Räckviddstest: Volvo V60 T8 mot BMW 330e och Volkswagen Passat GTE

Premium Misslyckande för uppdaterade Volkswagen Passat GTE.

Räckviddstest: Volvo V60 T8 mot BMW 330e och Volkswagen Passat GTE
Hur långt kommer några av Sveriges mest sålda laddhybrider på el? Den siffran påverkar hur dyr bilen blir att äga – du kan spara tusenlappar på att välja en bil med längre räckvidd. Vårt senaste test avslöjar att uppdaterade Volkswagen Passat GTE.

Klockan 08.00 på morgonen hämtas bilarna ur det 20-gradiga redaktionsgaraget. Färden inleds med vår så kallade laddhybridslinga genom huvudstadens trafikmyller. 

Det är ganska kallt, runt åtta grader, varför klimatanläggningarna får jobba för att klara önskade 21 grader i respektive kupé. Samtliga testbilar har värmepumpslösningar varför förbränningsmotorn inte behöver tas i bruk som i Kia Optima PHEV. 

Vi fortsätter sedan vidare söderut längs E20 och strax innan Södertälje brukar den första förbränningsmotorn starta. 

Till vår stora förvåning är det Passat GTE som startar först, trots att den uppdaterade versionen ska ha 30 procent större batteri.

Läs hela testet: 3 laddhybrider i test – därför vinner Volvo

BMW 330e går marginellt längre, och V60 T8 allra längst, innan resterande testslinga i Sörmland tar vid med bullersträcka, dynamisk körslinga och komforttest. 

I slutet av körningen samlas testlaget vid lämplig mack. Här tankas bilarna och samtliga data skrivs ner – först då har vi en ärlig siffra på respektive bils förbrukning.

Så lång blir räckvidden

BMW 330e: 40,3 km
Volkswagen Passat GTE: 38,9 km
Volvo V60 T8 Twin Engine: 43,4 km

Klicka för att se en större bild.

Klicka för att se en större bild.

Volkswagens svar: "Svårt att hitta någon förklaring"

Det svaga resultatet för Volkswagen Passat GTE förvånade oss. När vi testat modellen tidigare på exakt samma slinga kom den 39,4 kilometer innan bensinmotorn startade. Då var det tio grader ute, som vid detta test, men då rullade bilen på 17-tumshjul. (En tröst är att avvikelsen mot bilens normvärde 52 km nu var i pariet med BMW:s.)

Marcus Thomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Personbilar kommenterar resultatet:

"Vi har tyvärr svårt att hitta någon direkt förklaring till resultatet av ert test. Men att jämföra ett test med en ny bil med ett av en äldre bil av en annan generation, gjort för ett år sedan eller mer, är inte helt enkelt", säger han, och fortsätter:

"Räckvidden på el (precis som förbrukningen i bilar med förbränningsmotor) beror på många orsaker som körförhållanden och körstil. Här blir användandet av rekuperation också en viktig del. Baserat på erfarenheter från kunder som kört både nya och tidigare versioner av Passat GTE har vi fått flera kommentarer just om en tydlig skillnad i räckvidd till förmån för den nya generationen."


Billigare laddhybrider går längre på el!

Det finns ett klart samband mellan priset på en laddhybrid och hur mycket ägarna kör den på förbränningsmotorn. Det visar våra ägarbetyg med högsta tydlighet och största pinsamhet för "dyrbilsägarna".

Jag har jämfört den förbrukning som ägarna uppger mot officiell förbrukning och två saker är glasklara: Laddhybrider skiljer sig mycket mer åt mellan officiell och verklig förbrukning. Men det är också ett klart faktum att ägarna till relativt billiga laddybrider som VW Passat och Kia Niro kör mer på el än ägarna till dyrare konkurrenter från BMW och Volvo gör.

De senare har förmodligen valt sina bilar på grund av lågt förmånsvärde.

Väl inne i databasen (du har väl satt betyg på din bil, om inte så gör det här) kan vi notera att laddhybrider generellt har fler garantifel och elektronikfel jämfört med sina enklare systermodeller. Det är illa.

Läs hela testet: 3 laddhybrider i test – därför vinner Volvo


Läsarna: Laddhybrider ska fixa sju mil

Förra sommaren frågade vi över tusen läsare om laddbara bilar, och en av frågorna löd: "Vilken räckvidd bör en laddhybrid ha?"

80 procent ansåg att den bör gå minst sju mil, vilket är långt från verkligheten. Testbilarnas körsträckor kring fyra mil fick bara godkänt av tre procent av läsarna. Men laddhybrider med lång räckvidd är på väg, som nya BMW X5 som ska komma närmare åtta mil på en laddning.

Enligt BMW:s utvecklingschef är den optimala körsträckan för en laddhybrid åtta till tio mil, med längre räckvidd blir prislappen för hög och bilen för tung – då är det bättre att gå till en ren elbil.