Prov: Toyota RAV4 – numerisk fullträff

PREMIUM Vår flygande reporter Nils Svärd befinner sig utomlands där han provkör nya Toyota RAV4. Bilen som uppfann crossoversegmentet har vuxit till sig och bjuder nu på hela 138 liter mer bagageutrymme än tidigare. Men den ska ändå vara billigare att köra!
Annons

Prov: Toyota RAV4 – numerisk fullträff
Så här mysigt har Nisse det med sin crossover i Barcelona.

Hallå Nisse, var håller du hus i dag?

”Hej, jag befinner mig strax utanför Barcelona för att ta pulsen på nya Toyota RAV4.”

Ah, Spanien – härligt. Har du skönt väder?

”Jovars, kvicksilvret visar tvåsiffriga plusgrader och halsduken samt tjocktröjan är nedpackad i väskan.”
 
Hur är nya RAV4 då? Vad är nytt?

”Äntligen stämmer modellsiffran. Detta är faktiskt den fjärde generations Rav – eller Reactional Active Vehicle som bokstavskombinationen står för. Så nu är den RAV4 på riktigt.”
 
Ok, vad är första intrycket av själva bilen?

”Generationsskiftet går inte att ta miste på. Nya RAV4 har ett nytt ansikte, inte helt olik nya Auris. Sedan har den fått en ny karossform. Nya RAV4 är 20,5 cm längre och 2,5 cm lägre. Det gör mycket för proportionerna som känns mer välbalanserade än tidigare. En annan nyhet är att bakluckan inte längre är sidohängd utan gångjärnen sitter uppe vid taket som på en vanlig bil. Det är bra.”
 
Vad överraskar positivt så här långt?

”De större yttermåtten samt ett axelavstånd som är tio cm längre än tidigare ger en rymligare kupé. Det kommer nog att uppskattas av många. Personligen finner jag mig väl tillrätta bakom ratten. Nu kan man sänka ned stolen närmare golvet. Äntligen känns det som man sitter i bilen, inte på bilen. Dessutom är rattvinkeln mer personbilsliknande. Sköna körpositioner är inget som Toyota har skämt bort oss med under åren. Det kan jag säga som gammal Avensisägare.”
 
Vad är negativt?

”Tyvärr fortsätter Toyota med sin dåliga vana att endast erbjuda xenonljus till toppversionen Executive. Vill man ha bra ljus till en dieseldriven RAV4 måste man hosta upp hiskeliga 344 900 kr. Det är väldigt mycket pengar för en SUV som ändå bara är 4,5 meter lång. Det blir till att komplettera med extraljus istället om inte Toyota ändrar sin prispolitik.”
 
Toyota påstår att den nya generationen ska vara roligare att köra?

”Ja, de vill lyfta fram körupplevelsen mycket mer än tidigare. Fyrhjulsdriften har kalibrerats om till nya RAV4 samt kryddat nykomlingen med några andra mer förarorienterade trix. Men har de lyckats? Det berättar jag i ett kommande nummer av ams.”
 
Ok, vet du när den kommer till Sverige och hur är prisbilden?

”Nya RAV4 har Sverigepremiär i slutet på mars. Priserna börjar på 237.900 för 2,0 bensin 4WD.”

Svenska priser:

Bensin:
* RAV4 2,0 237.900 kr
* RAV4 2,0 Active 256.900 kr
* RAV4 2,0 Executive 293.900 kr

Diesel:
* RAV4 2,2 D-4D 288.900 kr
* RAV4 2,2 D-4D Active 307.900 kr
* RAV4 2,2 D-4D Executive 344.900 kr

Annons
Annons
Rulla till toppen