Plats 7: Chevrolet Corvette Z06 är snabbast runt Ringen med manuell låda

Premium Två år. Så lång tid tog det innan testet äntligen kunde genomföras. Hela fem testbilar avverkades innan allt var klart. Men nu är det äntligen färdigt och resultatet är kanske inte vad man hade förväntat sig.

Plats 7: Chevrolet Corvette Z06 är snabbast runt Ringen med manuell låda

Det här är en av bilarna i vår artikelserie om de tio snabbaste superbilarna på Nürburgring. Du kan läsa alla artiklar här.

Det är den 24 april 2017. På GM Test Center i Meuspath vid Nürburgring läggs de splitternya Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP i däckvärmare innan vi får bege oss ut på banan. Precis som Mercedes-AMG med sin GT R under dess supervarv och Porsche när deras 911 GT3 gästade oss senast på Nordslingan, har även mekanikerna hos Corvette förstått vikten av uppvärmda däck. 

Yttertemperaturen på testdagen är idealiska 15 grader med en asfalttemperatur på 17 grader. Detta är perfekta temperaturer för ZP-däcken, det blir lika bra varvtider med dessa som för vad racingslicks kunde prestera för ett par år sedan.

Men jämfört med andra däck ur Cup 2-serien har ZP endast ett ytterst begränsat arbetsområde innan det tappar bästa prestanda. Just därför förvärmer man däcken numera för att säkerställa optimala och jämna temperaturer i samtliga sulor.

Fram till dagens datum har det dröjt mer än två år att få ihop testet. Under tiden har dessutom hela fem testbilar kommit och gått i vårt garage. 

I april 2015 infann sig två knallgula Z06 på redaktionens parkering, en med manuell låda, den andra med en åttastegad automat (tillval). Till en början körde vi med dessa två på Hockenheim, men hade stora problem med den manuellt växlade bilen. Växelföringen krånglade och växelspaken ville endast under protest och ilsket skrapande in i sin rätta position.

Som resultat blev varvtiden för den manuella Z06 aldrig bättre än 1.08,3 minuter. Automatversionen däremot lyckades bränna av en sylvass tid på 1.07,3 minuter. 

Vid den tiden var endast Porsche 918 Spyder (1.06,3 min) samt aerodynamikmonstret Gumpert Apollo (1.07,2 min) snabbare än automat-Vetten. Den manuella bilen fick skamsen åka till närmaste verkstad och vi fortsatte att reda ut samtliga kördynamikmätningar med hjälp av det kvarvarande exemplaret. Något vi hade kunnat strunta i, eftersom automatbilen slutligen fick åka vidare och de efterföljande testbilarna vi fick endast hade en manuell låda.

20 april 2015: Första besöket på Nordslingan med Z06. Mer än en utdragen fotosession blev det dock aldrig. Tre veckor innan utbröt fullständig panik på Ringen efter en dödsolycka under ett VLN-lopp. Snabbt infördes hastighetsbegränsningar på olika avsnitt för att motverka ytterligare olyckor. Utredningen, som skulle klargöra om dessa begränsningar även gällde för vårt test, dröjde veckor.

När väl utlåtandet behagade landa i vår brevlåda, hade Z06 lämnat garaget för länge sedan på väg mot nya äventyr. Ett av dessa äventyr slutade med att bilen försökte penetrera ett schweiziskt skyddsräcke, vilket lämnade bestående spår i bilens struktur. Därmed var en fortsättning av testet med automataren utesluten.

I motsats till Porsches sjuväxlade låda förfogar Z06-lådan inte över en spärr för sjunde växeln när man petar väljaren från fyran till femman. Dumt. Corvettes testchef Jim Mero installerade en hemmagjord växelspärr, vilket inte är mycket mer än ett gångjärn med fyra skruvar och en liten plastbit.

18 april 2016: Ett år efter vårt Z06-fiasko försökte vi återigen att testa amerikanen. Dagen började med en fotosession, eftersom den nya testbilen inte längre var knallgul som sin föregångare och dessutom saknade automatlåda. Dagen därpå skulle vi äntligen ha kört bilen till bristningsgränsen, men icke. Testföraren Jim Mero lyckades smälla den kvällen innan på grund av ett teknisk fel. 

Men skam den som ger sig och i oktober samma år stod vi där igen. Den här gången skulle vi vara smarta och vänta med fotograferingen, men fick återigen åka hem tomhänta.

Anledningen? För det första var både ytter- och asfaltstemperaturerna alldeles för låga för att ZP-däcken ens skulle kunna närma sig sin peak och för det andra steg oljetemperaturen till 160 grader innan vi ens hade kört klart första varvet. Den kompressomatade 6,2-liters V8-motorn kändes inte heller särskilt kry och lämnade nog betydligt färre än de angivna 659 hästar. Suck!

Ringens snabbaste bil med manuell låda!

Ser man till karossens jättelika mått, skulle man aldrig kunna tänka sig att bilen är så pass rörlig. Understyrningen lyser med sin frånvaro och framaxeln följer rattutslaget som på räls. Sammanlagt är körkänslan ytterst neutral. Inte förrän bilen når sin absoluta gräns trycker bakdelen ut. Cup-däckens grepp är sagolikt.

24 april 2017: Nu jäklar! Men innan vi startade krävdes en förklaring från GM om vad som hände förra gången. Enligt ett officiellt uttalande var bilen i toppskick. Inga termiska problem upptäcktes vid en närmare kontroll. På frågan varför vi fick tillbaka endast den manuella versionen, trots att automaten har en kortare utväxling, bättre acceleration och snabbare växlingstider, fick vi till svar att automaten bara är tänkt för gata och inte bana.

Medan den liggande kylaren bakom luftinsläppet endast kyler växellådan i automaten, fungerar den dessutom som vattenkylare i den manuella bilen som bedöms vara den tåligare av de två. Nu började man förstå varför GM inte vill ge oss fler testbilar med automatlåda. 

Kollar man åsikterna på olika Corvette-forum på nätet lägger man snabbt märke till de upprepade diskussionerna om huruvida Z06 klarar av bankörning eller ens en snabbare tur på autobahn. Många medlemmar berättar om skenande vatten- och oljetemperaturer även kyliga dagar. Å andra sidan hade vår senaste manuella testbil inga som helt termiska bekymmer.

Precis som Porsche! Det gnälldes friskt från Corvette-fansen när Porsche skickade sin GT3 med säkerhetsbur till testet. Nu gör dock Corvette samma sak och har skalstolar samt halvbur för att fästa sexpunktbälten på. Den silverfärgade Corvetten som körde Ringenvarvet var därmed 26 kilo lättare än den röda Vetten med de vanliga sportstolarna.

När det gäller sidoacceleration ligger Z06 på par med Mercedes-AMG GT R i toppen av fältet. Vid sidan av den kompromisslösa chassisättningen bär även Cup-däcken ansvaret för bragden. Däckens greppnivå ligger nästan i samma nivå som riktiga racingslicks.

Efter så mycket elände borde däcken vara knaperstekta vid det här laget, så nu kör vi! Körprogramväljaren i mittkonsolen vrider vi självklart till Track Mode. Annars kan även Weather, Eco, Tour och Sport väljas så länge man inte befinner sig på Ringen.

Gasresponsen, den elektromekaniska styrningen samt de adaptiva dämparna och den elektriska differentialspärren vässas och förbereder bilen på det som komma skall – maximal attack! Vetten svarar med vidöppna avgasspjäll och sjunger redan på tomgång i en så pass härlig vinkelåttabasstämma att även de flesta speedboats får gå och gömma sig.

Redan efter några meter uppkommer känslan att Corvette kanske har överdrivit en aning med Z06. Hela bilen känns som ställd på sin spets. Den svarar ultraprecist på även de minsta rattrörelserna – på gott och ont. Kombinationen av en framaxel med en extremt exakt setup, Michelin-däcken med slicksaktig greppnivå och ett enormt mekaniskt grepp över lag kräver finkänsliga händer på ratten.

Egentligen klarar Corvetten väjningstestet föredömligt. Den har vass styrning, godmodig körförmåga med minimal överstyrning samt massor med grepp från Cup-däcken. Det stora problemet är dock den sanslöst breda karossen som straffar även minimala fel med flygande koner.

Det tar med andra ord ett bra tag att vänja sig vid de sanslöst höga styrkrafterna i bilens Track Mode. Lättare är det att istället ändra styrningens karakteristik som kan ställas i tre olika lägen (Tour, Sport, Track), oberoende av dämparna. På Nordslingan är Sport definitivt det bättre valet. Styrningen är då fortfarande direkt, men inte lika extrem. 

Efter ett par uppvärmningsvarv i maklig fart är det nu dags för ett snabbt varv. Avsnitt T13 och in i vänstersvängen! I Hatzenbachbogen och de följande växelsvängarna glänser Z06 med sitt styva och direkta chassi som även klarar curbs utan att bilen börjar skutta och dra snett. 

Självklart har vår Corvette Z06 även Z07 Performance-paketet (tillval), fattas bara annat! Utöver de redan nämnda wannabeslicksen av typ Michelin Pilot Sport Cup 2 ZP innehåller paketet även hårdare adaptiva dämpare, keramiska bromsar samt aerodynamiska karossdelar (en aggressiv frontsplitter med sidomonterade vingar, sidosplitters samt en ställbar extravinge på bakspoilern som ger märkbart högre marktryck).

Eftersom vår vanliga vindtunnel inte var tillgänglig, fick vi förlita oss till de officiella uppgifterna. Med hjälp av Z07 Performance Package med större frontsplitter och ställbar bakvinge lyckades Z06 att uppnå 109 kg downforce vid 200 km/h.

Hastigheten och framför allt stabiliteten är sanslös på avsnitt som dubbelhögern vid Flugplatz och Schwedenkreuz-guppet, förutsatt att man bromsar i tid.

Är man lite för sen på bromspedalen bjuder Vettens bakdel upp till en oväntad vals och trycker baken ut ur kurvan. Dock fungerar bilens ABS mycket bra, systemet håller sig i bakgrunden för det mesta men reagerar snabbt och effektivt när det väl gäller. 

Redan i första sektorn skrapar Z06 på sensationens yta och ligger endast åtta tiondelar bakom Mercedes-AMG GT R (7.11 min). Än bättre blir det när tiden efter andra sektorn har krympt till två tiondelar. Har Z06 vad som krävs?

Jämfört med konkurrenterna har den manuellt växlade Corvetten en klar nackdel vid acceleration. Exempelvis accelererar Corvetten med automatlåda på endast 11,2 sekunder till 200 km/h. För den manuella bilen tar det nästan en sekund längre.

Faktum är att Corvettens kurvhastigheter är minst lika snabba (om inte snabbare) än de för
Mercedes-AMG GT R. På rakorna är dock amerikanen, mest på grund av sitt enorma luftmotstånd (cW-värde 0,52) och sin långa utväxling, klart underlägsen. På Döttinger Höhe toppar Mercan (cW-värde 0,35) som bäst 295 km/h medan Corvetten endast mäktar med i jämförelse blygsamma 275 km/h.

Över lag skapar amerikanen en slags hatkärlek. Ett sensationellt chassi paras med en ultradirekt styrning och en manuell växellåda som endast kan beskrivas som medioker. Och då är man snäll. Sanningen är att lådan borde skrotas.

Efter att ha kört ett antal Z06 med manuella lådor kan vi konstatera att skillnaderna mellan de enskilda exemplaren är märkbart stora. Just dagens testbil hade en hyfsad låda, medan vår första testbil nog hade stulit sin från en rysk stridsvagn under det kalla kriget. Däremot fungerade bilens mellangasfunktion "Active Rev Match" över förväntan!

Precis som Corvettes testförare rekommenderade, kördes varven i Race Mode med antispinnsystemet (PTM) aktiverat. Några bromsande systemingrepp kändes dock aldrig. Så fort man har fått förtroende för bilen i dess extremt höga gränsområde kör man Z06 utan problem.
Endast sena inbromsningar triggar bakdelen till att trycka ut. Corvettes testförare Jim Mero körde en utvecklingsbil tre sekunder snabbare än vi, på 7.11 minuter.

Mellan amerikanens krångellåda och precisionen i en handpetad låda i en Cayman GT4, 911 R eller en GT3 ligger världar. Att snabbt och utan att tänka slita sig genom alla växlar på Ringen fungerar helt enkelt inte i Z06. Här krävs alldeles för mycket koncentration för att inte missa de olika växlingarna för att inte tappa värdefulla tiondelar. 

Vår testbils växellåda har till och med modifierats, något som dock knappast kan kallas för seriemässigt utan som snarare hör till kategorin bonnmeck. I motsats till Porsches sjuväxlade låda förfogar nämligen Vettens låda inte över en spärr för sjunde växeln när man petar väljaren från fyran till femman. Som resultat hamnar den skavande växelväljaren alltför ofta i fel läge. 

På grund av bristande tillgång på testbilar kördes varvet på korta slingan med en annan Corvette än på Nordslingan. För att båda testerna ska vara rättvisa har vi självklart mätt effekten och axelgeometrin hos bägge bilarna. I motsats till Nordslingan fick vi stänga av antispinnsystemet helt på Hockenheim, eftersom systemet bromsade bilens framfart i Race Mode. Vid sidan om den näst intill gudomliga styrprecisionen övertygar Z06 även under belastning med ett sanslöst grepp.
Först vid den absoluta gränspunkten börjar bakdelen att trycka ut. Även ABS-systemet övertygar, här kan man utan överraskningar bromsa in i kurvan! I motsats till den silverfärgade testbilen som användes på Nordslingan, fungerar den manuella lådan i vår röda testbil utan större bekymmer.

"Totalt ohållbart", tyckte Corvettes testchef Jim Mero och lät hux flux installera en växelspärr a là hemmabygge, vilket inte är mycket mer än ett gångjärn med fyra skruvar och en liten plastbit.

I ärlighetens namn hade vi dock mycket hellre kört automatmodellen som växlar snabbare samt har en kortare utväxling. Då hade kanske Corvetten haft en chans på en pallplats i denna specialtidning. Nu får det däremot räcka med en sjundeplats. 

Amerikanen lyckas dock trots allt ro hem en klasseger. Z06 är Nordslingans snabbaste bil med manuell låda! Med sina prehistoriska bladfjädrar ristar Corvetten in en brutal varvtid på 7.14 minuter i asfalten, endast en sekund efter hightech-monstret som kommer på plats sex! Respekt!