Pickuptest: Ram mot Mercedes och Volkswagen – därför ska du välja USA-bilen

Premium Pickuperna har ökat enormt i försäljning de senaste åren. Inte minst eftersom det numera finns riktigt lyxiga varianter att välja på. Om man beställer extra allt till sin mellanpickup, kostar en amerikan så mycket mer?

Pickuptest: Ram mot Mercedes och Volkswagen – därför ska du välja USA-bilen

Bilarna i testet:

Mercedes X 350 d – V6-dieselmys i världsklass? 533.650:–
Ram Crew Cab Short Box Hemi E85 – Låg skatt. 400 hästar. 711.000:–
Volkswagen Amarok V6 TDI 258 hk – testvinnare igen? 110.000 billigare än X. 445.000:–


Mellanpickissegmentet har fått intressanta nya utmanare. Veteranerna Toyota Hilux, Nissan King Cab (Navara, heter den visst numera, undertecknad är fast i det sena 80-talet) och Mitsubishi L200 tillhör de etablerade alternativen. Ur personbilssynvinkel är de lite begränsade i sina vardagliga förmågor gällande komfort och köregenskaper. Det innebär en tydlig karaktär i form av dallrig rullkomfort även på nylagd asfalt, studsig fjädring på landsväg, högt insteg – och väldigt träiga dieslar.

Tills Volkswagen Amarok gjorde entré. Borta var chassidallret och den i klassen ofta aviga körställningen. In kom suvkänslan. Amarok tog markanden med storm och nu är det nästan bara sådana man ser i trafikbilden. 

Och Ram, förstås. För att vara ett land präglat av bränsleuppror är andelen amerikanska fullsizepickisar märkligt hög. Kollar man begmarknaden är det mycket sällan man ser exemplar med normala körsträckor, alla har rullat lååångt. Dessutom är de tyvärr ofta rejält använda med trasiga förarstolar på grund av högt insteg samt buckliga flaksidor och knöliga bakstötfångare.

För ett par år sedan kom dock skrällen – Mercedes lanserade en pickup. Självklart döpt till X-klass, även om kanske P-klass hade känts mer rimligt. Pickupklasse, liksom. Hur som helst såg alla fram emot en mellanklasspickis med lite klass.

Här kör vi färska X 350 d – äntligen med mullig V6-diesel – mot klassledaren VW Amarok V6 TDI. Och så kryddar vi med en joker, Ram som är helt ny för modellåret 2019. 

Amarok finns bara med V6 numera och den lämnar fabriksbandet med två effektnivåer – 204 och 258 hästar. Vi kör den starkare och grundpriset är 445.000 kronor inklusive moms.

Mercedes X 350 d har också 258 hästar och grundpriset är 553.650 kronor.

Ram finns med V6-bensinmotor, men några sådana är inte gångbara på den svenska marknaden. Kunderna vill åka V8. Så det är 5,7 Hemi på 400 hästar som är "svensk" basmotor. Grundpriset hos Exclusive Cars är 711.000 kronor inklusive moms.

Det skiljer alltså en del upp till fullsizepickupen Ram. Men läs vidare, priskillnaden är mindre än du tror. Ram är en skattesmitare av rang...

Mercan mottogs med en gnutta besvikelse för ett par år sedan. X-klass baseras på Nissan Navara och rakt bakifrån syns ingen skillnad. Redan i bilhallen när den presumtiva kunden får nycklarna till en provbil kommer det osmickrande släktskapet som en käftsmäll i form av en Nissannyckel!

Men på parkeringen har X-klass, här i vitt, en riktigt trevlig och elegant uppsyn framifrån. Detta är en Mercedes av senaste snitt.

Inredningen är tokfin, också. Amarok känns daterad invändigt, som en Passat ur förra generationen.

Fast när man sitter på plats i Mercedes rycker man besviket i ratten, den var redan högst upp och längst ut. Knät hamnar fastkilat mellan dörrsida och ratt. Dessutom sitter man ganska lågt, men ändå för högt i förhållande till ratten. Hela situationen är väldigt märklig.

Växelväljaren är inte heller av Mercedessnitt. Alltså ingen sofistikerad rattspak, utan här är det ett gammaldags superanalogt spakställ som gäller. Den mittkonsolmonterade shiftern ger dessutom ifrån sig ett väldigt ljudligt "DUNK!" när man lägger i Drive.

Amarok har normal körställning på VW-vis, det vill säga ypperlig. Rattens justermån är som i en vanlig personbil av bättre snitt.

Det börjar inte bra på parkeringen för Mercan. Men kanske kan drivlinan ändra på intrycket?

Det man spontant tänker är: Dieselsexa är tungt, blir det lite mysigare gång nu? Nja, fjädringen är uppstyvad precis så att motorns vikt inte märks. Dallret från fyrcylindriga X 250 d är kvar, tyvärr.

Låt oss förklara detta "daller". Tänk en gammal cabriolet med sportchassi. Man känner liksom hur chassit flexar över små ojämnheter, och fjädringen jobbar bara i större gupp när farten är högre.

Någon skön fjädringskomfort är det inte tal om, det känns lite 90-tal över förfiningen. Tyvärr. Där är det Amarok, igen, som briljerar i klassen.

Fram: Fast stoppning och lite smalare ryggstöd än de andra. Fuskläder eller riktigt läder finns att välja till. Bak: Helt okej sittställning, men takhöjden är begränsad och soffan lite kort. Över lag känns kupén i X-klass som en storleksklass mindre, även framtill.

360-kamera i Mercan är trevlig, men när man vant sig vid Ram behövs inga kameror i "lilla" X:en.

X 350 d går dock kanonfint i 160 plus på motorväg, det här är en autobahnpickis! Toppfarten anges till 205 km/h och dit går den lite väl raskt för att det ska vara max. Fortare är absolut en möjlighet.

Även på kurviga vägar kan man åka på friskt. Tack vare (?) testbilens vinterdäck är torrvägsgreppet begränsat och det blir aldrig särskilt höga G-krafter i kurvorna vilket förstärker den krängstyva känslan. Balansen är neutral och chassit svarar piggt på styrinput.

Ihop med det bergflyttande vridet i sexan är X 350 d faktiskt riktigt rolig att köra aktivt.

Fram: Lädret är inte äkta, men värmekomforten hålls i schack tack vare ventilation på Laramie-nivå. En bred och mjukt stoppad stol som passar många. Bak: Man kan sitta hur man vill, det går knappt att nudda framstolen med knäna. Ryggstödet är justerbart i lutning. "Limited" har även ventilation i baksätet...

Justerbart pedalställ i Ram. Bra för korta förare.

Med Amarok kan man också ånga på ordentligt. Men drivlinan, om än rejält kraftfull, är inte riktigt lika rask som i Mercedes. Det finns ett sportläge för växellådan, vilket höjer temperamentet en aning. Men X-klassen upplevs som ännu mer alert med sitt sportläge inkopplat.

Styrkänslan och vevigheten är dock, precis som i Amarok, riktigt degig. Därför kommer nästa fordons egenskaper som en chock: Ram.

Ram heter den enbart sedan 2009, Dodge gör inga truckar längre. Och snacka om att vi blev förvånade när den 2,64 ton tunga sexmeterslastbilen slår mellanklassarna på fingrarna när det kommer till styrning! Den är direkt som en personbil och dessutom med en gnutta känsla, hör och häpna.

Det här är första pickup med styrkänsla som undertecknad kört sedan Mazda BT-50 år 2006...

Fram: En rejält tilltagen stol, som så ofta i VW. Man kliver liksom bara in och finner sig till rätta per omgående. Bak: Klart rymligare än X-klass i höjd. Soffan är högre monterad, också.

Växelpucken i Ram funkar riktigt bra, den är smidig i vändningarna då man enkelt kan växla mellan fram och back.

Vad gör då dyra Ram i detta test? Ja, det är faktiskt inte helt taget ur luften. Grundpriset med försommarens dollarkurs är precis över 700.000 för en Ram Big Horn, det är en hyggligt hög utrustningsnivå som måste jämföras med i princip fullutrustade Amarok och X-klass. Prisskillnaden på 180.000 kronor mot Mercedes sjunker till bara drygt 100.000 med jämförbar utrustning.

Nu pratar vi väldigt dyra bilar, men skillnaden är alltså inte så stor om man hoppar upp ett snäpp i storlek.

Sedan kommer vi till det här med malus. Ingen av dessa är hårdkörda i NEDC-körcykeln, om det vittnar definitivt våra testförbrukningar som håller sig på angiven nivå. Ram är inte ens certifierad, utan får ett koldioxidvärde framräknat enligt en särskild formel. Den stämmer dock rätt bra på tyngre och motorstarka fordon, och så även denna gång.

Ram är som en Range Rover med sin upphöjda lyx.

Här smakar det gott av Mercedes, förutom växelväljarens position och handhavande. Plasten är riktigt hård, men så är detta ett arbetsfordon, egentligen. Synd på körställningen, annars är detta en trivsam miljö.

Flaklock eller ej? Det är frågan. Höjden på utrymmet blir begränsad. Störtbågen är bara en designdetalj.

Ett högt värde för koldioxidutsläpp var en sak före 1 juli 2018. Men när bonus/malus kom blev det ändring på det. Årsskatten de första tre åren för X 350 d är kopiösa 17.039 kronor! Amarok har "bara" 15.834 spänn.

Kryphålet här stavas miljö. Ram konverteras till E85-drift vid importen till Europa av generalagenten AEC. Och som bekant drabbas man inte av malus då, vilket ger en årsskatt på 2.439 kronor för Ram.

Japp, det är inget tryckfel. 2.439 kronor är helt korrekt.

Det betyder alltså att Ram knappar in nästan 45.000 kronor till på inköpspriset. Dra av, lägg till eller gör vad ni vill. Ram är bara lite över 60.000 dyrare än X-klass. I maxutrustat utförande, visserligen, men ändå. Och andrahandsvärdet på V8-försedda pickuper är också bättre än man kan tro.

Mittkonsolen är fullkomligt gigantisk. Kopphållarsektionen är skjutbar och under armstödet ryms hela kameraväskan, exempelvis. Den stora pekskärmen är riktigt skön att navigera med. Kul detalj nu när allt färre bilar har skivspelare: här är inkastet märkt "Label up" eftersom vi tydligen glömt hur optiska skivor funkar...

Ram lilla flak är 170 cm, knappt sex fot. Med tvåmetersflak och "lilla dubbelhytten" Quad Cab minskar bara benutrymmet bak med 15 cm – fullt tillräckligt också.

Vad får man för 60.000 kronor till? Jo, ett helt annat fordon. Sällan har en uppgradering varit så prisvärd. Lägg till ett par tiotusingar och du får en Laramie, som testbilen, med ventilation i stolarna, gigantisk Teslamässig pekskärm och en riktigt duglig stereo. Bland annat. Den har till och med aktiv filhållningsassistans, kollisionsvarnare med autobroms och dödavinkelvarning i backspeglarna.

Säga vad man vill om formatet, men tekniskt är senaste generationen jänkepickisar med i racet. Det finns till och med en lätthybrid med kombinerad startmotor och generator kallad eTorque. Till V8:an, förstås.

Styrkänslan är kanske inte köpskäl nummer ett för en amerikansk pickup, men faktum är att jänkaren kändes mindre och smidigare i högre grusvägstempo än både VW och Mercedes.

Rullkomforten går knappt att jämföra. Det är till och med så att Amarok plötsligt upplevs störande pickupmässig i gången. Bland jänkarna är Ram mellanfast i karaktären. Tack vare den begränsade toppfarten (167 km/h) behöver inte fjädringen vara fastare än så här. Luftfjädring går också att få, men förra generationen hade en del kvalitetsproblem. Komforten är lysande även med stålfjädring, tack och lov.

Det är lite förra generationen Volkswagen över denna förarmiljö. Färddatordisplay i monokromt utförande känns som en relik – men den är tydlig och informativ. Radioskärmen är lite väl liten för att pekas smidigt.

Det är som en enhetsklass, alla ska rymma en pall på tvären (120 cm), och två går upp på flaket med lämmen nerfälld.

Kupéutrymmena är rent av löjliga. Nya Ram Crew Cab, som stora hytten med fullstora bakdörrar kallas, är ordentligt mycket större än föregångaren. Man hade kunnat offra någon decimeter knäutrymme och fått längre flak, eller snäppet mer lättparkerat fordon.

Men livet med pickup innebär också en massa lastande i kupén, så ju större desto bättre. Allt blir blött eller dammigt på flaket.

Kupégolvet i Ram är dock så urbota stort att man inte kan ställa matkassar där som man är van vid i normala bilar, de välter hur lätt som helst. Tänk mellanklasskombi, där har ni golvytan i princip. 

Mellan tyskarna finns olikheter i kupéutrymmena, också. Där är det Amarok som har bäst baksäte.

Den största skillnaden på papperet mellan tyskarna och amerikanen är motorn. Istället för turbodiesel finner vi i Ram en sugmotor på bensin. En V8 på 5,7 liter med 400 hästar och 556 Nm. Det känns ju inte jättemodernt, men räddningen är alltså E85-driften, det går att köra på under 20 kronor per mil i soppakostnad.

På sedvanligt amerikanskt manér öppnar man för eftermarknaden. Motorljudet är väldigt dämpat, lite befriande, faktiskt. Det går mycket tyst över lag då även vägljudet är lågt.

Tyskarna är också tysta reskamrater, men så hade heller ingen av de tre testbilarna riktiga sommardäck. Mercan rullade som sagt på dubbfria vinterdäck, vilket är en fördel ljudkomfortmässigt. Och både Folkan och Ram:en var skodda med mjuka året runt-däck, även det en däcktyp som ger fördelar i komfort. På bekostnad av greppet och körskärpan, förstås.

Av tyskarna är det tveklöst Amarok som vinner, X-klass briljerar bara i design. Nog så viktigt för många, men på alla andra punkter är Amarok en bättre bil – bekvämare, billigare, rymligare och snålare på dropparna.

Summerat är dock Ram solklart det bästa fordonet per krona. Sällan har man fått så mycket för pengarna som med denna plusmeny. Har du (= firman) råd att sträcka lite till på finanserna, tveka inte. Sätt lite guldkant på tillvaron. 

Lova bara att tanka E85 sedan.