Ljus är i bilsammanhang detsamma som säkerhet. Över 90 procent av våra sinnesintryck får vi från våra inbyggda ljussensorer, alltså ögonen. I prislistorna fnns massor av tillval som man kan hoppas är bättre än standardljuset. I det här testet ska vi undersöka om investeringarna lönar sig.
Så testade vi: Det är hur man upplever en bil som är avgörande. Det gäller också för strålkastare. Därför har vi inte mätt ljusbilderna i laboratorier utan i verkligheten. På mörk asfalt mätte vi räckvidd för både halvljus och helljus, tillsammans med ljusbild och hur mycket av vägen som lystes upp. Vi körde också i mörker för att se hur vi upplevde skillnaderna under körning. En tur ute på vanliga landsvägar och motorvägar kompletterar intrycken.
• Köp eller logga in för att läsa testet av strålkastare.
Artikeln kommer från auto motor & sport nr 10-2014.
• Observera att prenumeranter läser gratis, allt du behöver göra är att skapa ett eget ams-konto. Är du inte prenumerant kan du ta en prenumeration för bara 99 kronor (klicka här) och få tillgång till hela tidningsarkivet direkt.
• Har du satt betyg på din bil – eller var det längesedan? Gör det här!
Ljus är i bilsammanhang detsamma som säkerhet. Över 90 procent av våra sinnesintryck får vi från våra inbyggda ljussensorer, alltså ögonen. I prislistorna fnns massor av tillval som man kan hoppas är bättre än standardljuset. I det här testet ska vi undersöka om investeringarna lönar sig.
Så testade vi: Det är hur man upplever en bil som är avgörande. Det gäller också för strålkastare. Därför har vi inte mätt ljusbilderna i laboratorier utan i verkligheten. På mörk asfalt mätte vi räckvidd för både halvljus och helljus, tillsammans med ljusbild och hur mycket av vägen som lystes upp. Vi körde också i mörker för att se hur vi upplevde skillnaderna under körning. En tur ute på vanliga landsvägar och motorvägar kompletterar intrycken.
Artikeln kommer från auto motor & sport nr 10-2014.
• Har du satt betyg på din bil – eller var det längesedan? Gör det här!