Räckviddstest: Så långt klarar Hyundai Kona Electric och Volkswagen e-Golf på en laddning

Premium Klarar dubbelt så lång körsträcka som Volkswagen e-Golf – till samma pris.

Räckviddstest: Så långt klarar Hyundai Kona Electric och Volkswagen e-Golf på en laddning
Hur långt går den på en laddning? Det är den absolut vanligaste frågan när vi testar elbilar. I senaste testet ställs hajpade kompaktsuven Hyundai Kona Electric mot "standardelbilen" Volkswagen e-Golf.

Det är många som är nyfikna på Hyundais nya elsuv Kona Electric. Den ska kombinera hyfsat låg prislapp med lång räckvidd – och smiter dessutom före Tesla Model 3 på den svenska marknaden.

I vårt senaste test kör vi Hyundai Kona Electric mot Volkswagen e-Golf mot tre ungefär lika stora bensinbilar. En viktig del av det testet är ett räckviddstest där vi undersöker i de båda elbilarna. Vårt mål har varit att ta reda på hur långt nya Kona Electric och e-Golf kommer vid verklig körning, alltså inte att försöka köra så långt som mänskligt möjligt på en laddning.

Vi genomförde räckviddtestet på en runda i Sörmland som innehåller en blandning av stadskörning, landsväg, motorväg och även ett kortare avsnitt med aktiv körning som vi använder som underlag till körglädjebetyg. Start och mål var redaktionens garage i Solna. Vi körde utan farthållare enligt skyltad hastighet och majoriteten av teststräckan bestod av landsväg med 70- eller 90-begränsning. Höstvädret bjöd på uppehåll och 7–10 grader i luften. Klimatanläggningarna var inställda på 20 grader och automatisk reglering i båda bilarna.

Vi körde på stora vägar ungefär tills vi var nere på ungefär noll procent på batterierna. Därefter gick vi in och körde i allt mindre cirklar i området och kvarteret kring vårt kontor, allt för att lätt kunna rulla ner till en laddkontakt i vårt garage på slutet. Avsikten var att köra elbilarna tills färddatorerna visade 0 kilometers räckvidd.

VW e-Golf

e-Golf anger inte hur många batteriprocent som återstår.

146 km: Bilen skiftar av sig själv till Eco-läge för att spara elektroner. Räckvidd kvar enligt färddatorn är 51 kilometer.

166 km: Meddelande om nedsatt komfort. Även prestandan sänks något. 29 kilometer kvar enligt färddatorn.

175 km: Varning om att batteriet nu nästan är tomt. Klimatanläggningen slocknar delvis. Värmen försvinner men fläkten fortsätter gå. Effekten är nu nere på 45 procent av normal. 20 kilometer kvar enligt färddatorn.

185 km: Bilen varnar för att batteriet är tomt och att hastigheten begränsas. Effekten är nu nere på 20 procent och det börjar bli jobbigt att accelerera upp i hastighet. 11 kilometer kvar.

197 km: Man får ingen ytterligare varning när räckvidden går ned till noll kilometer. Effekten är kvar på 20 procent och bilen orkar bara köra drygt 70–80 km/h.

Hyundai Kona Electric

8% kvar (371 km): Batteriet är nu nere på rött, eller motsvarande reservnivå. Två röda pluppar återstår på mätaren i instrumentklustret. Färddatorn uppger 30 kilometer kvar.

3% kvar (387 km): Nu är det bara en röd plupp kvar på batterimätaren. Färddatorn uppger 11 kilometer kvar.

1% kvar (397 km): Batterimätaren slår om till helt tom samtidigt som bilen visar en sköldpadda. Effekten sjunker och gasresponsen blir sävligare. 3 kilometer kvar enligt färddatorn.

0% kvar (401 km): Varningsmeddelande som berättar om begränsad effekt. Gaspedalen är nu ännu mjukare. Bilen slutar ange räckvidd, nu står bara ett streck i instrumentklustret.