TEST: Nya Mercedes S-klass möter Audi A8 och Porsche Panamera

Premium Med varje generation S-klass har vi fått se ny banbrytande teknik och en av bilvärldens mest påkostade bilar. Klarar nya S-klass av att följa i förfädernas massiva fotspår?

TEST: Nya Mercedes S-klass möter Audi A8 och Porsche Panamera
Notera Mercedes gigantiska svarta block i grillen. En inte helt anonym placering av diverse sensorer och kameror.
Bilarna i detta test:

• Audi A8 L 60 TFSI eQuattro – laddhybrid, 340 + 160 hk, 1 180 700 kr, bonus 12 162 kr
• Mercedes S 400d 4Matic Lång – diesel, 330 hk, 1 216 000 kr, bonus: 0
• Porsche Panamera 4S E-hybrid Sport Turismo – laddhybrid, 440 x 136 hk, 1 380 000 kr, bonus 15 732 kr


När en ny generation S-klass anländer är inte den första frågan hur bra den är, alla vet att den är fantastisk. Istället är det all teknik som lockar.

S-klass var först med krockzoner, adaptiv farthållare med stopp and go-funktion, elektronisk stabilitetskontroll, elektrisk ABS och har hjälpt till att skynda på utvecklingen på många andra områden. Har Mercedes S-klass W/V223 någon teknisk nyhet som kommer anses väsentlig på alla bilar om tio år? Och hur förträfflig är egentligen Stuttgarts senaste toppmodell?

Audi A8 av fjärde generationen såg dagens ljus 2017. Året därpå kom den långa varianten A8 L och samma år vann den pris som 2018 års mest innovativa modell. Bilen har som första Audi någonsin fått fjädring som ackompanjeras av artificiell intelligens och som likt Mercedes Active Body Control läser av vägen framför och anpassar bilen efter förhållandena.

Är man på väg att bli påkörd lyfter fjädringen upp den sida som ligger i farozonen för att skydda passagerarna. Coola grejer men den där utmärkelsen har ett par år på nacken, klarar Audin av att hänga med en sprillans S-klass?

Om inte statsministerns tyska vrålåk rår på Mercedes kanske vår tredje tysk kan göra det? Porsche Panamera är testets enstöring. I vilket annat sammanhang som helst är den en utomordentlig lyxbil men mot dagens konkurrenter på över 5,2 meter vardera uppfattas den i annan dager. Men låt inte det lura dig. Sportbilskombin hänger på lyxbilarna även i komfortronden. Mercedes tycker nog att den gjorde det lite väl bra ifrån sig.

Mer kompetenta milslukare är snudd på omöjligt att hitta. Få bilar kan trolla bort dig från verkligheten likt dessa. Vilken handlare borde du ringa när det är dags att välja hushållets nästa bil? 

AUDI A8 L 60 TFSI E QUATTRO

Vår testbil med långt axelavstånd kostar 50 000 kronor mer än den vanliga "korta" versionen. För de pengarna får man 130 millimeter extra.

Den nuvarande fjärde generationen av Audi A8, med internkod D5, lanserades för drygt tre år sedan. Det betyder att den snart är halvvägs genom sin livscykel och väntar på en uppfräschning om cirka ett års tid. Hur kommer det sig då att en "gammal" modell kan besegra helt nya Mercedes S-klass, vad har Audi gjort rätt?

TEKNIKEN A8:ans laddbara drivlina gör jobbet bra och smidigt, men den är inte längre toppmodern. Den består av en treliters V6 bensinturbo och en elmotor som sitter före den konventionella automatlådan. Bilen är därför alltid fyrhjulsdriven, oavsett kraftkälla. Så långt är allt väl.

Batteriet är emellertid bara på 14,1 kWh (varav 11,3 går att använda till körning), som i den här stora bilen  endast räcker till 33,5 kilometers elektrisk körning i vårt test. Till och med Porschen går längre på el, för att inte tala om laddhybridversionen av S-klass som ska klara uppåt tio mil när den strax lanseras.

Audin revanscherar sig dock tack vare flera smarta lösningar. Modellen har en maximal laddeffekt på hyggliga 7,4 kW som gör att man kan fylla batteriet på drygt två och en halv timme; A8 är utrustad med en energieffektiv värmepump som tar till vara på överskottsvärme från högspänningskomponenterna och den gör att man slipper tända bensinmotorn för att värma kupén; via mobilappen kan man starta klimatanläggningen, defroster på bak- och framrutan, samt aktivera ratt- och stolsvärme i förväg; bilen använder elmotorn för att bromsa upp till 0,3 G och återvinner på så sätt samtidigt energi med som mest 80 kW.

"Allt samspelar med ett harmoniskt lugn som den gemensamma nämnaren."

ATT KÖRA Tekniken jobbar dessutom adaptivt. Bilen känner av om den närmar sig framförvarande fordon eller om den är på väg mot en korsning och kan anpassa bromskraften därefter. Vid vardagskörning räcker det ofta att bara släppa gaspedalen för att A8 ska sakta in lagom mycket. Det är smart.

Körupplevelsen är i övrigt generellt mjukt filtrerad och ojäktad med omvärldens omständigheter på behörigt avstånd. Styrningen är linjärt loj i utväxlingen och levererar ganska lite vägkontakt; pedalkänslan i både gas och broms är varsamt vag men med bra doserbarhet; drivlinan är stark och responsen god, men den känns aldrig hetsig eller ojämn; chassit jobbar med långsamt följsamma och lätt böljande rörelser. Allt samspelar med ett harmoniskt lugn som den gemensamma nämnaren, vilket aldrig infinner sig på ett lika positivt sätt i Mercan.

Audin är långt ifrån spännande eller engagerande bakom ratten. Intrycket är istället ett av lyx och stilla värdighet – precis som det ska vara i en bil av det här slaget. Ingenjörerna har fått till en väldigt fin och trivsam kalibrering. Flera testförare noterar dessutom att man som bieffekt lätt börjar köra A8 med den avstressade, chaufförsmässiga pondus som den uppmuntrar till – ett plus för baksätespassagerarna.

19-tumshjul är standard, men testbilen är utrustad med 20-tummare.

Bilen gör emellertid inte bort sig på kurviga vägar. Den stramar upp chassi och motorrespons när man skiftar till det sportigaste läget Dynamic. Känslan är att den krymper en aning. A8 är konsekvent och förutsägbart lättkontollerad på halt vinterväglag. Men den trivs klart bäst med att lunka fram i lugnt majestät på större, raka vägar.

ATT ÅKA Fram sitter testlaget enastående bra i de nästan oändligt inställbara, stora och mysigt omfamnande fåtöljerna. Här är det definitvt fördel Audi. I S-klass är det svårare att hitta en bra körställning och stolarna övertygar inte helt.

Fjädringskomforten lirar också i en egen division. A8 är fluffigt mjuk med lugna rörelser. Den är bäst i gänget på att filtrera bort små ojämnheter och sväljer stora gupp med följsam kontroll. Mercan går jämförelsevis hårt över ojämheter och skarvar i låg fart.

De områden där S-klass har ett litet övertag är baksätet och ljudkomforten. Vi upplever att dynan bak i Audi är en aning kort och hade önskat att den gick att förlänga i framkant som på framstolarna. Benutrymmet är emellertid riktigt generöst och även marginellt bättre än i Mercan.

På högerplats bak jämnar striden ut sig. Ryggen på främre passagerarstolen har en utfällbar pall som ger utmärkt stöd. Om man är av mindre mellanformat kan man då till och med sitta med raklånga ben. Som grädde på moset kan man dessutom trycka in fötterna i ryggstödet och få fotmassage.

Under armstöden i dörrsidorna finns dolda förvaringsfack. Smart lösning!

Ljudnivån i bilen är behagligt tyst, men våra öron säger att man hör en aning mer däck- och vägljud i Audin jämfört med i Mercan.

FÖRNUFT Strunta i hemmastereon och välj istället till det löjligt dyra ljudsystemet från Bang & Olufsen med 3D-ljud för 81 500 kronor. A8 blir då en konsertsal på hjul. Vägljudet försvinner också. Fullständigt.

BILENS SJÄL Audin är inte lika prålig som Mercan. Den imponerar istället med väl fungerande teknik, enastående komfort och ett värdigt, pulssänkande harmoniskt lugn – som vi förväntar oss att en stor lyxsedan ska vara.

John Eriksson