Begagnatkollen: Vilken begagnad laddhybrid är bästa köpet?

PREMIUM Vilken av våra tre testbilar/tjänstebilsfavoriter – Skoda Superb, VW Passat och Volvo V60 – är mest fördelaktiga att köpa som begagnad?
Annons

Totalekonomiskt lockar laddhybriderna med en extremt låg energikostnad per mil, om man kan ladda varje dag. Har du bilen under tre år och kör runt 2 000 mil om året kan du spara runt 30 000 kronor bara i energikostnad. Lägg till ett högre andrahandsvärde och kalkylen kan bli lönsam. Därtill kommer känslan av att kunna köra på el och att vara modern. 

Krasst ekonomiskt lär det absolut bästa köpet bland bilarna i vår tabell vara en Skoda Superb, utan laddhybridteknik. Vi hittade ett fint exemplar från 2018 för 185 000 kronor och det är mycket bil för pengarna! Men driftekonomi säger långt ifrån allt om hur bilägandet är och hur dyrt det verkligen blir. Att slippa reparationer kan vara ännu viktigare än en låg milkostnad. Bra verkstäder är därtill guld värda. 

Begagnatbetygen satta av våra läsare är extremt värdefulla när man ska köpa såväl nytt som begagnat – innan du gör ditt nästa köp, gå in på vår hemsida och titta på vilka betyg som din tilltänkta bil har fått! Prenumeranter har fritt tillträde till hela databasen.

Betygen liksom ekonomin talar för Skoda Superb, som får det högsta ”Göra om köpet-betyget” samtidigt som den inte avskräcker när det gäller felkällor, även om det faktum att 33 procent har haft elektronikfel – på en icke laddhybrid – är ett dåligt resultat. Betyget för ekonomi är också bra.

Det bästa totalbetyget, när vi summerar felprocent med betygen, får nya Volvo V60 utan laddhybridteknik. Vi kan alltså konstatera att V60 T8 har långt många fler fel på elektronik samt fler garantiärenden än sin enklare systermodell som inte kan laddas. Vi kan också notera att ägarna till V60 T8 inte kör på el lika mycket som Passat- eller Kia-ägarna. Det konfirmerar en trend vi sett tidigare, ju dyrare laddhybriden är, desto mindre kör ägarna på el. 

Priset vi angett för V60 T8 spänner mellan 460 000 och 500 000, och det lägre priset gäller den lite svagare T6-modellen som vi dock inte har tillräckligt antal betyg på än.

För dig som har möjlighet att ladda hemma och har ett körmönster som passar dagens laddhybrider framstår dock Kia Optima som det bästa köpet. Hög driftsäkerhet och över lag goda betyg.

VW Passat imponerar däremot inte när det gäller driftsäkerhet och betyget för märkesverkstäderna är lägst i denna jämförelse. 

Till sist måste det noteras att snittbilen för årsmodellerna 2016–2020 genomgående får bra betyg, bättre än de flesta i denna jämförelse.

Kortsammanfattningen lyder: VW Passat GTE är sämst enligt ägarna, medan Volvo V60 utan laddmöjlighet är bäst. Ekonomiskt sett ska du antingen satsa på en Superb eller på en Kia Optima! Har du ännu inte satt betyg på din bil, gör det här: www.mestmotor.se/automotorsport/begenkat/

Begagnatkollen: Vilken begagnad laddhybrid är bästa köpet?
(KLICKA FÖR STÖRRE BILD)
 

Annons
Annons
Rulla till toppen