Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro

PREMIUM Rakt ut i den svenska vintern, slask, blött och kallt. Vi kör tills räckvidden tar slut. En av bilarna var riktigt "törstig" och Tesla Model 3 kom inte längst.
Annons

Så har vi testat

Vår målsättning har varit att ta reda på hur långt testbilarna kommer vid verklig körning, alltså inte att försöka köra så långt som mänskligt möjligt på en laddning. Vi genomförde räckviddstestet på en runda i Sörmland som innehåller en blandning av stadskörning, landsväg, motorväg och även ett kortare avsnitt med aktiv körning.

Start och mål var redaktionens garage i Solna. Vi körde utan farthållare enligt skyltad hastighet och majoriteten av teststräckan bestod av landsväg med 70- eller 90-begränsning. Vintervädret bjöd på uppehåll och från omkring +1 till -4 grader i luften. Vägarna var till största del torra. Klimatanläggningarna var inställda på 20,5 grader och automatisk reglering.

Vi körde på stora vägar tillsvi nästan var nere på noll procent på batterierna. Därefter körde vi den sista sträckan i området kring vårt garage, allt för att lätt kunna rulla fram till laddkontakterna när räckvidden enligt färddatorerna slagit över till noll.

Räckvidden för e-tron och Model 3 är denna gång mycket bättre än när vi körde dem första gången. Eftersom vi har kört samma sträcka på liknande sätt, tror vi att skillnaden beror på att väglaget var mer fördelaktigt den här gången. Senast var det blött, snöslask och moddigt. Det gör att rullmotståndet blir högre, vilket drar upp förbrukningen.

Förutom räckvidden testar vi även hur bra bilarna är på att ta emot snabbladdning vintertid, en minst lika viktig egenskap som själva räckvidden. Det finns stora skillnader mellan modellerna, läs vårt test innan du bestämmer dig för vilken bil som är bäst för dig!

Bilarna som ingår i testet:

TESLA MODEL 3. 450 hk, 75 kWh, fyrhjulsdrift, 742.480 kronor.
AUDI E-TRON. 360 hk, 95 kWh, fyrhjulsdrift, 885.000 kronor.
KIA E-NIRO. 204 hk, 64 kWh, framhjulsdrift, 444.900 kronor.
HYUNDAI KONA ELECTRIC. 204 hk, 64 kWh, framhjulsdrift, 409.900 kronor.

 


RÄCKVIDD AUDI: 346,3 KM

Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro

RÄCKVIDD HYUNDAI: 369,6 KM

Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro

RÄCKVIDD KIA: 373,6 KM

Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro

RÄCKVIDD TESLA: 372,2 KM

Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro

SNABBLADDNINGSEFFEKT I VERKLIGHETEN

Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Fortums laddnätverk kallas Charge & Drive. Den nya stationen i Västerås med två stolpar erbjuder endast laddning via CCS-standard. Det innebär en viss begränsning i vilka bilar som kan tanka.

Vi körde till Västerås för att testa Fortums nya supersnabba HPC-laddare (High Powered Charging) som ska kunna leverera effekt upp till 350 kW. Det är långt mer än vad någon av vagnarna i testet klarar av att ta emot. Därför hade vi hoppats på att få se siffror för hur hög effekt bilarna kan ta.

Men tji fick vi. När vi kom fram till Västerås fick vi reda på att laddstationen för tillfället bara kan leverera maximalt 100 kW effekt eller ens så mycket. Orsaken är att man först måste byta till vätskekylda kablar.

Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Stationen i Västerås knyter samman Oslo och Stockholm med höghastighetsladdare.

Det visade sig dock att vi inte behövde mer kräm ur stolpen. Bilarna ville nämligen inte ta emot särskilt hög effekt, med undantag för Audi. En förklaring till detta är att samtliga vagnar hade ganska hög batteriladdning, strax över 50 procent, när vi kopplade in dem.

Våra siffror visar ändå på ett intressant resultat. Vi vet att laddeffekten sjunker markant efter ungefär 80 procent. Men här ser vi att effekten är överraskande låg, långt under maxnivån, redan en bra bit tidigare än så, speciellt för Teslan.

Är detta en engångsföreteelse? Nej, resultatet stämmer bra överens med vad vi har observerat vid andra tillfällen.

Teslan ska kunna ta emot upp till 120 kW och vi har sett strax över 100 kW flera gånger, men bara när batteriet har haft en ganska låg laddningsgrad, omkring 10–20 procent. Den riktigt höga effekten avtar emellertid snart därefter.

Audin klarar däremot av att ta emot kontinuerligt hög effekt väldigt långt upp i batteriets laddningsnivå. Vi har tidigare sett en effekt på över 80 kW när batteriet kommit till drygt 90 procent.

AUDI
Batteriprocent före 58
Batteriprocent efter 73
Levererad energi 14,2 kWh
Tid 10 minuter
Genomsnittlig laddeffekt 85,5 kW
HYUNDAI
Batteriprocent före 52
Batteriprocent efter 60
Levererad energi 6,8 kWh
Tid 10 minuter
Genomsnittlig laddeffekt 40,9 kW
KIA
Batteriprocent före 57
Batteriprocent efter 66
Levererad energi 7,6 kWh
Tid 10 minuter
Genomsnittlig laddeffekt 45,8 kW
TESLA
Batteriprocent före 55
Batteriprocent efter 62
Levererad energi 5,4 kWh
Tid 10 minuter
Genomsnittlig laddeffekt 32,5 kW

HUR LÅNG TID FÖR NYA KILOMETER?

Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Hur många ams-medarbetare behövs det för att rulla ihop en laddkabel? Det krävs trots allt viss koncentration för att få till en snygg rulle.

Batteristorlek och maximal laddeffekt i all ära. Det mest intressanta och relevanta för en elbil är egentligen hur lång tid det tar att fylla på med nya räckviddskilometer. Det finns ju nämligen ingen anledning att ladda mer än man behöver för att klara av den vardagliga pendlingen.

Även om det känns bra att ha ett fullt batteri varje morgon, är det helt överflödigt för den genomsnittliga bilisten. Dessutom sliter det onödigt mycket på batteriet att ständigt fylla på till max. Att ladda till exempelvis maximalt 80 procent är skonsamt och gör att batteripaketet inte tappar i kapacitet lika snabbt som om man alltid laddar till 100 procent.

Hur lång tid det tar att fylla på nya kilometer i ett givet uttag beror på bilens förbrukning. Ju högre förbrukning, desto längre tid tar det att få ny räckvidd.

I tabellerna på det här uppslaget kan du se hur många nya räckviddskilometer testbilarna får efter en viss tid om de laddar med ett antal vanliga laddeffekter som går att få från olika uttag.

Om du har 50 kilometer mellan hemmet och kontoret räcker det som synes med att ladda en hel arbetsdag i ett 6A-uttag för att täcka bilens elförbrukning enkel väg, bortsett från för Audi e-tron.


TESTFÖRBRUKNING

Bilens förbrukning är avgörande för hur lång tid det tar att ladda nya räckviddskilometer med en viss effekt. I våra beräkningar utgår vi från bilarnas testförbrukning.

  MÄRKE kWh/100 km
Testförbrukning Audi 24,2
Hyundai 17,3
Kia 17,5
Tesla 19,1

SNABBLADDNING

I den här tabellen redovisar vi räckvidds-kilometer vid snabbladdning med likström. Siffrorna är dock endast en teoretisk beräkning, eftersom bilarna sällan eller aldrig kan ladda med så hög effekt konstant i en timme.

  MÄRKE km efter 1 tim laddning
50 kW, DC Snabbladdare Audi 206,6
Hyundai 289,0
Kia 285,7
Tesla 261,8

100 kW, DC Snabbladdare Audi 413,2*
Hyundai 578,0*
Kia 571,4*
Tesla 523,6*

150 kW, DC Snabbladdare Audi 619,8*
Hyundai**
Kia**
Tesla**
*Hypotetiskt eftersom det skulle vara mer kapacitet än batteriet klarar av. **Kan inte ta emot så hög laddeffekt som 150 kW.

HEMMALADDNING

Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Audi e-tron har ett litet förvaringsutrymme för laddsladdar under fronthuven. Det är ganska grunt och man får se till att linda ihop kablarna ordentligt för att få plats med dem.
Räckviddstest: Tesla Model 3 mot Audi e-tron, Hyundai Kona Electric och Kia e-Niro
Kia skickar bara med en Typ2-kabel som kan användas i laddbox till e-Niro. Vanlig laddsladd för schukouttag går inte att få av säkerhetsskäl eftersom man vill minimera brandrisken som finns vid laddning i hushållsuttag.
    km efter laddning i…
  MÄRKE 1 tim 2 tim 3 tim 4 tim 5 tim 6 tim
1,38 kW, 6A 1-fas
Hushållsuttag (schuko)
Audi 5,7 11,4 17,1  22,8  28,5  45,6
Hyundai 8,0  16,0  23,9 31,9 39,9  63,8
Kia 7,9  15,8  23,7  31,5  39,4  63,1 
Tesla  7,2  14,5  21,7  28,9  36,1  57,8 

2,3 kW, 10 A 1-fas
hushållsuttag (Schuko)
Audi 9,5  19,0  28,5 38,0  47,5 76,0
Hyundai 13,3 26,6 39,9 53,2 66,5 106,4
Kia 13,1 26,3  39,4  52,6  65,7  105,1 
Tesla 12,0  24,1  36,1  48,2  60,2  96,3 

2,76 kW, 12A 1-fas
hushållsuttag (Schuko)
Audi  11,4  22,8  34,2  45,6 57,0  91,2
Hyundai 16,0 31,9 47,9 63,8 79,8 127,6
Kia 15,8 31,5 47,3 63,1 78,9 126,2
Tesla 14,5 28,9 43,4 57,8 72,3 115,6

3,68 kW, 16A 1-fas
hushållsuttag (Schuko)
Audi  15,2  30,4 45,6  60,8 76,0  121,7 
Hyundai 21,3 42,5 63,8 85,1 106,4 170,2
Kia 21,0 42,1 63,1 84,1 105,1 168,2
Tesla 19,3 38,5 57,8 77,1 96,3 154,1

7,36 kW, 32 A 1-fas
Laddbox
Audi  30,4  60,8  91,2  121,7  152,1  243,3 
Hyundai* 41,6* 83,2* 124,9* 166,5* 208,1* 332,9*
Kia* 41,1* 82,3* 123,4* 164,6* 205,7* 329,1*
Tesla 38,5 77,1 115,6 154,1 192,7 308,3

11 kW, 16 A 3-fas
Industriuttag
Audi  45,5 90,9  136,4  181,8  227,3  363,6 
Hyundai**
Kia**
Tesla 57,6 115,2 172,8 230,4 288,0 460,7***
* Uträkningen gäller för 7,2 kW eftersom det är ombordladdarens begränsning. ** Hyundai och Kia kan inte ta emot trefasladdning. *** Hypotetiskt

Annons
Annons
Rulla till toppen