Test: Mercedes C 180 T, Opel Insignia Sports Tourer, Skoda Superb kombi, VW Passat sportscombi

Premium Billiga alternativ till diesel? Kika på dagens snåla bensinare som levererar bra prestanda till lägre pris. Vi har testat fyra starka kort i mellanklassen.

Test: Mercedes C 180 T, Opel Insignia Sports Tourer, Skoda Superb kombi, VW Passat sportscombi
Varför inte kika på en prisvärd kombi – med bensinmotor istället för diesel? 

Problemställningen är enkel. Och prislistan berättar: en VW Passat Kombi med 150-hästars bensinare kostar från 299.900 kronor och en motsvarande diesel med DSG-låda är drygt 23.000 kronor dyrare. Därmed verkar allt glasklart. Sådana belopp är svåra att tjäna in eftersom skillnaden i förbrukning mellan dieslar och bensinare inte är så stor idag. 

Generellt är dagens bensinare ofta flera tiotusenlappar billigare i inköp än motsvarande, dieseldrivna syskonvagnar. Samtidigt är dagens små bensinmotorer både vridmomentstarka och snåla. Fortfarande kanske inte riktigt lika snåla som de bästa dieslarna, men skillnaderna blir allt mindre. Därmed kan man idag spara mycket pengar genom att köpa en liten, modern bensinare istället för en diesel. Detta gäller hos VW, Skoda och Mercedes likväl som hos Opel.

Den som sedan jämför priserna för denna fyrklöver av bensindrivna kombibilar med varandra ser omedelbart att Opel Insignia är tydligt billigast – samt att det faktiskt skiljer en hel del till Opels fördel. En 165-hästars, 1,5-liters bensindriven Opel Insignia Sport Tourer kostar idag från 237.900 kronor. Motsvarande (170-hästars) diesel kostar från 257.900, vilket alltså är exakt 20.000 kronor mer.   

Mercedes C 180 är testets minsta kombi, runt 15 centimeter kortare än Skoda och VW Passat.

Dyrast av våra fyra kombibilar är istället Mercedes C180 vars namn inte längre stämmer med motorstorleken. Under huven sitter nämligen en 1,6-liters turbobensinare (från motorfamiljen med internkoden M 274). Med sexväxlad låda kostar C 180-kombin enligt prislistan från 337.900 kronor – vilket är exakt 100.000 kronor (!) mer än vad Opels kombi kostar. Samtidigt är Mercedes den minsta av de fyra kombibilarna. Den är drygt 28 centimeter kortare än Opel Insignia Sports Tourer och upplevs också som aningen mindre inuti jämfört med sina tre ­konkurrenter.  Men utrymmena måste ändå anses vara tillräckliga i C 180.

Så frågan blir istället: Hur klarar den lilla motorn vikten eftersom Mercakombin de facto är klart tyngst i gänget? Jo, tacksamt nog upplevs skillnaden i motorkraft som försumbar. En viktig detalj som förklaring: Den lilla Mercamotorn levererar sitt bästa vridmoment (250 Nm) redan vid 1.200 r/min – medan VW och Skoda toppar kraftflödet vid 1.500 och Opel först vid 2.000 r/min. Å andra sidan upplevs Mercedes 1,6-litersbensinare som lite grov i gången vilket inte stämmer med vad som normalt brukar tillhöra den smidiga "Benz-atmosfären". Möjligen kan vi hitta orsaken i att balansaxlarna slopades när M 274-motorn bantades från 2,0 till ­1,6 liter. Dessutom är den niostegade automatlådan inte helt harmonisk. Ibland växlar den lite överraskande ner flera steg bara för att växla snabbt uppåt igen. Men bortsett från denna lilla egenhet är Mercedes låda suveränt bra.

 

Fjärrstyrd fällning av baksätets ryggstöd i tre delar ger en nästan plan lastyta, även om den inte imponerar i storlek.

Prydlig, snygg inredning, lättskötta reglage.

Kikar vi istället på nya Opel Insignia är en av fördelarna med kombin från Rüsselsheim att den är den lättaste av de fyra testbilarna. Även om det ska påpekas att VW Passat bara väger sex kilo mer. Samtidigt noterar vi att utväxlingen i Opels (manuella växellåda) är bättre avvägd jämfört med konkurrenternas automatlådor. Och i övrigt är Insigniakombin genomsnittligt okej i de flesta avseenden. 

Den fyrcylindriga 1,5-litersmotorn från GM:s "SGE-motorfamilj" (SGE står för Small Gasoline Engine) saknar visserligen must längst ner i registret men jobbar smidigt vid all vardagskörning – trots viss bullrighet på höga varv.

Ytterligare en fördel med Opel Insignia är att den är tydligt bäst på att bromsa. Vid alla bromstester stannar Insignia en eller ett par meter före konkurrenterna. Slutligen är Opelkombin den klart billigaste. Den testade versionen (Business-utförande), där en rad tillbehör ingår, kostar markant mindre än närmast jämförbara konkurrent. 

Opels kombi är den klart längsta i testet men Insignia har ändå inte störst utrymmen och den lastar inte mest.

Lastutrymmet är både rymligt och praktiskt. Lastskenor i golvet kostar extra.

Förarmiljöns menystruktur är inte alltid självklar.

Vi kikar på de två mellanklassvagnarna från VW-koncernen och i vissa avseenden kunde det nästan räcka med att bara kolla den ena – den andra är nästan likadan. Tittar man i motorrummet skiljer nästan bara karossfärgen. Men trots att de har samma tekniska bakgrund upplever vi VW Passat och Skoda Superb egenskapsmässigt som två helt olika bilar i vårt test. 

Skoda är lite tyngre, den väger precis 26 kilo mer. Men det är inte därför den är aningen långsammare i acctesterna. Snarare är det växellådan som som gör den aningen mer flegmatisk – den är helt enkelt inte lika spontant kvick som den i Passat. Skillnaden är inte bara klart mätbar, den märks även helt subjektivt. Fördelarna med den stora Skodakombin är välkända: Först och främst utrymmena. Ingen av konkurrenterna kan tävla med Superb. Dessutom är körkomforten utmärkt, strået vassare än hos VW och Mercedes. När det gäller instrumentering och knappar är Skoda Superb bra, men inte nödvändigtvis bättre än andra VW-produkter. Det nya användargränssnittet med pekskärm – utan "musknapp" – är inte ett solklart steg framåt.

Skoda är familjens utrymmesvinnare – stor på alla ledder och praktisk.

Variabelt lastgolv är en listig och bra lösning, men tyvärr kostar den extra.

Funktioner via skärm är sällan bättre än knappar.

Det kan vi se hos Passat som fortfarande använder den lite äldre versionen. Det finns förmodligen inte något enklare än de två knapparna vänster och höger, som reglerar volym respektive zoom på navigatorn. Så ännu en gång förefaller det som om vi hyllar Passat och kombin från Wolfsburg vinner faktiskt testet igen. 

Passatmodellen har funnits som kombi i 45 år. Får idag beröm för goda utrymmen och hög kvalitet.

Lite mer plats än i Opel, lite mindre än i Skoda. Totalt sett en rejält rymlig kombi.

Interiören har genomgående hög kvalitet.

Testet är mycket jämnt, egenskapsmässigt. Men till slut erbjuder VW Passat den mest harmoniska mixen, om än till ett lite högre pris. 

Väger vi bara in inköpspriset – samt den höga nivån på utrustningslistan – måste vi samtidigt peka ut Opel Insignia som vinnare.

På samma vis är Mercedes en tydlig komfortvinnare med sin luftfjädring – även om vi i samma andetag vill påpeka att Mercan är den klart minsta av testbilarna rent utrymmesmässigt.

Den billigare Skoda Superb fullkomligt massakrerar C-klassmercan i utrymmeskampen och ingen här rår på den tjeckiska kombin. Jämfört med sin kusin från VW är ändå inte den övergripande körkänslan lika hög i Skoda. Där tar VW Passat hem ett par poäng i slutstriden. Resultatet är en bättre sittposition vid ratten, en skarpare styrning och snabbare reaktioner över lag, även på gaskommandon.

Vad som är mest uppenbart i vårt test är att de fyra bilarnas mindre bensinmotorer idag på ett utmärkt sätt klarar att ersätta den kraft som vi vant oss vid under åren med alla snåla och vridmomentstarka dieslar.

Klicka för större.

Klicka för större.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.