Räckviddstest: Så långt kommer Tesla Model X, Audi e-tron och Mercedes EQC

Premium Tesla mot Audi och Mercedes – här är överlägsna vinnaren.

Räckviddstest: Så långt kommer Tesla Model X, Audi e-tron och Mercedes EQC

Räckvidd i verkligheten: 36 mil som bäst

Vår målsättning har varit att ta reda på hur långt testbilarna kommer vid verklig körning, alltså inte att försöka köra så långt som mänskligt möjligt på en laddning. Vi genomförde räckviddstestet på en runda i Sörmland som innehåller en blandning av stadskörning, landsväg, motorväg och även ett kortare avsnitt med aktiv körning.

Start var redaktionens garage i Solna. Vi körde utan farthållare enligt skyltad hastighet och majoriteten av teststräckan bestod av landsväg med 70- eller 90-begränsning. Höstvädret bjöd på uppehåll och från omkring +1 till +4 grader i luften. Vägarna var till största delen torra. Klimatanläggningarna var inställda på 21 grader och automatisk reglering.

Vi körde på stora vägar tills vi nästan var nere på noll procent på batterierna. Därefter körde vi den sista sträckan i närheten av en laddare för att lätt kunna rulla fram till laddkontakterna när räckvidden enligt färddatorerna slagit över till noll. 

Model X kom ett par mil längre än den gjort i tidigare test. Eftersom vi har kört samma sträcka på liknande sätt, tror vi att skillnaden beror på att väglaget var mer fördelaktigt den här gången. Dock kommer e-tron inte lika långt som den gången. Troligen på grund av däckens dimension, 265/45 R21 istället för 245/55 R19 som förra gången. 63 procent av uppgiven räckvidd är inte så imponerande för Audi.

Läs hela testet av elsuvarna här.

Bilmodell Testräckvidd  Officiell räckvidd  Procent 
Audi e-tron 261 km 417 km 63%
Mercedes EQC 287 km 403 km 71%
Tesla Model X 364 km 505 km 72%

Räckvidd i teorin: Tesla vinner även här

Sajten A better route planner är en utmärkt tjänst för dig som ska köra långt med elbil eftersom den tar hänsyn till ovanligt många parametrar.

Inte bara självklarheter som laddeffekt och förbrukning utan även väder och vind med mera kan skräddarsys för att beräknad körtid, laddtid och totaltid ska bli så exakt som möjligt.

Vi lät våra tre testbilar mötas i sex olika matcher nedan, baserat på vår uppmätta testförbrukning. Vi behöll annars sajtens grundförutsättningar som bland annat innebär att bilen har 90 procents laddning vid start och ska ha tio procent över vid slutmålet.

Ganska realistiskt då man kanske behöver hämta en kollega eller några prylar innan man lämnar "startorten" och nog kan behöva en buffert vid målet också. Detta förutom att det skonar batteriet att inte använda yttervärdena (nästan full/nästan tom).

(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)

Överlägsen vinnare är Tesla som kommer fram först i samtliga sex exempel! Kombinationen av lägst förbrukning, störst batteri, bra ladd-effekt och ett väl utbyggt nät av Tesla Superchargers är oslagbar.

Märk då att vi här redovisar resor där bara Teslaladdare används. Att dessutom nyttja lämpliga CCS-laddare gav bara två minuter sparad totaltid på sträckan Stockholm–Göteborg samt ett sparat laddstopp – men tre minuter längre totaltid – från Kalmar till Åre.

Långt efter och ganska nära varandra kommer Mercedes och Audi. Jumboplatsen går till Audi som kommer fram sist i alla matcher utom en. Från Gävle till Halmstad behöver båda tyskarna tre laddstopp och det är Audis högre laddeffekt som betalar sig varpå den bryter målsnöret åtta minuter före Mercedes. Men annars äter Audis högre förbrukning upp vinsten vid laddstolpen till den grad att bilen oftast behöver ett laddstopp mer än Mercedes och ibland två fler än Tesla.

Tesla som klarar sig helt utan laddning från Malmö till Göteborg. Här behöver den törstigare Audi faktiskt två stopp, säkerligen orsakade av 120-sträckorna genom Halland som suger extra energi ur batterierna.

Detta är naturligtvis bara exempel och stämmer säkert inte på minuten vid flera upprepade resor i olika väderlekar med mera. Men efter resultatet av dessa sex teoretiska matcher känner vi oss trygga i hackordningen på långresor: 1:a Tesla, 2:a Mercedes och 3:a Audi.