Så har vi testat
Vår målsättning har varit att ta reda på hur långt testbilarna kommer vid verklig körning, alltså inte att försöka köra så långt som mänskligt möjligt på en laddning. Vi genomförde räckviddstestet på en runda i Sörmland som innehåller en blandning av stadskörning, landsväg, motorväg och även ett kortare avsnitt med aktiv körning.
Start och mål var redaktionens garage i Solna. Vi körde utan farthållare enligt skyltad hastighet och majoriteten av teststräckan bestod av landsväg med 70- eller 90-begränsning. Vintervädret bjöd på uppehåll och från omkring +1 till -4 grader i luften. Vägarna var till största del torra. Klimatanläggningarna var inställda på 20,5 grader och automatisk reglering.
Vi körde på stora vägar tillsvi nästan var nere på noll procent på batterierna. Därefter körde vi den sista sträckan i området kring vårt garage, allt för att lätt kunna rulla fram till laddkontakterna när räckvidden enligt färddatorerna slagit över till noll.
Räckvidden för e-tron och Model 3 är denna gång mycket bättre än när vi körde dem första gången. Eftersom vi har kört samma sträcka på liknande sätt, tror vi att skillnaden beror på att väglaget var mer fördelaktigt den här gången. Senast var det blött, snöslask och moddigt. Det gör att rullmotståndet blir högre, vilket drar upp förbrukningen.
Förutom räckvidden testar vi även hur bra bilarna är på att ta emot snabbladdning vintertid, en minst lika viktig egenskap som själva räckvidden. Det finns stora skillnader mellan modellerna, läs vårt test innan du bestämmer dig för vilken bil som är bäst för dig!
Bilarna som ingår i testet:
TESLA MODEL 3. 450 hk, 75 kWh, fyrhjulsdrift, 742.480 kronor.
AUDI E-TRON. 360 hk, 95 kWh, fyrhjulsdrift, 885.000 kronor.
KIA E-NIRO. 204 hk, 64 kWh, framhjulsdrift, 444.900 kronor.
HYUNDAI KONA ELECTRIC. 204 hk, 64 kWh, framhjulsdrift, 409.900 kronor.
RÄCKVIDD AUDI: 346,3 KM
RÄCKVIDD HYUNDAI: 369,6 KM
RÄCKVIDD KIA: 373,6 KM
RÄCKVIDD TESLA: 372,2 KM
SNABBLADDNINGSEFFEKT I VERKLIGHETEN
Vi körde till Västerås för att testa Fortums nya supersnabba HPC-laddare (High Powered Charging) som ska kunna leverera effekt upp till 350 kW. Det är långt mer än vad någon av vagnarna i testet klarar av att ta emot. Därför hade vi hoppats på att få se siffror för hur hög effekt bilarna kan ta.
Men tji fick vi. När vi kom fram till Västerås fick vi reda på att laddstationen för tillfället bara kan leverera maximalt 100 kW effekt eller ens så mycket. Orsaken är att man först måste byta till vätskekylda kablar.
Det visade sig dock att vi inte behövde mer kräm ur stolpen. Bilarna ville nämligen inte ta emot särskilt hög effekt, med undantag för Audi. En förklaring till detta är att samtliga vagnar hade ganska hög batteriladdning, strax över 50 procent, när vi kopplade in dem.
Våra siffror visar ändå på ett intressant resultat. Vi vet att laddeffekten sjunker markant efter ungefär 80 procent. Men här ser vi att effekten är överraskande låg, långt under maxnivån, redan en bra bit tidigare än så, speciellt för Teslan.
Är detta en engångsföreteelse? Nej, resultatet stämmer bra överens med vad vi har observerat vid andra tillfällen.
Teslan ska kunna ta emot upp till 120 kW och vi har sett strax över 100 kW flera gånger, men bara när batteriet har haft en ganska låg laddningsgrad, omkring 10–20 procent. Den riktigt höga effekten avtar emellertid snart därefter.
Audin klarar däremot av att ta emot kontinuerligt hög effekt väldigt långt upp i batteriets laddningsnivå. Vi har tidigare sett en effekt på över 80 kW när batteriet kommit till drygt 90 procent.
AUDI |
|
Batteriprocent före | 58 |
Batteriprocent efter | 73 |
Levererad energi | 14,2 kWh |
Tid | 10 minuter |
Genomsnittlig laddeffekt | 85,5 kW |
HYUNDAI |
|
Batteriprocent före | 52 |
Batteriprocent efter | 60 |
Levererad energi | 6,8 kWh |
Tid | 10 minuter |
Genomsnittlig laddeffekt | 40,9 kW |
KIA |
|
Batteriprocent före | 57 |
Batteriprocent efter | 66 |
Levererad energi | 7,6 kWh |
Tid | 10 minuter |
Genomsnittlig laddeffekt | 45,8 kW |
TESLA |
|
Batteriprocent före | 55 |
Batteriprocent efter | 62 |
Levererad energi | 5,4 kWh |
Tid | 10 minuter |
Genomsnittlig laddeffekt | 32,5 kW |
HUR LÅNG TID FÖR NYA KILOMETER?
Batteristorlek och maximal laddeffekt i all ära. Det mest intressanta och relevanta för en elbil är egentligen hur lång tid det tar att fylla på med nya räckviddskilometer. Det finns ju nämligen ingen anledning att ladda mer än man behöver för att klara av den vardagliga pendlingen.
Även om det känns bra att ha ett fullt batteri varje morgon, är det helt överflödigt för den genomsnittliga bilisten. Dessutom sliter det onödigt mycket på batteriet att ständigt fylla på till max. Att ladda till exempelvis maximalt 80 procent är skonsamt och gör att batteripaketet inte tappar i kapacitet lika snabbt som om man alltid laddar till 100 procent.
Hur lång tid det tar att fylla på nya kilometer i ett givet uttag beror på bilens förbrukning. Ju högre förbrukning, desto längre tid tar det att få ny räckvidd.
I tabellerna på det här uppslaget kan du se hur många nya räckviddskilometer testbilarna får efter en viss tid om de laddar med ett antal vanliga laddeffekter som går att få från olika uttag.
Om du har 50 kilometer mellan hemmet och kontoret räcker det som synes med att ladda en hel arbetsdag i ett 6A-uttag för att täcka bilens elförbrukning enkel väg, bortsett från för Audi e-tron.
TESTFÖRBRUKNING
Bilens förbrukning är avgörande för hur lång tid det tar att ladda nya räckviddskilometer med en viss effekt. I våra beräkningar utgår vi från bilarnas testförbrukning.
MÄRKE | kWh/100 km | |
Testförbrukning | Audi | 24,2 |
Hyundai | 17,3 | |
Kia | 17,5 | |
Tesla | 19,1 |
SNABBLADDNING
I den här tabellen redovisar vi räckvidds-kilometer vid snabbladdning med likström. Siffrorna är dock endast en teoretisk beräkning, eftersom bilarna sällan eller aldrig kan ladda med så hög effekt konstant i en timme.
MÄRKE | km efter 1 tim laddning | |
50 kW, DC Snabbladdare | Audi | 206,6 |
Hyundai | 289,0 | |
Kia | 285,7 | |
Tesla | 261,8 | |
|
||
100 kW, DC Snabbladdare | Audi | 413,2* |
Hyundai | 578,0* | |
Kia | 571,4* | |
Tesla | 523,6* | |
|
||
150 kW, DC Snabbladdare | Audi | 619,8* |
Hyundai** | – | |
Kia** | – | |
Tesla** | – | |
*Hypotetiskt eftersom det skulle vara mer kapacitet än batteriet klarar av. **Kan inte ta emot så hög laddeffekt som 150 kW. |
HEMMALADDNING
km efter laddning i… | |||||||
MÄRKE | 1 tim | 2 tim | 3 tim | 4 tim | 5 tim | 6 tim | |
1,38 kW, 6A 1-fas Hushållsuttag (schuko) |
Audi | 5,7 | 11,4 | 17,1 | 22,8 | 28,5 | 45,6 |
Hyundai | 8,0 | 16,0 | 23,9 | 31,9 | 39,9 | 63,8 | |
Kia | 7,9 | 15,8 | 23,7 | 31,5 | 39,4 | 63,1 | |
Tesla | 7,2 | 14,5 | 21,7 | 28,9 | 36,1 | 57,8 | |
|
|||||||
2,3 kW, 10 A 1-fas hushållsuttag (Schuko) |
Audi | 9,5 | 19,0 | 28,5 | 38,0 | 47,5 | 76,0 |
Hyundai | 13,3 | 26,6 | 39,9 | 53,2 | 66,5 | 106,4 | |
Kia | 13,1 | 26,3 | 39,4 | 52,6 | 65,7 | 105,1 | |
Tesla | 12,0 | 24,1 | 36,1 | 48,2 | 60,2 | 96,3 | |
|
|||||||
2,76 kW, 12A 1-fas hushållsuttag (Schuko) |
Audi | 11,4 | 22,8 | 34,2 | 45,6 | 57,0 | 91,2 |
Hyundai | 16,0 | 31,9 | 47,9 | 63,8 | 79,8 | 127,6 | |
Kia | 15,8 | 31,5 | 47,3 | 63,1 | 78,9 | 126,2 | |
Tesla | 14,5 | 28,9 | 43,4 | 57,8 | 72,3 | 115,6 | |
|
|||||||
3,68 kW, 16A 1-fas hushållsuttag (Schuko) |
Audi | 15,2 | 30,4 | 45,6 | 60,8 | 76,0 | 121,7 |
Hyundai | 21,3 | 42,5 | 63,8 | 85,1 | 106,4 | 170,2 | |
Kia | 21,0 | 42,1 | 63,1 | 84,1 | 105,1 | 168,2 | |
Tesla | 19,3 | 38,5 | 57,8 | 77,1 | 96,3 | 154,1 | |
|
|||||||
7,36 kW, 32 A 1-fas Laddbox |
Audi | 30,4 | 60,8 | 91,2 | 121,7 | 152,1 | 243,3 |
Hyundai* | 41,6* | 83,2* | 124,9* | 166,5* | 208,1* | 332,9* | |
Kia* | 41,1* | 82,3* | 123,4* | 164,6* | 205,7* | 329,1* | |
Tesla | 38,5 | 77,1 | 115,6 | 154,1 | 192,7 | 308,3 | |
|
|||||||
11 kW, 16 A 3-fas Industriuttag |
Audi | 45,5 | 90,9 | 136,4 | 181,8 | 227,3 | 363,6 |
Hyundai** | – | – | – | – | – | – | |
Kia** | – | – | – | – | – | – | |
Tesla | 57,6 | 115,2 | 172,8 | 230,4 | 288,0 | 460,7*** | |
* Uträkningen gäller för 7,2 kW eftersom det är ombordladdarens begränsning. ** Hyundai och Kia kan inte ta emot trefasladdning. *** Hypotetiskt |