Test: Audi Q8 mot Mercedes GLE Coupé – jämnt in i det sista

Premium Audi Q8 är det senaste tillskottet i kategorin stora suvcoupéer. Vi låter 50 TDI-versionen gå tolv ronder mot "veteranen" Mercedes GLE 350 d Coupé – båda med sexcylindriga dieselmotorer.

Test: Audi Q8 mot Mercedes GLE Coupé – jämnt in i det sista

Det är inte utan att man blir fundersam. Ska verkligen en Audi Q8 kunna hålla den där motorcykeln i backspegeln bakom sig? Men det gör den och dessutom utan ansträngning.

Det är Goliat som håller David i schack och det på vägar som påminner om de i Alperna. Motorcykeln tar sig förbi först när det kommer en lite längre raksträcka. Vi tittar på nytt i backspegeln för att få syn på den Mercedes GLE Coupé som är Audis motståndare i det här testet. Den ligger precis bakom. "Vår" Mercedes blir inte heller avhängd av nya Audi Q8.

Två riktiga jättar framstår lite oväntat som riktiga kurvkramare men de är väl rustade för uppgiften. Testbilen från Audi har sportpaket inklusive stramt avstämd luftfjädring, fyrhjulsstyrning och 22-tumshjul. Mercedesen har teknikpaket med bland annat sportbromsar, luftfjädring och 21-tumshjul.

Oväntade kurvkramare? Ja bara deras vikt gör dem till allt annat än typiska sportbilar. Q8 väger 2 220 kg och GLE Coupé 2 300 kg. Skulle man döma efter deras yttermått är de snarare stora familjebilar.

Elegant förarplats. Tyvärr skramlar något vid körning. Det förtar lite av den annars höga kvalitetskänslan.

Vilket också är deras ursprung. Mercedes GLE Coupé kom 2015 som en sportigare version av GLE som i sin tur är en vidareutveckling av M-klass. Bilen byggs i Alabama, USA. En helt ny GLE Coupé väntas inte förrän 2020.

Audi Q8 kan beskrivas som en "coupéversion" av Q7. Lägre, bredare, förmodat sportigare och förstås dyrare. Till skillnad mot GLE Coupé är Q8 därmed helt ny, och det märks. Mer om det senare.

Men Audi är liksom lite sist på bollen i den här bilkategorin. BMW skapade den för tio år sedan med X6 och blev utskrattade av vissa kritiker. Efter första decenniet och en total global försäljning av en halv miljon X6 är det BMW som skrattar.

Audi Q8 ska nu ta upp kampen med sina arga konkurrenter och det finns mycket som talar för att den kan lyckas. Den är formgiven av Audis nye designchef Marc Lichte och byggs i Bratislava, Slovakien. 

Q8:an är verkligen rymlig, i synnerhet med sitt baksäteskoncept. Benutrymmet där bak överträffar till och med en Mercedes S-klass och som tillval finns ett 10 cm skjutbart bakre säte liksom ställbart ryggstöd. Däremot finns den inte med extra baksäte utan är maximalt femsitsig.

Om man vill frakta skrymmande saker är Q7 ett bättre val med ett större bagageutrymme...

...benutrymmet är dock enormt även i Q8.

Fällbart ryggstöd fixar även GLE, men sätet är inte skjutbart. Dock blir lastytan helt plan när man fäller sittdyna och ryggstöd. På den plana ytan kan man stuva skrymmande bagage, om det går att få in via den smala bakluckan vill säga. Lasttröskeln är dessutom hög och måste övervinnas med handkraft, och lastutrymmet förminskas också av karossformen. Här lyser ordet Coupé igenom i GLE och säger oss att den egentligen inte vill vara särskilt praktisk. Snarare dynamisk och sportig.

Man kan fråga sig om det är vettigt att utrusta en stor suv med så mycket dyrbar teknik att den väghållningsmässigt kan jämföra sig med en mycket sportig kombi.

Svaret är väl att man måste rycka på axlarna och finna sig i att det är statusjakten som skapat den här nya lyxklassen. Bilarna går att sälja för mycket pengar och de har därmed bevisat marknadens kraft. Och den här suven är mer optimerad för kurvtagning än för att svälja ojämnheter.

Hur är det med Audin då? Avstämningen av chassit ger ett försprång vid normal körning och det räcker med några kurvor för att imponera på föraren. Men om du höjer tempot känns styrningen alltmer konstgjord i kurvorna, nästan utan känsla. När vi kör i konbanan visar det sig också att Audi inte har någon fördel – trots fyrhjulsstyrning.

KLICKA FÖR STÖRRE BILD.

Dessutom beter sig den lika snabba GLE Coupé mer harmoniskt och förutsägbart. Den försöker inte dölja sina kilon och utger sig aldrig för att vara någon lättviktare. Egentligen skulle beteckningen Gran Turismo passa bättre än Coupé. Den ger högre komfort till sina passagerare än underhållning.

En ambition för alla lyxkryssare är att undvika irritationsmoment. Det stämmer för Mercedes tack vare komfortabel fjädring och låga nivåer av vindbrus och motorljud. Resorna är bekväma och bekymmersfria. Däremot är inte testbilens framstolar lika bekväma. Standardstolens sittdyna är för kort och sidostöden för trångt placerade för storvuxna förare. Här rekommenderas ett kryss i rutan för tillvalsstolarna.

Söker du komfort i Q8 bör du däremot strunta i sportpaketet. Den så kallade sportluftfjädringen som ingår är ganska osmidigt avstämd. Det positiva är bra kurvegenskaper, vilket nämndes inledningsvis. Det negativa är att ojämnheter och skarvar i vägbanan bara delvis filtreras – resten får passagerarna ta del av och man påminns ganska tydligt om vägens kvalitet. 

Kort sagt saknar Audi Mercedes lyxiga godmodighet. Komforten manifesteras däremot i de generösa utrymmena.

Knoppar, knappar och vred. Praktiskt men kanske gammalmodigt. Lär ersättas med fler pekskärmar i kommande modeller.

Kanske även i att den är ett barn av pekskärmsgenerationen. Allt som kan digitaliseras blir digitaliserat. Den principen är genomgående i Audi. Föraren måste lära sig ett ganska omfångsrikt och detaljerat handhavande som består av svepande, scrollande och klickande. Enda alternativet är det gamla hederliga röstkommandot – den mest beprövade kommunikationen över huvud taget. Men snyggt är det tack vare de rena ytorna.

I Mercedes har man däremot andra analoga möjligheter. Det vill säga fysiska vred, knappar och reglage som man kan finna med handen utan att ta blicken från vägen. Det tar bort mindre av koncentrationen från körningen än hanteringen av två pekskärmar, låt vara med haptisk funktion.

Den som nu invänder att Mercedes system i GLE är föråldrat och att ju mer applikationer man får desto mera komplicerat blir det har naturligtvis rätt. Här möts den gamla och den nya världen vilket märks i överflödet av multimediafunktioner och underhållningsutbud.

GLE kommer knappast locka till sig någon "early adopter" eller digital teknikfantast. Mercedes högre ålder märks även på säkerhetsutrustning, assistanssystem och ljusteknik.

Därmed är det kört för Mercedes i det här jämförelsetestet. Hela konstruktionen börjar bli gammal. Det märks inte minst på att dess V6-diesel bara klarar avgasreglerna enligt Euro 6c medan den i Q8 50 TDI fixar Euro 6d-Temp. Delvis tack vare sitt 48-volts mildhybridsystem med kraftigare litiumjonbatteri.

Mercedes V6-diesel är dock under utfasning och de modeller som haft den får istället deras nya raka sexcylindriga diesel – som klarar Euro 6d-Temp.

Lasttröskeln är hög men inte oöverkomlig. Dock måste man även ta med utrymmets utformning. GLE är mer för komfort än transport.

Dessvärre utmärker sig Audin med att kännas seg i starten. Därefter är den riktigt kvick upp till 100 km/h. 0–100 km/h på 6,3 sekunder är inte illa men Q8 irriterar en del med svag gasrespons. Den åttastegade automatlådan verkar vilja jämna ut det och växlar ofta. Det känns inte så imponerande.

Mercedes har lyckats bättre med avstämningen av sin niostegade låda i GLE 350 d som passar karaktären på den treliters V6:an. Drivlinan jobbar diskret i bakgrunden och mestadels med omärkbara växlingar.

Att den sedan är betydligt ljudligare i högre hastigheter är en annan femma. Den drar dessutom en och en halv liter mer per 100 km än Audin i vår testförbrukning. Vid sportig körning blev testförbrukningen 11,2 l/100 km för Q8 och 12,8 l/100 km för GLE Coupé.

Därmed är vi inne på kostnaderna. Vi tar det kort eftersom köpare av premiumbilar inte är särskilt priskänsliga.

Bortsett från tillvalen är GLE billigare att köpa och bättre utrustad vilket ger ett litet försprång, trots högre bränslekostnader. I kombi-nationen Sverige verkar kunderna inte vilja välja flärd före frakt. Man räknar med att sälja cirka 200 GLE Coupé varav 80 procent kommer att vara dieseldrivna – vanliga GLE säljer betydligt bättre. Audi ger inga säljprognoser men Q7 hade 721 registreringar under 2017.

KLICKA FÖR STÖRRE.