Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!

PREMIUM Fords första ordentliga elbil är högbyggd och döpt till Mustang. Kan den leva upp till sitt prestigefyllda namn? XC40 och EQC hoppas att så inte är fallet.
Annons

Bilarna i detta test:

• Ford Mustang Mach-E AWD Long Range – 351 hk, 580 Nm, 734 900 SEK
• Mercedes EQC 400 4Matic – 408 hk, 760 Nm, 770 000 SEK
• Volvo XC40 P8 Recharge AWD – 408 hk, 660 Nm, 681 000 SEK


Mustang, vilket namn alltså. Det är sällan biltillverkare lyckas så pass bra med att döpa sina bilar. Likt Nissan med sin Leaf lyckades Ford fånga hela bilens karaktär när de namngav sin muskelbil efter det amerikanska stridsflygplanet. De andra två, EQC och XC40, är goda exempel på mindre effektfulla namn. 

Frågan är om folket på andra sidan Atlanten kan förlåtas för att ha limmat en av världens mest kända hästar på en (inte speciellt muskulös) suv som går på el?

Detta har åtminstone gjort vad Fords marknadsavdelning hoppats på – lett till stor uppmärksamhet. Det beror dock inte enbart på sveket vid dopet. En WLTP-räckvidd på över 50 mil med det stora batteriet och AWD, precis som testbilen, är imponerande.

Dessutom blir det ännu bättre om man väljer den enbart bakhjulsdrivna varianten med samma batteri. Över 60 mil utlovas. Jämför det med dagens två konkurrenter som enligt samma cykel inte ska ta sig mycket mer än 400 kilometer. 

Med en laddeffekt som matchar eller slår de flesta konkurrenter är Mach-e en tuff match på pappret. Kan databladet översättas till en testseger och finns det, utöver baklampornas design, något märkbart släktskap med V8-Mustangerna?

Hårt motstånd visar sig i form av väletablerade Mercedes EQC och testvinnaren Volvo XC40. Denna gång slipper svensken dela förstaplatsen med Jaguar I-Pace, men den kommer få kämpa om den vill vara ensam högst upp på pallen. 

Vi gör som alltid och hoppar in i bilarna och kör, laddar och mäter så att vi kan utröna vilken som är det bästa köpet. Är det tyskt, svenskt eller amerikanskt som gäller?

FORD Mustang Mach-E

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Tycka vad man vill om namnet, men hästen i fronten ser rätt frän ut. Så även resten av bilen.

Alla gillar Mustang. Dessvärre uppskattar inte alla att en elektrisk suv får bära namnet. Har Ford skjutit sig själva i foten eller är det ett genidrag av marknadsavdelningen?

TEKNIKEN Samtliga tillverkare tjuvkikar på Tesla, så även Ford. Mustangen har over the air-uppdateringar som ska kunna ske samtidigt som bilen är parkerad och ägaren sover. Dessutom kan man använda sin mobil som nyckel. Med hjälp av blåtand avgör bilen om ägaren är i närheten och tillåter insteg och motorstart medan mobilen är kvar i fickan. Precis som en Tesla. En fiffig detalj som dock saknas i Musks kärror är kodlåset på B-stolpen. Med hjälp av det och en pinkod man slår in på infotainmentskärmen blir man inte strandad om nyckeln ligger hemma och mobilen har slut på ström.

Ford hävdar, likt de flesta tillverkare, att deras röststyrning ska vara mycket avancerad. Vi kan avslöja att den var minst sagt taggad på att hjälpa till. Flera gånger gick den i gång utan att ett enda ord yppats. Men vi körde en förseriebil, sådana här saker borde kunna fixas till.  

Batteriet är på hela 99 kWh men den användbara kapaciteten är nere på mer normala 88. Men i trion har den med marginal plats för flest elektroner. Aktiv vätskekylning ser till att batteriet kan ge maximal kapacitet i alla lägen. Ett mindre batteri på 75 kWh finns tillgängligt och då sparar man 90 000 kronor. 

Räckviddssiffran som visas i bilen ska anpassa sig efter tidigare körning, väderleksrapporten och även data från alla uppkopplade Mustanger med lössläppta integritetsinställningar. Smart.

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!

”Det är inte många testbilar som blir öppet fotograferade av förbipasserande.”

ATT KÖRA Bilen vi testade hade fyrhjulsdrift som lägger på 65 000 kronor på priset och som ska arbeta för att leverera den korrekta Mustangkänslan. Något som faktiskt inte är rent båg. Utöver det har resten av chassit och drivlinan anpassats för Europas smalare och kurvigare vägar samt högre hastighetsbegränsningar. Låter lovande.

Det märks att Ford har gjort ett försök att ge den muskelbilskänsla. Men resultatet är varierande. 

Chassit har de lyckats bra med, om man är ute efter körglädje. Det är välbalanserat och fyrhjulsdriften är trevligt kalibrerad. Den matar kraft på bakhjulen rätt friskt och det är inte svårt att gå på lätt ställ ut ur kurvorna. Kul! Men antisladd går inte att stänga av och börjar lägga sig i om det går för brett. Framvagnen är fin och bjuder på kvick instyrning.

Enligt Ford tar det 0,5 sekunder från att man kört gaspedalen i botten till dess att maximalt vrid levereras. Men vi är inte överförtjusta. Gasresponsen är inte den bästa och de 351 hästarna känns inte så kraftfulla bredvid de två andra. Men visst hade hastighetsmätarnålen rört sig snabbt om det funnits en sådan. 

Styrningen är rapp men vi stör oss på den märkliga styrservon som har stark centrering och ojämnt motstånd. 

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Här ser vi dörröppningsknappen med tillhörande handtag.

Tyvärr är inte tongångarna mer positiva när det gäller alldaglig körning. Styrningen är som den är och nu är inte snabbheten någon fördel. 

Precis som för styrservon verkar kalibreringen av både gas- och bromspedal ha gått för snabbt. Vid hög fart tar bromsarna väl hårt initialt, vilket gör att det lätt hugger till även vid små fartsänkningar. Dock finns full enpedalskörning tillgänglig så att man inte behöver bromspedalen speciellt ofta, men doseringen är något diffus. Retardationen precis mot noll är väl svag. Utöver det märkte vi av ryck från växellådan under körning på vardagsslingan.

ATT ÅKA Vi börjar med det positiva som är ljudnivån. Under färd är ljudkulissen mycket behaglig och man sitter helt okej både fram och bak men fjädringen hade kunnat vara bättre. Den är fast satt och gör små rörelser mer eller mindre konstant, men med rätt okej karosskontroll över de större vägskadorna.

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
En bit ovanför dörrhandtaget finner vi de röda pekkänsliga knapparna som kan användas för att låsa upp bilen.

FÖRNUFT I och med att Hedin Bil är en privat importör gäller inte det avtal som Ford Europa har med Ionity. Således får man pröjsa fullt pris på över 8 kr/kWh, men Hedin jobbar på en lösning. Dessutom missar svensken ett fint erbjudande då man i andra länder får fem års gratis tillgång till FordPass Charging Network och ett års gratis laddning hos Ionity. 

Det kanske hade behövts då Mach-E dessvärre blir dyrast att äga, tätt följd av Mercedes.

Men Mach-E vinner den gren som är viktigast för många elbilsspekulanter, det är nämligen Forden som tar sig längst utan att toppa upp. Under laddning har den dock lite hyss för sig, men det och mer om räckvidden tar vi längre fram i tidningen.

BILENS SJÄL Mustangen drar till sig uppmärksamhet, det är inte många testbilar som blir öppet fotograferade av förbipasserande. Mach-E blev det mer än en gång. Men en ordentlig Mustang är den inte och namnet får vissa att vända sig i graven men likväl andra att vrida på huvudet. 

Den har potential. Hyfsat lång räckvidd, kul chassi, okej snabbladdning och fräck design men amerikanen känns lite väl grovhuggen i det mesta. 

Elias Medelberg


MERCEDES EQC 400 4Matic

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Mercedes EQC säljs med två olika fronter. Standard är ett klassiskt utseende med kromad lamellgrill. Testbilen har istället den blanksvarta varianten som kommer med AMG Line och är mycket vanligare. Begripligt!

Mercedes EQC har varit i modellprogrammet sedan hösten 2019. Fram till februari i år har 803 exemplar hittat ut till svenska köpare. Det är en succé jämfört med Jaguar I-Pace (261), men något färre än Tesla Model X (1 004) och mycket färre än Audi e-tron (2 774) under samma period.

Oftast har EQC hamnat utanför elbilarnas topp tio-lista, men de som slagit till verkar nöjda om vi tolkar trenden i vår begagnatbas.

EQC var första bil ut att lansera EQ-namnet för Mercedes. Nu är EQA redan här också och fler följer.

TEKNIKEN Endast en version finns: 400 4Matic. Kunden kan koncentrera sig på färger, fälgar och utrustning. Medan kommande ellyxlimousinen EQS blir första bil ut på Mercedes renodlade elbilsplattform handlar det här om en ombyggd och uppsminkad GLC.

Ett stort litiumjonbatteri på användbara 80 kilowattimmar tar plats mellan hjulaxlarna som i sin tur fått en asynkronmotor var. Normalt driver bara den främre motorn bilen, men vid behov kopplas den bakre in. Under testet noterar vi att bilen föredrar att växla över och använda den bakre motorn i uppförsbackar vid lugn körning på torrt underlag.

En snabbladdningseffekt på 110 kilowatt är inte mycket att hänga i julgranen i denna bilklass år 2021. Men den som liksom vi fnyser till över detta ska studera vår laddningsjämförelse på sidan 48. Sällan har en elbil revanscherat sig så ute i praktiken.

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!

”Komforten i EQC lever upp till stjärnan i nosen. Det går värdigt, tyst och bekvämt.”

När det gäller hemmaladdningen (AC) hade EQC låga 7,4 kilowatt i vårt förra test. Det gav en laddtid från tio procent till fullt batteri på cirka elva timmar. Nu har bilen fått en ombordladdare på elva kilowatt vilket kortar ner nämnda laddtid till 7,5 timmar. På tal om uppdateringar klarar Mercan att få sådana genom luften, så kallad over the air-updates (OTA).

ATT KÖRA Att EQC inte är absolut rykande färsk är inget som märks i utbudet av hjälpande assistanssystem. Förutom att själv hålla avstånd till bilen framför och en position mitt i filen klarar EQC även av att byta fil om du orkar blinka med blinkersspaken. 

Det här är en väldigt smidig suv att hantera till vardags. Vi uppskattar den progressiva styrningen som minskar rattvevandet i stadstrafik. Motståndet hade dock gärna fått vara lite lättare för att få toppbetyg. Någon fullutvecklad enpedalskörning, som i Volvo, erbjuds inte.

Men vi gillar att man med vänster paddel enkelt kan begära ett något starkare (D minus) eller betydligt starkare (D minus-minus) energiåtervinningsläge. Vill man istället rulla (segla) fram hittar man D plus i höger paddel. I D Auto använder bilen navigatorn för att i förväg ta ner hastigheten när du till exempel närmar dig en rondell eller lägre hastighetsgräns. Det fungerar rätt bra, men kräver att du aktivt slår på inställningen vid varje start.

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
”Maximum Range” är ett ännu snålare körläge än Eco när det krisar riktigt.

Att ha 760 newtonmeter under gasfoten ger en fullständigt avspänd körning på det sätt bara elbilar klarar av att göra. Nämligen helt oavhängigt hur topografin ser ut. Även med en råstark diesel märker man extrajobbet i en uppförsbacke. Absolut inte här.

Men att öka farten på en kurvig väg är inget som känns naturligt i EQC. Styrningen pratar för dåligt för det och vikten känns. Detta ska inte tolkas som att EQC inte fixar uppgiften! Speciellt i ”Sport” är det ett magnifikt klipp i ekipaget. Kolla in accelerationstesterna.

ATT ÅKA På senare tid har Mercedes ofta haft fullt sjå att hålla undan i komfortmatchen. Så icke här.  EQC lever upp till stjärnan i nosen och vinner över Mach-E och XC40 i samtliga delmoment. Luftfjädring finns inte att få (i någon), men stålfjädrarna i EQC filtrerar fint och ger en värdig gång med små fina tendenser till ”lyxbilsgung”.

En riktigt välisolerad kupé vet vi är efterfrågat av många och gör stor skillnad på långfärd. EQC är tyst!

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
EQC har bättre rattknappar än Mercedes senare pekvariant.

FÖRNUFT Visst är Mercedes EQC dyrare att äga än den mindre Volvo XC40. Men så erbjuder den också lite mer – till exempel större bagageutrymme – än svensken. Som egentligen är hämtad från klassen under. Ett bra andrahandvärde gör också att EQC inte blir dyrare att äga än Mustang Mach-E i slutänden. Lyfter man blicken mot duktiga Audi e-tron är EQC plötsligt inte alls dyr (även om e-tron gick segrande ur en jämn fajt mot EQC i nummer 23/2019.) 

På laddsidan är bilen mer godkänd än i framkant. Här avslöjas åldern och mycket kommer att hända för den som istället väntar på modeller sprungna ur samma plattform som den nyligen visade lyxbilen EQS.

Dragvikten på 1 800 kg är däremot värd ett plus.

BILENS SJÄL Förkonditionerar EQC batteriet på väg till en laddstation? Nej. Mercedes EQC är inte rätt val för den som vill ha det senaste inom elbilstekniken. Men för den som söker klassiska Mercedeskärnvärden som hög kvalitetskänsla och säkerhet, finfin komfort och tilltalande design är EQC helt rätt val.

Elbilsutvecklingen går fort – men EQC står pall bra ännu.

Mikael Johnsson


VOLVO XC40 P8 AWD Recharge

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Man känner igen den elektriska XC40 på den täckta grillen. Det ger bättre aerodynamik och modellen har inte samma behov av kylning som en förbränningsversion.

Den elektriska XC40 stod som delad segrare i sitt första test när den fick möta Jaguar I-Pace och Polestar 2. Kan den behålla tronen även denna gång med motståndare från Ford och Mercedes?

TEKNIKEN har faktiskt hunnit få sig en väldigt liten uppdatering sedan det allra första testet av XC40 P8 i början av året. Den energibesparande värmepumpen som från början var tillval ingår numera i standardutrustningen. Tack Volvo för att ni lyssnade och ändrade er efter kritiken!

Låt oss ändå repetera de viktigaste tekniska detaljerna med bilen.

Batteripaketet är av litiumjontyp och ligger placerat i golvet. Det har en kapacitet på 78 kWh, varv 75 går att använda till körning. Med standardstora 19-tumshjul (till skillnad från 20-tummarna på testbilen), innebär det 411 kilometer i uppgiven WLTP-räckvidd. Vår testräckvidd landar dock på betydligt kortare 284 kilometer. Vi kan helt enkelt återigen konstatera att Volvon är ganska törstig i verkligheten.

Bilen är fyrhjulsdriven med två lika starka elmotorer, en på vardera axeln (204 hk x 2 = 408 totalt). Tyska Siemens är leverantör.

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!

”Tack Volvo för att ni lyssnade och ändrade er efter kritiken!”

Den maximala laddeffekten på 150 kW låter bra i teorin. Vi lyckas dock aldrig se den siffran och sanningen är också att bilen bara laddar med hög effekt under kort tid när batteriet är relativt tomt. Redan vid 50 procent fyllnadsgrad har effekten sjunkit betydligt och ligger i vår mätning på jämförelsevis blygsamma 81 kW. Vi kunde snabbladda 10–80 procent på 40 minuter, vilket stämmer överens med Volvos egen uppskattning. Mercan som på papperet har en lägre maximal laddeffekt (110 kW) klarar dock att fylla till 80 procent lika snabbt tack vare att den har en jämnare effektkurva.

Vid normalladdning via box kan Volvon ta emot trefas med som mest 11 kW. Det är standard för de flesta helt elektriska bilar och räcker gott.

Infotainmentsystemet är samma Googlebaserade variant som vi känner igen från kusinen Polestar 2, fast med ett lite annat utseende. Det är främst röststyrningen som gör intryck. Den är duktig på att uppfatta talad svenska när man använder finessen till att lägga in destinationer i navigationssystemet.

ATT KÖRA Drivlinan imponerar i XC40. Volvon är så där elbilsmässigt pigg med bra respons och accelererar snabbt. Man har inte försökt få till någon mer långsam förbränningsmotorlik kalibrering som Mercedes. Tvärtom. Pedalkänslan är positivt distinkt och kraften lättdoserad.

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
XC40 visar normalt inte räckvidd, den måste man fråga Googleassistenten om.

Via ett klick i infotainmentsystemet kan man aktivera så kallad enpedalskörning, en finess som testlaget gillar hos de elbilar som har den. Det innebär att bilen motorbromsar och återvinner energi när man släpper upp gasen eller bara minskar trycket på den. Återvinningen är ganska kraftig i Volvon och finessen klarar att dra ner farten ända ner till noll. Med viss anpassning behöver man sällan röra bromspedalen.

Bilen följer naturligt högerfotens minsta vink med fin kalibrering. Det är smidigt och gör XC40 P8 lättkörd i stadstrafik, samtidigt som den skarpa pedalkänslan och pigga motorresponsen gör drivlinan underhållande vid inspirerad körning. Faktum är att Volvo har fått till lite Teslakänsla i motor och pedal.

Styrningen är ganska lätt med ett linjärt motstånd. Den är trevlig att använda till vardags men saknar tillräcklig vägkänsla för att vara underhållande.

Chassit ger ett liknande intryck. Det bjuder på viss spänst och någorlunda kvicka reaktioner, men är tryggt understyrt och mjuknar när man kör hårt. P8 Recharge trivs därför bäst i lagom högt tempo.

ATT ÅKA Framstolarna är fina och känns påkostade, men körställningen lider av snål längdjustering av ratten. Alla i testlaget skulle vilja kunna dra ut den ytterligare minst fem centimeter, det hade gjort stor skillnad.

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Framför mittarmstödet finns en löstagbar papperskorg. Praktisk detalj!

Fjädringen sväljer relativt mjukt och har filter mot ojämnheter. Den är lugn och småsnackar inte hela tiden som Forden. Men Volvon lider av sämre karosskontroll och har ett suvtypiskt uppträdande med en hel del stelt nickande och vickande i längs- och sidled.

De stora hjulen på testbilen gör inte saken bättre. Ljudkomforten lider av vägbuller med klart framträdande mörka frekvenser. Både bullermätaren och våra öron uppfattar att XC40 har klart mest oväsen i kupén. Totalt sett blir komfortbetyget medelmåttigt.

FÖRNUFT Det var tal om att Volvos elbilar (XC40 och nya C40) bara skulle gå att prenumerera på. Man verkar dock ha tänkt om på den punkten, det ska trots allt gå att köpa dem som vanligt. Vår kalkyl visar att det nära nog inte skiljer någonting i månadskostnad på prenumeration eller ett vanligt kontantköp, båda landar på 8 000 kronor i månaden. 

BILENS SJÄL XC40 utmärker sig framför allt med sina fina och smidigt lättanvända drivlina. Det gör bilen rolig och trivsam att köra. Komforten är dock bara godkänd och förbrukningen hög. En elbil som lämpar sig bäst för urbana typer.

John Eriksson


Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!

Fake it till you make it!

Ford har strösslat galopperande hästar överallt för att cementera kopplingen till det legendariska namnet.

Förutom i fronten, på ratten och på bakstammen finner man galopperande hästar i lampinsatserna i bagaget, på dörrtrösklarna, på båda skärmarna, på nyckelringen, under motorhuven och under plastskyddet vid den trådlösa laddningen i mittkonsolen.

Undrar hur många vi missat?

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Mustang har dubbelt bagagegolv. Så man kan lätt välja mellan maxvolym under insynsskyddet eller plats för sladdarna. Men kablarna får även rum i den rejäla frunken med avdelare. Den är praktisk och går att ta bort om man istället vill ha mer utrymme. Golvlängden med sätena uppe är förvånansvärt kort. Saknar både 40/20/40-delning och skidlucka. Dåligt!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Bagageluckan i Mercedes EQC låter sig öppnas med en fotrörelse (även i Mustang och XC40) och där inne väntar testets längsta och bredaste golv. Höjden under insynsskyddet är dock lägst. Under golvet kompenseras avsaknaden av frunk i viss mån då utrymmet här ledigt rymmer två laddsladdar. Fällning av ryggstödet i uppdelningen 40/20/40 kan tyckas självklar i en suv – men det är faktiskt bara EQC som ståtar med det här.
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Volvo är minst i gänget men spöar ändå Fordens bagagelängd med sätena uppe. VDA-litrarna är dessutom ett par fler än Ford. Både längst fram och under bagagegolvet finns det gott om plats för sladdar. Den har bara 60/40-fällning, men skidlucka finns och golvet blir plant vid fällning – det ger pluspoäng i flexiblitetsroden!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
FORD: Röda bromsok ser sportigt ut. Mustang med AWD har 19-tummare som standard. En tum mindre gäller för de bakhjulsdrivna bilarna. Här finner vi givetvis även fyra hästloggor till, en per fälg. 17 totalt.
MERCEDES: Dessa 20-tumsfälgar finns även i en variant där de fem randiga ekrarna har färgen ”energiblå”. Standard är 19-tumshjul och precis som för Volvo har EQC alltid bredare däck bak.
VOLVO: I standardutrustningen ingår 19-tumsfälgar. Testbilen är däremot uppgraderad med 20-tumshjul. Men de gör att fjädringskomforten blir sämre och de för med sig mer buller i kupén.
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
FORD: Man sitter något lågt på en bakåtlutad dyna. Bra utrymme under framstolarna gör att man kan sträcka ut och få visst lårstöd. Ryggen är en aning utbuktande.
MERCEDES: Medelhög dyna som är lätt bakåtlutad och ger hyggligt lårstöd. Stoppningen är ganska fast och det finns viss skålning som stöttar i sidled.
VOLVO: Dynan är låg och kort med plan vinkel. Fotutrymmet under framstolarna är okej, man kan sträcka ut en aning, men det är ändå svårt att få bra stöd under låren.
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
SUMMERING:

Bra på olika saker – men en är bäst

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!

Revanschen för EQC är kommen. Likt hur den förlorade sitt första test vinner den idag på att vara något dyrare men också något bättre på det mesta. Den klarar att hålla en hög lägstanivå som de andra faktiskt är ganska långt ifrån. 

Volvo XC40 bullrar en del, har en något tveksam sittposition var man än sätter sig och bagaget sväljer inte jättemycket. Men på det sistnämnda området är den förlåten, den är en storleksklass mindre än de två andra och det tjänar den på i stadstrafik.

Lilla XC40 är smidig. Dessutom är drivlinan mer eller mindre fulländad, när det gäller just den punkten är svensken ett hot mot självaste Tesla. Utöver det är den med god marginal billigast att äga.

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
(KLICKA FÖR STÖRRE)

Mustangens stora nackdel är Mercedes tidigare nämnda trumfkort. Att lyckas putsa alla små detaljer till om inte perfektion så i alla fall en mycket hög nivå.

Forden uppfattas som en inte riktigt lika påkostad produkt som de två andra. Glöm dock inte att Ford tappar poäng på att den ännu inte krocktestats av Euro NCAP, den är förhoppningsvis och troligtvis bättre än vad slutbetyget ger sken av. Den har också karaktär och omgivningen älskar den, eller i alla fall hästemblemen som bilen bär. Räckvidden ger den fin långfärdspotential men sättet laddeffekten föll för oss vid 80 procent gör att det kan bli knepigt att planera in laddstoppen. 

Alla tre har tydliga starka sidor men att vara duktig på allt är ju givetvis den mest värdefulla egenskapen. Man får vad man betalar för med EQC. Samma sak med Volvon, den är inte riktigt lika bra men inte heller lika dyr.

Forden? Ett aningen svårmotiverat köp. Milkostnaden är högre än för EQC och det är den nog inte värd. Eller? Ibland kan man köpa en sak bara för att man vill ha den, och det finns många som suktar efter en bil med fräck design och en häst i grillen.


VILKEN SKULLE JAG VÄLJA & VARFÖR?

Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
JOHN ERIKSSON, testredaktör

Jag har svårt att komma överens med Forden. Jag trivs inte i stolarna, fjädringskomforten är för oroligt snackig för min smak, och den ojämna servokänslan är obehaglig.

Jag gillar däremot både Mercan och Volvon, men av olika anledningar. XC40 har en riktigt trevlig och pigg drivlina med bra doserbarhet och möjlighet till riktig enpedalskörning. Jag gillar också formgivningen. Körställningen är dock inte toppen och med de stora 20-tumshjulen på testbilen läcker det in en hel del vägbuller i kupén.

Mercan erbjuder mycket mindre elbilskänsla, men den är bekväm och tyst, och jag har lätt att hitta en utmärkt körställning. Jag väljer en Mercedes EQC.


Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
MIKAEL JOHNSSON, testchef

Helgerån eller smart PR-trick? Äh, jag börjar redan acceptera att namnet Mustang används även på denna skapelse. Den har ju ett eget suffix: ”E”. Därtill tycker jag att Mustang Mach-E piggar upp det bitvis präktiga elbilsbeståndet. Känn dig träffad Volvo XC40 P8.

Fords interiör har inte så mycket Teslakomplex i verkligheten och jag råkar sitta rätt bra i de småsvampiga stolarna. Tummen upp för att man velat skapa en bakhjulsdriven känsla i AWD-versionen, åtminstone i läge Untamed. Tummen ner för den hysteriska röststyrningen som frågar vad jag vill i en knäpptyst bil.

Nej, Ford känns lite ofärdig … samtidigt som den välbyggda EQC:s design mognat oväntat mycket hos mig. Jag tar EQC!


Test: Så bra är Ford Mustang Mach-E!
ELIAS MEDELBERG, reporter

Forden är inte lika väl genomarbetad som de andra. Den har sina egenheter men inget som jag verkligen stör mig på. Den ser frän ut och från förarplats ger den veckade motorhuven ett fett intryck.

Det är faktiskt den bil som jag kört som dragit till sig mest uppmärksamhet. Mer än 911 Turbo S Cab, Polestar 1 och Jaguar F-type. Mustang tilltalar. Synd då att det enda som kan anses ge muskelbilskänsla är chassit och fyrhjulsdriften som rätt gärna skickar ut bakänden. Men man kan inte slå ur antisladd så någon ”hoonigan” är den inte.

XC40:s sjukt smidiga drivlina är underbar men EQC blir mitt val. Rakt igenom en bra bil om än något intetsägande. Hade Fords ingenjörer tillåtit riktiga ställ hade jag faktiskt valt en sådan. Den är lite cool trots allt.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen