Vi testar Porsche 911 GT3 RS: Brutalt snabb – helt utan dramatik

Premium Att Porsche 911 GT3 RS är kurvornas konung borde inte längre överraska någon. Däremot utvecklingens kvanthopp mot föregångaren 991.1. Den redan bästa bansmiskaren någonsin har blivit ännu bättre. Hur mycket bättre reder vi ut i ett supertest.

Vi testar Porsche 911 GT3 RS: Brutalt snabb – helt utan dramatik

Supertest. Här tänker man på monsterbilar med tillräckligt mycket krut under huven för att ändra jordens rotation och traditionsstinna banor som Nürburgring och Hockenheim.

Dagens största triumf sker dock inte där utan på vårt testområde i Lahr, som har försummats alltför många gånger när de riktigt stora bjässarna har djuptestats. GT3 RS-versionen av den faceliftade 991-generationen bröt rekordet som vi inte trodde kunde brytas: att bromsa bättre än storebror Porsche 911 GT2 RS. 

Lahr, klockan 08.01: Glöm allt vad Red Bull heter, riktigt bevingad blir du bara av en 991.2 GT3 RS. Boxervrål, tvärnit, boxervrål, tvärnit – tio fullbromsningar i rad från 100 km/h med uppvärmda bromsar, en standarddisciplin i varje supertest.

Resultatet är dock allt annat än standard. Bromsvägen på 28,2 meter för nya GT3 RS ställer alla andra testade bilar i skuggan, eller snarare sagt i evigt mörker.

Ändå är det endast detaljer som skiljer Porschen från världseliten: här finns varken ryck eller vibrationer i bromspedalens feedback när denna pressas med full kraft i mattan. Faktiskt kan man knappt känna något ingrepp från bilens ABS över huvud taget. Bromsen reagerar otroligt aggressivt, fast utan det där giftiga bettet som är vanligt hos konkurrensen, bilen övertygar med fantastisk doserbarhet.

Och nej, tänk inte ens tanken på avmattning. Bromsarnas fading existerar inte i Porsches värld och blotta tanken är en hädelse! Den keramiska bromsen garanterar konstant pedaltryck när som helst.

Även ABS-adaptionen för tillvalet cupdäck är mer än lyckad hos GT3 RS men det hör tyvärr inte till vanligheterna, något vi fick uppleva med Lamborghini Huracán som var skodd med SuperTrofeo-däck.

Där tog man inte alls hänsyn till att kunderna kanske ville ta ut sin Lambo på banan med cupdäcken, ABS:en var endast avstämd med vanliga gatdäck i åtanke. Som resultat hårdnade bromspedalen omedelbart vid inbromsningar och det hände absolut ingenting.

Framför allt på Nordslingan medförde detta stora problem. Här fick man verkligen tänka till inför kurvorna; att bromsa sent eller till och med bromsa inne i kurvan var inte att tänka på eftersom bilen då gled över framaxeln med nästan ingen bromsverkan alls. En farlig fälla som Porsche inte tänker fastna i.

Cupdäcken hos GT3 RS biter sig fast i asfalten utan nåd, här skjuter ingenting över framaxeln. Samspelet mellan bromsar, ABS och cupdäck fungerar absolut perfekt. Men hur? 

Helt ensam på Nordslingan i 9 000 varv per minut: manuell eller PDK? Diskussionen är överflödig, numera finns endast PDK:n på menyn och det med all rätt. I likhet med resten av bilen är även automatlådans växlingar perfekta. Kör man bilen i full attack kan man gärna låta PDK:n sköta växelpetandet, här är man knappast snabbare själv.

I förra supertestet med storebror GT2 RS satte denna ett fantastiskt bromsrekord på endast 29,3 meter, ett värde som snabbt skulle krossas av GT3 RS med över en meter! Än mer imponerande med tanke på hur långsam bromsutvecklingen har varit de senaste åren.

Det finns ytterst få konkurrenter som kan ståta med bromsvägar runt 30 meter och i våra test är det hittills bara dessa två Porsche som ens kunde bryta denna magiska gräns.

"GT3 RS har ju jämfört med GT2 RS en klar viktfördel precis som bättre viktfördelning, dock kunde vi genom en rad finjusteringar lyfta bilens uppförande och framför allt ABS-systemet ett par snäpp till", säger Holger Bartels, ingenjör för kördynamik och teamleader för performance-avdelningen.

Weissach-paketet (tillval) sänker vikten med 28 kilo. Då ingår: magnesiumfälgar (-11,5 kg), kolfibertak- och huv (-0,5 kg), titanbur (-9,6 kg), bakvinge i kolfiber (-0,8 kg), krängningshämmare och bärarmar fram och bak i kolfiber (-5,3 kg), växelpaddlar i kolfiber (-0,2 kg), ytterbackspeglarna i kolfiber (-0,3 kg) och tunnare heltäckningsmatta (- 0,2 kg). Pris 186 100 kronor.

Det finns alltså flera faktorer som spelar in i bilens utvecklingstekniska kvanthopp jämfört med föregångaren.

För det första är som sagt vikten lägre. Med sina 1 443 kilo väger GT3 RS hela 70 kilo mindre än GT2 RS. Dessutom är bakaxelns marktryck 80 kg lägre jämfört med dubbelturbo-monstrets. Halva viktbesparingen kommer från motorrummet, eftersom den fyra liter stora sugmotorn väger hela 35 kg mindre än kraftkällan i GT2 RS, en 3,8 liters dubbelturbosexa. Inte heller dubbelturbons intercooler behövs i GT3 RS, här finner vi endast luftkanaler.

Utöver det har lillbrorsan även ett lättare avgassystem och i interiören hittades ytterligare 6 kilo övervikt som tränades bort. Resultatet är en lite bättre bromsbalans än i GT2 RS och en alltjämt bättre viktfördelning. Dessutom fanns endast det vanliga däcket av typ Michelin Pilot Sport Cup 2 tillgängligt vid ABS-justeringen av GT2 RS, i utvecklingsarbetet fanns inte R-däcket än.

Aldrig förr har samspelet mellan ABS, däck och bromsar fungerat så felfritt i en sportbil som i senaste GT3 RS. Det här är kördynamisk perfektion!

Vid utvecklingen av GT3 RS fanns det dock och därmed har man implementerat R-däckets egenskaper i ABS-justeringen. Självklart innehar extremdäcket en avgörande roll i bromsprestandan.

Dock precis som i supertestet av GT2 RS vill vi mana till yttersta försiktighet med R-däcket på vanlig väg. Med sitt smala aktionsfönster hör det hemma på banan och ingen annanstans! Vid låga temperaturer eller blött väglag är det direkt livsfarlig!

Bromssträckan med kalla däck är inte heller något att skryta om, vilket knappast är förvånansvärt med ett däck med enbart maximalt grepp på torrt underlag i åtanke. 

Dock är även bromssträckan med kalla däck hela två meter kortare än i GT2 RS, tack vare ett förbättrat ABS-system. Dessutom var det mycket varmare när vi testade GT3 RS än när storebror testades.

Vid trevligt sommarväder bygger däcket snabbt upp temperatur och visar sin potential, men även under dessa omständigheter och oaktat att däcket är gatlegalt, är det tänkt som förstahandsval på banan och inte på gatan. Ett något uttjatat uttryck, men inget kunde vara mer passande när det gäller nya GT3 RS.

Skillnaden till en GT4 med slicks är försvinnande liten. Hardcore-nioelvan kan bromsa näst intill lika sent i exempelvis Ameisen-kurvan på Nordslingan som sin icke gatlegala motpart. Dock är det inte bara bromsarna och ABS:en som imponerar, utan framför allt hur stabil hela bilen känns. Även vid riktigt sena inbromsningar förblir bakdelen lugn och följer framaxeln slaviskt. 

Hela 70 kg skiljer GT3 RS från GT2 RS, då båda bilarna var utrustade med tillbehöret 90-liters-tank. Bakaxelns marktryck är 80 kg lägre än hos dubbelturbon. På så vis förbättras viktfördelningen gentemot GT2 RS från 37,5/62,5 procent till 40/60 procent.

Över lag inger bilen så pass mycket förtroende att även ovana förare kan utforska gränsområdet.

Vid snabba lastväxlingar kunde föregångaren fortfarande reagera lätt nervöst, något som känns helt främmande i 991.2-generationen som är lugnet själv. Det har självklart med det ökade mekaniska greppet att göra, även om det knappt syns från utsidan. Faktiskt kan man knappt skilja den senaste GT3 RS från föregångaren.

Men det har hänt mycket under karossen. Återkopplingen från fram- och bakaxeln är en förebild och resulterar i en helt neutral körupplevelse. 

Styrningen är inte bara extremt precis utan även bakvagnen som följer med som på räls. Just kombinationen av precisionsstyrningen med fantastisk feedback och en chassisättning som en racingbil känns ojämförbart.

För att förhöja körupplevelsen och öka potentialen ännu mer, har Porschen även fått ta del av uniball-bussningar på både fram- och bakaxeln, dubbelt så styva fjädrar som föregångaren på framaxeln och dessutom 33 procent styvare diton på bakaxeln.

De adaptiva PASM-dämparna och bakhjulsstyrningen är optimerade för bankörning. Med sportläget aktiverat har GT3 RS en nästan lika styv chassisättning som racevärstingen GT3 Cup.

Men inte nog med det, även den elektroniskt styrda differentialspärren är optimerad för att höja körstabiliteten vid snabb lastväxling ännu mer. Vid sidan om 911 GT2 RS, som även den utrustas med lika styva fjädrar, har vi aldrig sett en så pass stabil bil i något av våra supertester. Någonsin. 

Gränsområdet är inte längre förbehållet yrkesförare utan kan numera utforskas lekande lätt. Något som underlättas även av det tvåstegade ESP-systemet som antingen kan stängas av helt och hållet (ESC+TC off) eller extraknäcka som traktionhjälp (ESC off).

Precis som det fabulösa ABS-systemet agerar ESP:n lika finkänsligt och näst intill omärkbart. Även med ESP:n delvis avstängd, genererar GT3 RS lika snabba varvtider som med alla system avstängda, men bilen inger mer förtroende.

(KLICKA FÖR STOR BILD)

Ojämnheter på banan eller till och med pucklar där man i vanliga fall lyfter som ett flygplan, absorberas av dämparna och chassit. Så avslappnat har man aldrig blåst över Schwedenkreuz-puckeln i hårresande 272 knyck! Även Fuchsröhre tappar all sin dramatik i hardcore-nioelvan. Bottnande fjädrar? Nix! Dagens topphastighet genom sänkan: Sanslösa 262 km/h helt utan nervositet i bakvagnen!

Även Kesselchen påminner mer om ett spa än svettig racing: ta sats i Bergwerk-kurvan och sedan gäller plattan i mattan, fram till modkurvans bromspunkt. Den snabba vänstersvängen vid Kesselchen kan man ta "flat-out"i GT3 RS i sisådär 240 km/h, och även guppet i höger-vänstersvängen innan modkurvan avverkas på minst sagt raska 253 km/h! Sanslöst!

När man i vanliga fall behöver lyfta lite på högerpedalen för att klara sig genom dessa avsnitt med livet i behåll, gäller bara full gas i Porsches nya banracer! 

Trots att GT2 RS kör med en liknande chassisetup, når man gränsområdet i lillbrorsan betydligt snabbare. Till skillnad från dubbelturbomonstret, som trots sin fina körbarhet gärna överrumplar föraren med sina 700 hästar, trycker GT3 RS inte på lika hårt. Med 180 hk mindre än i GT2 RS krävs inte lika mycket eftertanke i Ringens alla kurvor.

GT3 RS har ett perfekt tempo för Nordslingan, inte för snabb men definitivt inte för långsam heller. Vid sidan om sitt enorma mekaniska grepp ståtar nykomlingen även med betydligt bättre aerodynamiskt grepp (200 kg vid 200 km/h) än sin föregångare (144 kg vid 200 km/h) och även GT2 RS (142 kg vid 200 km/h).

Så rustad kör Porschen hem toppnoteringar i exempelvis modkurvan med hela 185 km/h! Ingen har någonsin varit snabbare här i våra supertester, inte ens GT2 RS!

Den sista pusselbiten som fattas i bilens absoluta överlägsenhet är såklart den magnifika fyra liter stora sugmotorn. Enbart ljudet från den mycket varvvilliga spisen är en anledning att köpa bilen. 

Vrålet när nålen närmar sig 9 000 r/min är magiskt! Dessutom räknas sugmotorn som en snart utrotad art, även hos Porsche.

Har man två miljoner kronor liggande gör man bäst i att springa till närmaste Porschehandlare innan det är för sent. Den som påstår att lycka inte kan köpas har förmodligen aldrig rattat en Porsche 911 GT3 RS över Nürburgring!