Elbilen Audi e-tron som dragbil – passa på och njut under laddpauserna

Premium Vi testar en elbil som kan dra husvagn. Det gäller att njuta av färden och uppskatta de många vilopauserna. Strömförbrukningen ökar markant med husvagn!

Elbilen Audi e-tron som dragbil – passa på och njut under laddpauserna

En suv och en husvagn. Man ser det hela tiden under sommarhalvåret, inget konstigt med det. Men detta är en elbil. Då blir det genast lite knepigare. Inte många elbilar har dragkrok och ännu färre har en dragkapacitet som faktiskt kan dra en normalstor husvagn.

Audi e-tron har dragkrok som tillval (7.200 kronor) och dragvikten är max 1.800 kilo med E-kort. Dragkroken är avtagbar och finns under bagagerumsgolvet. Nedanför det elbilsnakna bakstycket ploppar man i dragkroken och fäller ned elkontakten.

Helt plötsligt får Audi e-tron ett mer vanligt utseende. Som vilken suv som helst, minus avgasrören.

Virtuella backspeglar är mer för att imponera på folk än att de är praktiska.

Vagnen som vi lånat av Caravanhallen i Södertälje är en Adria Adora 512 UL med en tjänstevikt på 1.210 kilo. Den är 2,30 meter bred och 7,06 meter lång. En ganska typisk husvagn i Sverige alltså.

E-tron är en utmärkt dragbil. Den höga tjänstevikten ger en stabil färd även när det blåser och den omedelbara kraften finns alltid tillgänglig. Ingen automatlåda som måste tänka efter eller leta upp rätt varvtalsregister för att hitta dragkraft. Den finns alltid där. De kraftoberoende axlarna gör sitt för att stabilisera färden och man upplever aldrig att det sliter i drivlinan när man kör över ojämnheter.

Husvagnsproffset Urban Lindgren på Caravanhallen tyckte att dragkroken satt något lågt men trots adaptiv luftfjädring har e-tron ingen nivåreglering på bakaxeln. Vi märkte dock inte av att det skavde över ojämnheter eller vägbulor.

Det är här som magin händer.

Så klart finns det också nackdelar. En av dem är den höga tjänstevikten (2,6 ton) som gör att husvagnsfärder kräver ett E-kort för en normalstor vagn.

En annan nackdel hos Audi e-tron är de virtuella backspeglarna som inte går att ställa om. De visar vad de visar oavsett hur man vill titta. Det behövs alltså fula extraspeglar på huven för att se förbi husvagnen.

Den största nackdelen är att förbrukningen faktiskt skjuter i höjden. Under vår fyra mil långa testrunda ökade den med hela 51 procent! Då körde vi en del 50-sträcka, men mestadels landsväg (skyltad 70–80 km/h) och till sist även en mil motorväg.

Snittförbrukningen med husvagn landade på 36,9 kWh vilket ger en praktisk räckvidd om drygt 20 mil med fullt batteri. Det gäller alltså att planera väl när man ska iväg på campingtripp. Tur att man har "huset" med sig för det lär bli en del stopp om man måste åka långt. I gengäld kan man njuta av en behaglig färd hela vägen fram.