Tre busiga kompaktsuvar – BMW X2, Cupra Formentor och Mercedes-AMG GLB

Premium Nya Cupra Formentor kommer in som en frisk fläkt i klassen kompaktsuvar och påminner oss om hur rolig bilkörning kan vara. BMW och Mercedes har också både fyrhjulsdrift och pulver under huven och antar utmaningen i snön.

Tre busiga kompaktsuvar – BMW X2, Cupra Formentor och Mercedes-AMG GLB
Bilarna i testet:

• BMW X2 M35i – bensin, 306 hk, fyrhjulsdrift, 564 700 SEK
• Cupra Formentor VZ 2,0 TSI 310 DSG7 – bensin, 310 hk, fyrhjulsdrift, 459 900 SEK
• Mercedes-AMG GLB 33 4Matic – bensin, 306 hk, fyrhjulsdrift, 524 300 SEK


Cupra började som ett sportigt efternamn på Seats värstingmodeller men är idag ett fristående märke. Cupra Leon och Cupra Ateca är varianter på kända Seatmodeller – men nu har man för första gången också en helt egen modell: Formentor.

Formentor är knappt sex centimeter längre än lillebror Ateca, men också nästan nio centimeter lägre och får beskrivas som en suvcoupé. Spännande ser den i alla fall ut och hela sju motoralternativ finns att välja på, varav två är laddhybrider. Vi får rallyabstinens i det fina vintervädret och ber om värstingen med fyrhjulsdrift och 310 hästkrafter. Ur spår!

Formentor ger oss anledning att titta närmare på BMW X2, som ansiktslyfts sedan vi senast testade modellen. För att effektmässigt hänga med spanjoren – så när som på fyra hästkrafter – är det versionen M35i som gäller. En så kallad M Performanceversion, som BMW kallar vissa utvalda bilar som utgör ett prestandasegment mellan standardprogrammet och de riktiga M-modellerna. Mums!

Hos Mercedes-AMG finns också 306 hästkrafter att få i suvarna GLA – och GLB. GLA ligger storleksmässigt klockrent mellan X2 och Formentor, men där kan vi bara få tag i värstingen 45 S med 421 hästkrafter. Samt ett helt annat pris …

GLB består av samma byggstenar som GLA. Men man har bokstavligen sträckt plattformen så långt att den står med ena benet i mellansuvklassen (GLB är bara runt två centimeter kortare än GLC!). Samtidigt är Mercedes-AMG GLB 35 4Matic toppmodellen i GLB-serien med ett pris som gör den högintressant i denna match. Den tar vi!

En Formentor i Petrol Blue Matt, en Misanoblå X2 och en Galaxblå GLB bildar ett blått testtåg mot det vita!

BMW X2 M35i

Ceriumgråa njurar, luftinsläpp och sidospeglar är specifikt för M Performance- bilar. Bakifrån kan man känna igen M35i på de dubbla avgasrören.

564 700 kronor för en BMW x2? Det är makalöst mycket pengar. Man är alltså tvungen att betala 217 600 kronor mer för en M35i än för den billigaste bilen i modellserien. Dessutom är BMW:n dyrast i dagens uppställning med över 40 000 kronors marginal ner till Mercedes. Vad erbjuder BMW:s knubbiga GTI som motiverar det höga priset?

TEKNIKEN En stor andel av prisökningen hittar man under huven. Där sitter en tvärställd turboladdad rad-fyra som producerar 306 hk och 450 Nm. En liknande maskin finns i många BMW-modeller men den variant som sitter i M35i har blivit ompysslad av BMW M GmbH. De gav den en större turbo, och för att klara det högre laddtrycket tog de även fram en förstärkt vevaxel med biffigare ramlager och nya kolvar som resulterar i lägre kompression. 

För att ta hand om alla kusarna har BMW monterat en diffbroms på framaxeln, styvare fjädring som sänker bilen med tio millimeter, kraftigare bromsar och mixtrat med bakaxelns konstruktion. Även växellådan har fått sig en kyss av M.

Utöver det har BMW:s modeller byggda på denna plattform (UKL2) ett annorlunda xDrive-system mot vad vi sett tidigare, mer om det på sidan 42.

"När det väl börjar gå brett kan man ganska lätt dosera gas, broms och styrvinkel för att måtta in bilen dit man vill."

ATT KÖRA Den "nya" fyrhjulsdriften skickar gärna kraft till framhjulen och det ger ett säkert men något tråkigt uppträdande. Man måste provocera bilen för att få den på ställ. När det väl börjar gå brett kan man ganska lätt dosera gas, broms och styrvinkel för att måtta in bilen dit man vill. Den där initiala tveksamheten gör det dock svårt att ha riktigt kul i snö och på torrt är det i första hand understyrning som gäller.

Mängden kraft är avsevärd och med foten i golvet går det undan, men motorn känns inte rivig och lekfull, utan slätstruken. Precis som motorljudet. Vilket är en fenomenal miss med tanke på att det delvis kommer från högtalarna (vilket hörs lite väl tydligt) och att det enbart är ljudkillens fantasi som sätter gränser. 

Motorns gasrespons är en aning seg och växellådan är inte helt på tårna. Vi hade velat ha ett lite aggressivare körläge. Varför finns inte Sport+ som i många andra BMW-modeller? Vi är dock glada över att man får välja växel helt själv, man tillåts bränna rakt in i varvstoppet om man så vill. 

Vi saknade även ett individualläge då sportstyrningen är väl tung vid lek som kräver mycket rattutslag. I komfort blir den lättare men är fortsatt rätt trög samtidigt som drivlinan blir mindre spännande. Varför skulle föraren inte få koka ihop ett eget körläge? Idioti.

Däckens tryck och temperatur syns bland Sportdisplayerna. Är det tillräckligt kallt ute visar sig iseffekten.

Chassit är alert men onödigt hårt satt och på sämre vägar blir det för mycket vilket drar ner kulfaktorn. Det adaptiva chassit, med två manuellt valbara lägen, kan förhoppningsvis råda bot på problemet. För endast 1 700 kronor extra är det ett givet tillval. Den enda nackdelen är att man inte kan kombinera det med 20-tumsfälgar.  

M-sportbromsarna som är standard är effektiva på att få ner farten men nyper tvärt och är svåra att dosera under alldaglig körning, och stoppen blir lätt ryckiga. Växellådan kommer dock till sin rätt och gör ett felfritt jobb längs vår vardagsslinga medan motorns kraftleverans blir något oharmonisk.  

ATT ÅKA Man sitter inte dåligt vare sig fram eller bak, och ljudkomforten är bra. Det är fjädringen som stör och det gör den ordentligt. Det positiva är att det i grunden sportiga chassit ger fin karosskontroll med korta snabba rörelser. Det som drar ner betyget är det konstanta snacket även på vägnätets bättre sträckor. Alla vägens beskaffenheter når förare och passagerare. Också på denna punkt hoppas vi att den adaptiva fjädringen gör ett trevligare jobb.   

Vi förväntar oss mer av BMW som borde ha koll på att en benhård chassisättning inte alltid gör en bil roligare att köra.

M-bälten är en subtil men fin touch.

FÖRNUFT En gren som lätt hamnar i skymundannär man pratar om bilar med GTI-stuk, men som är ack så viktig, är praktikalitet. BMW:n har ett smart utformat bagageutrymme, om än inte jättestort, med både 40/20/40-fällning och baksätesryggar som går att luta för maximal lastkapacitet eller komfort.

Ekonomikalkylen blir inte alls så dålig som inköpspriset antyder. Mycket på grund av den i testet låga förbrukningen.

BILENS SJÄL På BMW-språk är X2 M35i en så kallad M Performance-modell. Alltså inte en fullfjädrad M-produkt. Men köregenskaperna är ändå inte på den nivå man förväntar sig av en bil med den välkända bokstaven i namnet. 

BMW har insett att det inte är ekonomiskt försvarbart att bygga varje bil för att passa de få personer som är bilintresserade. Majoriteten av X2-kunderna kan inte bry sig mindre om körglädje, dessvärre går det ut över de motoralternativ som är tänkta för oss körglädjesnarkomaner. X2 M35i är snabb och kompetent, inte tu tal om det, men den där gnistan som verkligen väcker habegäret till liv saknas. 

Elias Medelberg