Tre sportbilar för fyra: Räckviddstest

Premium Frågan är: Hur långt kommer våra tre testbilar – BMW M850i, Porsche Taycan och Tesla Model S? Här är svaren.

Tre sportbilar för fyra: Räckviddstest

AKTIV KÖRNING OCH FÖRBRUKNING

Efter lunchen har vi vår aktiva körning för att bedöma hur roliga bilarna är. Det innebär förstås lite mer tryck på gaspedalen och det spär ju på förbrukningen.

Men hur mycket bilarna berörs skiljer sig rätt rejält. Elbilarna påverkas inte alltför mycket. Porschen får ett snitt som ligger 15 procent högre än innan vi kört sportrundan. Samtidigt ligger Tesla 23 procent högre. Teslan hade inte jättemycket batterikapacitet kvar när vi körde och gav därmed inte full effekt, den förbrukningen hade alltså kunnat vara ännu lite högre. Porschen är snålare när man gasar på, kan den tvåväxlade lådan göra den skillnaden?

Men vi har ännu inte kommit till BMW som sköt förbrukningen i höjden. M850i:s förbrukning gick upp med 40 procent under den aktiva körningen. Vilket är en rätt enorm ökning men inget jätteordinärt för en bil med bensinmotor.

TESTFÖRBRUKNINGSRUNDAN

PORSCHE TAYCAN VID SNABBLADDAREN

En av de stora snackisarna innan lanseringen av Porsche Taycan var snabbladdningskapaciteten. Först var det sagt att den skulle klara av hela 350 kW. Vilket skulle ha varit det bästa någon bil mäktat med. Så blev det inte riktigt, 225 kW är allt man får om man skaffar en grundutrustad Taycan. Den har inte högst laddeffekt av alla elbilar, det har nämligen Taycan med Performance Battery Plus som håller den positionen med sina 270 kW. 

Testbilen hade det större batteriet med bättre snabbladdning. Riktigt 270 nådde vi aldrig men en liten bit över 250 kW klarade den under korta perioder. 0–80 procent på 25 minuter får anses bra.  Att vi inte laddade batteriet fullt berode helt enkelt på att de sista procent laddas så långsamt att man ska undvika fulladning på långresan bäst det går. 

I navigationen kunde vi inte mata in 350 kW-laddaren som vi använde, istället fick vi ta sikte på 50 kW-laddaren bredvid och hoppas på att Taycan skulle förvärma batteriet för maximal laddning. Det gjorde den också men om den hann bli helt varm kan vi inte svara på. Som bäst laddade vi med en effekt på 258 kW. Vilket tyder på att optimal temperatur inte uppnåtts, men annat kan också ha påverkat.


RÄCKVIDDSTEST PORSCHE TAYCAN

253,5 km

ÖVERVAKA RÄCKVIDDEN
Första varningen visar sig. Den lägger sig även som ett meddelande i infotainmentskärmen. Den gula "laddmacken" dyker upp bredvid återstående räckvidd.

300,5 km

LADDA BATTERIET OMEDELBART
Sista varningen innan vi tar oss i mål dyker upp i den vänstra rundeln. Nu vill bilen väldigt gärna ha lite el.

326,5 km

NOLL KILOMETER
Batteri kvar: 0 %
25,5 kWh/100 km
Bilen slår om räckvidden från 2 km till -- och dagens räckviddstest är över. Helt okej räckvidd men många Porschekunder hade nog blivit lite besvikna.

493,8 km – TESLA MODEL S

Batteri kvar: 0 %
18,0 kWh/100 km
I somras hade vi Tesla Model S inne för test och då hade vi även möjlighet att köra ett räckviddstest. Att komma så nära 500 kilometer i sommarvärmen är mycket imponerande. Visserligen med bättre förutsättningar än Porschen men med Tesla Superchargers blir det en övertygande seger för Teslaägaren på långresan.


SÅ GJORDE VI RÄCKVIDDSTESTET

Porsche Taycan startade med fulladdat batteri från varmt garage. Alla testbilar samlades på den gemensamma startplatsen, klimatanläggningarna sattes på auto och 21 grader för att förbrukningen skulle bli rättvis.

Sedan bar det ut på den sedvanliga testrundan som främst består av landsväg och motorvägskörning. Utan farthållare och med det mest normala körläget valt. Vi hann med en runda med aktiv körning där vi gasade på lite mer och testade andra körprogram.

Efter att vi tillryggalagt 294 kilometer, tankat BMW:n och skrivit ner alla bilarnas förbrukning fick Taycan glida vidare till dess att bilen sade att räckvidden var noll, eller -- i detta fall. Vi fortsatte med en liknande mix av landsväg och motorväg. Termometern visade runt sex grader genom hela testdagen.

Efter 326,5 kilometer fick vi ta oss till en laddstation för att inte få stopp vid sidan av vägen. Några extra kilometer hade den klarat med snällare temperatur och utan den aktiva körningen men man måste vara lite våghalsig av sig för att räkna med mycket mer än 33 mils räckvidd.


Läs hela testet av BMW M850i, Tesla Model S och Porsche Taycan här!

"Att betala med app är fantastiskt smidigt – när det fungerar"

Elias tar Taycan på långresa

För att testa Taycan på långresa beslöt jag mig för att ta med ett par vänner ner till Göteborg. Tur och retur samma dag. En av dem studerar i Västerås och det fick alltså bli en omväg både på upp- och nervägen.

Start i Stockholm tidigt på morgonen för att hinna ner till fotbollsmatchen som skulle börja 14.30. Okej, långfärdstestet kanske inte var huvudorsaken till resan, men en fin bonus. Från Järfälla norr om Stockholm direkt till Västerås och sedan vidare för att ladda på Ionity i Örebro. På grund av att Porschens mjukvara inte var färdig vid testet lyckades vi inte ställa in navigationen på laddstolpen, således gjorde inte bilen några försök till förvärmning av batteriet inför laddning.  

När vi kom fram hoppade mina kompisar in på macken och köpte sig lite kaffe och annat gott. Jag försökte få igång laddningen. Det gick inte alls. Jag kom så långt som att köra bankID för att godkänna betalningen men när jag gick tillbaka till appen hamnade jag på sidan för att påbörja laddningen. Inga pengar drogs och jag fick ingen el.

Efter några försök till i både appen och på webbplatsen hade min ADHD och stressen för att hinna till matchen tagit överhanden. För att inte köra foten genom laddstationen ringde jag till Ionitys support. Där gick det fort att få igång laddningen och dessutom slapp vi betala. Riktigt trevligt med tanke på prishöjningen till 8,70 kr/kWh för oss utan speciella kort. 

Efter ungefär 20 minuters laddning stack vi vidare. En stor trafikolycka längre fram gjorde att navigationen lade på rejält med minuter på ankomsttiden och den sade att vi ska vara framme ungefär 14.30. Alltså precis när matchen skulle starta.

Mina kompanjoner var inte lika sugna på att skippa lunchen för att hinna och jag vek ner mig när vi dessutom skulle landa i Göteborg med mindre än tio procent kvar i batteriet. Planen var att ladda på en 22 kW-stolpe i närheten av arenan. Taycan kan bara ta 11 kW och vi skulle alltså inte ha särskilt många procent när vi påbörjade hemresan om vi inte tog ännu ett stopp för snabbladdning innan vi kom fram.

Vi letade upp ett stort rött M med tillhörande hamburgerrestaurang och Fortumladdare. Endast 50 kW, men det fick duga. Här gick det smidigt att starta laddningen, även här med en app, och efter en snabb lunch rullade vi vidare. 57,50 betalade vi för 22,5 minuters laddning, 2,50 kr/min. Det gav oss 17,09 kWh in i bilen.  

Vi hann ner i tid, men så var det det där med laddning ... igen. Jag blev givetvis tvungen att ladda ner ännu en app med högst tveksam it-säkerhet och lägga in mina kortuppgifter. Det gick så smidigt som det bara kunde. Vi laddade under matchen. "Vårt lag" vann den och sen bar det iväg hemåt.

Vi tog samma stopp på tillbakavägen men fick sitta på McDonalds i 63 minuter (157,50 kr, 49,98 kWh) innan vi kunde vara säkra på att nå Örebro utan att köra i snigelfart. Väl där fick vi precis samma problem som gången innan men även nu fick vi gratis laddning av Ionity. 

Det som kännetecknar resan var den dåliga infrastrukturen. Taycan har inte särskilt bra räckvidd men hade det funnits fler laddare som kunde klämma ur sig minst 150 kW skulle resan inte ha varit några problem alls. Om det inte hade varit för den där förbaskade betalningen.

Att betala med en app är fantastiskt smidigt när det fungerar och då menar jag inte enbart att laddningen ska börja när man vill det, utan att det ska finnas en (!) app som funkar till alla laddstolpar. Att nå sin destination och vara tvungen att göra hela app-konto-kortuppgifts-proceduren varje gång känns inte modernt. Och att jag, trots att jag inte äger en elbil, har fem olika appar för laddning säger en del om situationen.