BMW M5 genom tiderna – så föddes supersedanen

Premium Från de första, handbyggda bilarna i BMW Motorsports originalfabrik inne i München till jubileumsmodellen med 600 hk. Det här är historien om sportsedanen som "skulle se ut som vilken 5-serie som helst".

BMW M5 genom tiderna – så föddes supersedanen

E28 var först ut

BMW Motorsport ville, trots specialbygget och racingmotorn, att M5 skulle se ut som vilken 5-serie som helst. Tidiga E28 M5 (före september 1986) handbyggdes i BMW Motorsports originalfabrik på Preussenstrasse i München, därefter flyttades produktionen till de nya lokalerna i Garching utanför München. 

Exteriöra skillnader är den extra läppen på frontspoilern, de karossfärgade sidospeglarna och M5-märkena. Under skalet hittar man grövre dämpare och krängningshämmare och större bromsar. En femväxlad Getrag-låda hjälper till med framdrivningen och en mekanisk diffbroms med 25 procents låsningsverkan ser till att kraften hamnar rätt. 

Inuti bilen var det små skillnader: en treekrad M-Technik-sportratt, sportstolar, uppdragerad hastighetsmätare till 280 km/h och en egen varvräknare utan förbrukningsmätare. Växelspaken utmärker sig också med M-loggan. 

I bagaget hittar man de riktiga skillnaderna: där sitter batteriet under en speciell lucka, hela utrymmet är täckt av en lyxig matta – svart, inte grå som brukligt – och ett lastnät för lösa föremål.

E34 med skarpare former

Succén med E28 M5 gav inte BMW något val, det var nödvändigt med en efterföljare. E34 byggdes i tre olika versioner: Sedankaross med en 3,6-litersmotor (1989–1991) och sedan- och kombikaross (1992–1995) med en 3,8-litersmotor. Alla handbyggdes hos M i Garching.

Ett Nürburgring-paket gick att beställa som innehöll Servotronic, kraftigare krängningshämmare, bredare fälgar och däck, samt adaptiv dämpning som gick att låsa i sitt hårdaste läge via en knapp på instrumentpanelen. Alla versioner hade en diffbroms med 25 procents låsningsverkan på bakhjulen. 

Tre europeiska specialversioner byggdes: 22 M5 "Cecotto" med superlyxig inredning, 51 M5 "Winkelhock" med lättviktsinredning (mindre batteri, ljudisolering och bränsletank, manuella fönsterhissar och inga nackstöd bak, bland annat),  och 20 stycken M5 "20 Jahre" med skalstolar och alcantaraklädd ratt, växelspak och handbroms.

E39 är favoriten för många

Den första M5 vars motor inte har en direkt koppling till racing. Från R6 till V8. Det var också den första M5 att serieproduceras på den vanliga produktionslinan i Dingolfing bland övriga 5-serier och inte hos M i Garching.

Nytt var också ett antisladdsystem och en sportknapp som styrde motorns dynamiska karaktär samt motståndet i Servotronic-styrningen. Förutom M5-beteckningarna avslöjade även två dubbla avgaspipor på vardera sida diffusorn och en liten spoiler på bakluckan att detta inte var en vanlig mellanchefsfemma. Tyvärr byggdes inga officiella specialversioner.

E60 har en riktig monstermotor

Bangle butt och V10! Ramaskri utbröt bland de europeiska M5-entusiasterna när BMW presenterade en manuell E60 för den nordamerikanska marknaden.

På denna sida Atlanten fick man nöja sig med SMG III (programmerbar i elva olika körkonfigurationer). Både V10-motorn och växellådan var helt unika för M5 (och M6) och delade inga komponenter med några andra motorer. Bytet till V10 kom av att BMW körde Formel 1 med V10-motorer samt att BMW M ville bygga en 5,0-litersmotor med 500-kubikscylindrar. 

E60 M5 introducerade också en "Power"-knapp som konfigurerade motorstyrningen i tre olika versioner: P400 (för 400 hästar), P500 (för alla 507 hästar) samt P500 Sport (med vassare trottelrespons). Men det bästa med E60 M5 var att den också kom i kombiutförande!

F10 med dubbla turbo

Ännu ett nytt stormsteg mot framtiden. För första gången sitter en turbomotor i M5. Grunden till den motor som sitter i dagens F90 M5 med internkod S63 B44T0.

F10 finns bara i sedanutförande men det fanns planer på en kombi, komplett med egen internkod: F11 MX91 (vänsterstyrd) och MX92 (högerstyrd). Precis som med föregångaren fick jänkarna möjligheten att välja en manuell låda till sin bil. 517 manuella F10 M5 byggdes.

Flera specialversioner byggdes också där den mest framträdande var "30 Jahre M5" med 600 hästar, alcantararatt och ett fastare och lägre chassi.