärnor. Samma betyg som 20-tumsdäcket här klarade i samma test: Continental SportContact 5P.

När man ska testa de här tre däckdimensionerna mot varandra får man också väga in just vikten, större fälgar väger mer och det gynnar inte väghållningen. Men i det här fallet är 20-tummaren en smidd fälg som faktiskt väger mindre än 18- och 19-tummarna.

För att göra hela testet ännu lite mera intressant slänger vi in en joker i leken: Dunlop Sport Maxx Race, ett "R-däck light" med riktigt klistriga egenskaper på torr asfalt.

Du kan läsa testet mellan Bridgestone Potenza RE050A, Toyo T1 Sport och Continental SportContact 5P genom att klicka på länken nedan. Observera att testet är uppdelat i två delar.

Läs testet av Audi TT däck här!