TEST: BMW i3/VW e-Golf: Förnuftets triumf

Premium Golf är mästaren i klassen sedan 40 år. Men klarar en elkonverterad Golf kampen mot en specialskräddad hightechelbil från BMW – som är snabbare och billigare?

TEST: BMW i3/VW e-Golf: Förnuftets triumf
VW e-Golf: 115 hästar och tjänstevikt på 1 603 kilo. Plåtkaross. 35 000 kr dyrare än BMW! BMW i3: Bakhjulsdrift, 170 hästar och 1 303 kilo tjänstevikt. Hightech.

Bedrar snålheten visheten? BMW har investerat i en helt ny fabrik som är koldioxidneutral, man är först i världen med att storskaligt bygga vanliga personbilar med kolfiberteknik. BMW är alltså vid sidan om Tesla det märke som satsat hårdast på tekniskt avancerade elbilar – för folk som verkligen älskar bilar. Det första resultatet heter i3 – en citybilsdröm utan någon konkurrens när det handlar om att kompromisslöst ta framtiden hit och nu.

En egen lättviktsarkitektur med kolfiber, aluminium och plastkaross. Futuristisk design. Motorn där bak på 170 hästar. Tjänstevikt 1 313 kilo. 0–100 km/h på dryga sju sekunder. Fantastisk snäv vändcirkel.

Ingen missar att BMW i3 är en elbil – men vem ser att e-Golf är en miljökämpe?

Växelväljarreglaget kräver lite tillvänjning i BMW.

Motståndet kommer från Volkswagen – världens just nu mest offensiva bilkoncern. Men man bygger inte framgången på samma känslomässiga grund som BMW. Här är det mer stordrift och i fokus finns sund och förnuftig teknik.

VW e-Golf är i3:s motsats. I en vanlig plåt-Golf har man lastat in 318 kilo batterier. Där fram finns en 115-hästars elmotor. Tjänstevikten imponerar inte lika mycket som BMW:s: 1 603 kilo (+290 kilo).

0–100 går på mer beskedliga 10,8 sekunder. Vändcirkeln är en meter vidare. Men när den senaste gererationen Golf konstruerades gjordes det med sikte på att även bygga en elversion. Batterierna under golvet har fått sin plats vid konstruktionen – totalt försvinner bara 35 liter bagageutrymme. Bilens undersida är slätare och luftintagen är mindre än hos vanliga Golf. Det är alltså inget hastverk.

På vanligt VW-vis har man försökt bygga en så bra bil som möjligt, inget avantgardistiskt eller spännande. Det är bara en blå dekorlist, LED-bågarna, avsaknad av avgasrör och det faktum att den knappt hörs som avslöjar den som elbil.

Futuristiskt! i3 är verkligen en annan typ av bil och inredningen är välbyggd.

När du satt dig bakom ratten i BMW i3 är du lätt omtumlad av alla intryck. Är den snygg eller fantastiskt ful? Inredningen är luftig, knasig, spännande och underbar. Bara en sådan sak som att delar av interiörplasten så tydligt kommer från återvunna PET-flaskor gör att man är beredd att älska den här lilla bilen. Inget är lämnat åt slumpen och den ger maximalt med känslor. Bakdörrarna som öppnas i bakkant är inte smarta, men annorlunda.

Förnuftet talar starkt för Golf. Baksätet har som vanligt plats för tre personer, i BMW kan enbart två sitta bak. Bagagevolymen i Golf är på 341 liter mot 260 i BMW. 

BMW:s moderna konstruktion klarar bara fyra stjärnor hos Euro NCAP – det är riktigt dåligt för en "framtidsbil". e-Golf har ännu inte testats men det skulle förvåna om den inte klarar fem stjärnor.

Hur mycket och hur långt kvar? De två mest relevanta frågorna får en massa svar i form av staplar – kul!

Hur är det då med köregenskaperna och körglädjen? BMW:s 170 hästar på bakhjulen drar iväg med en lätt berusande känsla. Det suger till och i bagageutrymmet dunsar min väska mot bakluckan på grund av accelerationen. Ratten är smal och väldigt skön. 

Bromskraftsreduktionen är markant, släpp gaspedalen och bilen bromsar hårt. Efter lite tillvänjning kör man i3 med enbart gaspedalen, bromsen behövs bara  vid nödfall eller vid riktigt sportig körning.

Golf har inte alls samma sug i accelerationen även om den är lika snabb upp till 40 km/h. Elmotorn har högre vridmoment – 270 mot 250 Nm – och slö känns den absolut inte. Men som sagt, ingen upphetsning. Som förare kan man välja mellan tre körprogram med olika regenerering vid gasuppsläpp, men inget är lika starkt som BMW:s.

Golf har en riktigt bra förarmiljö och skillnaderna mot en vanlig fossildriven variant är små. Men spännande är det inte.

Jo, förresten, när man följer förbrukning och räckvidd på den illustrativa färddatorn kan det bli spännande.

I BMW:s kompromisslösa koncept finns smala däck, medan Golf har lättrullande däck av normaldimension. Resultatet är att BMW känns sinnligare och skojigare medan Golf klarar både slalom och undanmanöver i högre hastigheter. BMW bromsar dock lite effektivare.

Dags för den kanske viktigaste grenen: körsträcka. Och här slår Golf till igen trots sin "tungviktsteknik". 

Golfs 318 kilo batterier i form av 264 celler i 27 moduler ger 24,2 kWh energi. BMW:s 230 kilo fördelade i åtta moduler med tolv celler ger 18,8 kWh. Omräknat till energiinnehåll i bensin ger det 2,5 liter i Golf och 1,9 i BMW. Att Golf därmed har längre räckvidd, 13–19 mil mot 13–16 för BMW är logiskt. 

Men den största sensationen är att BMW förbrukar mer energi är den tyngre Golf! Om anledningen finns att hitta i batteriteknik, elmotor eller återvinningssystemet vet vi inte, men faktum kvarstår. Den tyngre Golfen är mer energieffektiv.

Intressant nog har Golf lite lägre luftmotstånd: cW0,28 mot 0,29. Det totala luftmotståndet inklusive frontarea är 0,62 för Golf och 0,69 för i3 – vem hade trott det? 

Båda tillverkarna erbjuder batterigaranti på åtta år/16 000 mil. Volkswagen uppger ett batteripris på cirka 100 000 kronor och det ska gå att byta enskilda celler. BMW vill inte ge ett batteripris men även de kan byta celler.

Den blå dekoren avslöjar eldriften.

Ekonomiskt är den första generationen "riktiga" elbilar inget klipp. Batteriteknologin lär utvecklas snabbt vilket betyder de riskerar att bli "gamla". Våra andrahandsvärderingar talar emot ett elbilsköp – eller uttryckt på ett annat vis: Elbilar behöver samhällets stöd i form av subventioner, fördelar som exempelvis fri parkering eller höjt koldioxidpris. Det är bara som tjänstebil som det kan fungera ekonomiskt. 

Ekonomiduellen tar Golf hem klart, men BMW har en trumf på hand med en räckviddsförlängare i form av en tvåcylindrig bensinmotor à 35 000 kronor. Med den kommer man runt 25 mil och BMW kan ta hem kanpen på teknisk knockut – i annat fall är det Golf som står som ohotad segrare. 

Det visar sig alltså smartare att som VW bygga en billig bil och fylla den med dyra batterier än att göra en dyr bil med lite batterier – har BMW snålat eller slösat för mycket?