Hej Nils, vad gör du?
”Jag åker i passagerarsätet på nya Citroën C4 Picasso utanför Lissabon. Det roliga är att bilen bygger på PSA-koncernens helt nya EMP2-plattform som ska ligga till grund för alla mellanstora bilar från Peugeot och Citroën. Nästa bil ut på samma plattform blir Peugeot 308.”
Hur skiljer den sig från föregångaren?
”C4 Picasso har blivit 140 kilo lättare tack vare den nya plattformen. Trots att bilen faktiskt är fyra centimeter kortare än föregångaren är den mycket rymligare. Smart paketering, helt enkelt.”
”Den har också en helt ny robotlåda. Den tidigare lådan var långsam och trög men den nya ska vara betydligt bättre och, enligt Citroën, locka nya kunder till märket. Tyvärr har vi inte fått köra den än.”
Vad är positivt?
”Det är alltid glädjande med lägre vikt. Dessutom är utrymmena imponerande. Nu åker jag den femsitsiga versionen, som marknadsförs som en slags ”C4 Kombi”. Den lastar minst 537 liter, och som mest 630 liter, baksätet är skjutbart. Väldigt bra för en 4,4 meter lång bil. Kvalitetskänslan är bra och bilen känns ombonad.”
Vad är inte lika bra?
”Hur ser den ut egentligen? Designen är minst sagt utmanande, man tvingas ta ställning till den hela tiden. Nya bilar ser ofta lite knepiga ut på bild, men bättre i verkligheten. Här vet jag inte riktigt vad jag tycker…”
Och förutom designen?
”Motorerna är inga höjdare för oss som gillar att köra bil. Den snabbaste tar sig till 100 km/h på 11,8 sekunder. Miljödieseln tar 13,7 sekunder – inte så roligt.”
Hur är den att köra?
”Det finns ganska mycket intressant att säga, men jag sparar mina intryck till provkörningen, som publiceras i nummer 14.”
Motor | Effekt | Pris |
1,6 bensin | 120 hk | 184.900 kr |
HDi 90 (miljöklassad) | 90 hk | 204.900 kr |
HDi 115 | 115 hk | 219.900 kr |
Citroën C4 Picasso lanseras i Sverige under månadsskiftet augusti/september.