TEST: Fyra vardagsskojiga kompaktbilar

PREMIUM GTI-klassen är mer än bara en busbil, den har vuxit upp och blivit mer sofistikerad – men det går förstås fortfarande att ha kul på bredsladd. Här testar vi BMW 125i, Ford Focus ST, Mercedes A 250 och VW Golf GTI.
Annons

Med 1,9 miljoner sålda har Volkswagen har arbetat fram ett recept för hur en Golf GTI ska se ut, och sjunde generationen har alla ingredienser. Sportstolar (med rutig klädsel), röda interiörlister (belysta) och växelspaksknopp (med golfbollsmönster). Här i Sverige har Volkswagen valt att ta in ”lyxvarianten”, vilket innebär att mycket utrustning som kostar extra i utlandet är standard för svenska köpare. 

BMW och Mercedes har inte ett lika djupt rotat GTI-arv. Men BMW 125i och Mercedes A 250 bjuder på starka motorer, tuff design och utmärkt vardagsduglighet. 
Ford Focus ST är busen i sällskapet. 250 hästkrafter, stora spoilers och lågt pris ska få GTI-köparna att välja Ford istället. Kan det lyckas?

• Köp eller logga in för att läsa testet av BMW 125i, Ford Focus ST, Mercedes A 250 och VW Golf GTI. 

• Observera att prenumeranter läser gratis, allt du behöver göra är att skapa ett eget ams-konto. Är du inte prenumerant kan du ta en prenumeration för bara 99 kronor (klicka här) och få tillgång till hela tidningsarkivet direkt.  

Artikeln kommer från auto motor & sport nr 17-2013.

Med 1,9 miljoner sålda har Volkswagen har arbetat fram ett recept för hur en Golf GTI ska se ut, och sjunde generationen har alla ingredienser. Sportstolar (med rutig klädsel), röda interiörlister (belysta) och växelspaksknopp (med golfbollsmönster). Här i Sverige har Volkswagen valt att ta in ”lyxvarianten”, vilket innebär att mycket utrustning som kostar extra i utlandet är standard för svenska köpare. 
BMW och Mercedes har inte ett lika djupt rotat GTI-arv. Men BMW 125i och Mercedes A 250 bjuder på starka motorer, tuff design och utmärkt vardagsduglighet. 
Ford Focus ST är busen i sällskapet. 250 hästkrafter, stora spoilers och lågt pris ska få GTI-köparna att välja Ford istället. Kan det lyckas?

Läs testet av BMW 125i, Ford Focus ST, Mercedes A 250 och VW Golf GTI. 

• Observera att prenumeranter läser gratis, allt du behöver göra är att skapa ett eget ams-konto. Är du inte prenumerant kan du ta en prenumeration för bara 99 kronor (klicka här) och få tillgång till hela tidningsarkivet direkt.  

Artikeln kommer från auto motor & sport nr 17-2013.

Annons
Annons
Rulla till toppen