TEST: Gatdäck mot R-däck - bäst för banracing?

Premium Du har köpt en frän vagn och vill åka bana. Men ska du skaffa R-däck eller räcker ett par riktigt sportiga gatdäck? Vi testar Michelin Pilot Super Sport mot Michelin Pilot Cup 2, dimensionen 235/35-19, med Richard Göransson bakom ratten. Läs testet och tävla om testdäck plus fälgar, värde 25.000 kronor.

TEST: Gatdäck mot R-däck - bäst för banracing?
Vi testar ett bankompetent gatdäck (till vänster) mot ett gatlegalt racingdäck (till höger).

"Däcket är bilens hjärta, inte motorn!" Orden är Richard Göranssons, han vet ett och annat om vad däck gör för skillnad. Därför har vi anlitat denna yrkeschaufför, för vi vet att han kommer att sätta rätt varvtid direkt och inte behöva nöta 20–30 varv, som vi glada wannabe-racerchaffis-reportrar. 

auto motor & sport är på Arlanda Test Track för att en gång för alla bena ut skillnaden mellan ett sportigt gatdäck och ett R-däck. Visst, alla vet, och vi också, att ett R-däck är att föredra när man ska åka på en banträff. Men vi måste jämföra, och se vad det är för skillnad. Och vad du ska välja.

Vi har en bil, fyra hjul med Michelin Pilot Sport Cup 2 och fyra hjul med Michelin Pilot Super Sport. 

• Köp eller logga in för att läsa däcktestet.
Artikeln kommer från auto motor & sport nr 13-2014.

• Observera att prenumeranter läser gratis, allt du behöver göra är att skapa ett eget ams-konto. Är du inte prenumerant kan du ta en prenumeration för bara 99 kronor (klicka här) och få tillgång till hela tidningsarkivet direkt. 

Richard lämnar feedback till protokollet.

"Däcket är bilens hjärta, inte motorn!" Orden är Richard Göranssons, han vet ett och annat om vad däck gör för skillnad. Därför har vi anlitat denna yrkeschaufför inom racingen denna dag. För vi vet att han kommer att sätta rätt varvtid direkt och inte behöva nöta 20–30 varv för att hitta rytmen. Som vi glada wannabe-racerchaffis-reportrar. 

auto motor & sport är på Arlanda Test Track för att en gång för alla bena ut skillnaden mellan ett sportigt gatdäck och ett R-däck. Visst, alla vet, och vi också, att ett R-däck är att föredra när man ska åka på en banträff. Men vi måste jämföra, och se vad det är för skillnad. Och vad du ska välja.

Vi har en bil, fyra hjul med Michelin Pilot Sport Cup 2 och fyra hjul med Michelin Pilot Super Sport. 

Vad är ett R-däck? Det finns ingen klar definition, men de flesta förstår att man avser ett däck för tävlingsbruk, men anpassat så att det också är godkänt för allmän väg. Michelin benämner sina R-däck "Cup".

Det sportiga däcket, Super Sport, är ett gatdäck som vässats mot bankörning i mesta möjliga mån. Utan att för den skull kompromissa med greppet en fuktig aprilmorgon med 5 plusgrader.

Där sitter det viktigaste prestationsområdet för ett gatdäck: på kalla och fuktiga underlag, den där plötsliga undanmanövern. 

Richard Göransson har en välfylld säsong. Han kör Saab i STCC, Mercedes SLS i VLn och Olsbergs Fiesta i rallycross. Och Ferrari i Swedish GT. Därför var det smått fantastiskt att han hann med en testdag med oss.

Cup 2-däcket, racingdäcket med mönster alltså, börjar från ett helt annat håll: kortast möjliga varvtid på torr bana. Med en ofrånkomlig kompromiss i ryggen: det måste funka på blöta vägar, annars blir det inte lagligt på gatan. För att klara det finns mönstret där så att vattnet kan evakueras. Lika bra vattenplaningsegenskaper som Super Sport har det inte. Men man behöver inte ställa bilen bara för att det regnar. Tack vare det originalmonteras Michelins Cup-däck på bland annat Porsche 911 GT3.

De båda däcken har en del gemensamt, bland annat teknologin med olika gummiblandning i däckmönstret. Den yttre delen har gummi optimerat för hög sidobelastning på torr väg, den inre delen har gummi som greppar bättre i vått. Skillnaden är att Cup 2-gummit har en ytterkant med betydligt längre livslängd under hård bankörning när däcket går med höga temperaturer. Enligt Michelin 50 procent längre livslängd än utgående Cup+ (som var en vidareutveckling av Cup "1"). Men gummit slits mer vid körning i vardagligt tempo, därför har Super Sport en annan gummiblandning för att klara fler lugna mil.

Efter första körpasset med Pilot Super Sport ska de nya Cup 2-däcken köras in. Man börjar lugnt, ökar tempot efter hand och kontrollerar däcktrycket med bara några varvs mellanrum.

Första testmomentet: kortast möjliga varvtid på 900-metersbanan. Michelin säger att Cup 2 ska vara 1,8 sekunder snabbare runt en trekilometersbana. På denna korta slinga med mindre andel raksträcka var faktiskt Cup 2 hela 0,7 sekunder snabbare. Det ger 2,3 sekunder per tre kilometer. Eller första varvning redan efter 23 minuters körning…

Seaten klarade sig fint under testet, utmärkt driv, bra bromsar och bra geometrier för snyggt däckslitage. Klicka för att se en större bild med data för de två olika däcken.

Däcket för fuktiga höstmornar gör definitivt inte bort sig. Men skillnaden är större än den ser ut, över två varv mer per timme skojar man inte bort.

Framför allt känner man skillnad. Cup 2-däcket har en helt annan respons som märks särskilt tydligt när man kör på kanske 80–85 procent runt banan. Bilen snackar mer, känns fränare helt enkelt. På vanlig väg märks också skillnad. Cup 2 formar sig inte efter vägbanan på samma sätt som Super Sport, varje ojämnhet känns och bullret är högre. Det får Seaten att kännas lite mera racemässig.

Observerar man körningen från bankanten ser man hur däcksidan viker sig en del i kurvorna. Men det är helt i sin ordning, ett för hårt däck tappar greppet lättare. Bältet är så pass styvt att hela slitytan ligger platt mot asfalten ändå. Och det syns på slitaget som är förvånansvärt jämnt fördelat över däcket.

I bromsprovet avslöjar sig de olika användningsområdena. Super Sport bromsar en hel meter kortare med kalla däck. Med uppvärmda däck är Cup 2 hela två meter bättre än de varma Super Sport. Återigen, den där kalla morgonen när du är sen till flyget…

Som allrounddäck är Super Sport imponerande, det fixar till och med enstaka banträffar med bravur. Men för längre bansessioner vid fler tillfällen per år är det ingen tvekan om att en extra uppsättning Cup 2-däck kommer att ge otroligt mycket glädje per krona. 

Vinn däck och fälgar - värde 25.000 kronor!

Du kan vinna fyra Michelin Pilot Super Sport i dimensionen 235/35-19 och fälgar från AEZ. 
Svara på frågorna nedan.

Tävlingen är avslutad, nedan ser du de korrekta svaren (grön text).

1. Hur mycket snabbare runt Arlanda Testtrack är Michelin Pilot Cup 2 mot Pilot Super Sport?

  • Rätt svar: 0,7 sek
  • Svarsstatistik

2. Vilka bilar vill du att vi ska testa och vilket/vilka reportage vill du läsa i auto motor & sport?

Jag har R-däck när jag kör på bana.
7
2