Tre supersedaner: Bensin är bäst?!

Premium BMW M3 har länge varit måttstocken för körglädje i sin klass. Håller den nya modellen måttet? Och hur står den sig mot en blixtrande rapp elbil? Vi har testat och vet svaren!

Tre supersedaner: Bensin är bäst?!
Testbilarna: Tesla Model 3 Performance, BMW M3 Competition och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Bilarna i testet:

• Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio – bensin 510 hk, bakhjulsdrift, 779 000 SEK
• BMW M3 Competition – bensin 510 hk, bakhjulsdrift, 906 000 SEK
• Tesla Model 3 Performance – el 215 + 298 hk, fyrhjulsdrift, 699 080 SEK

✔ ACCELERATION
✔ BROMSPRESTANDA
✔ EKONOMI
✔ FÖRBRUKNING
✔ KÖRGLÄDJE
✔ TESTLAGET TYCKER TILL

Gammalt mot nytt. Bilvärlden genomgår just nu en av de största omvandlingarna någonsin. Vi står med ena benet kvar bland etablerade märken och traditionell teknik, samtidigt som nya uppstickare kommer och ritar om kartan totalt och utmanar våra uppfattningar.

Nya BMW M3 är en alltigenom klassisk förbränningsbil som bygger vidare på mer än tre decennier av hur vi traditionellt har definierat körglädje. Man fortsätter med den för märket så typiska raka sexan under huven. Samtidigt har modellen växt, blivit tyngre och mer komfortabel. Vad betyder det för köregenskaperna och har M3:an blivit alltför vuxen nu?

BMW har nämligen en del att leva upp till. Vi har i tester tyckt att båda de föregående generationerna varit de vassaste körverktygen i segmentet (se ams nummer 8/2008 och 17/2014). Frågan är om senaste M3 behåller den titeln, speciellt när den får möta den nya världen?

Alfa Romeo Giulia QV är konkurrenten som också har konventionell förbränningsteknik. Dess V6 med rötter i Ferrari (!) levererar lika många hästar som BMW-maskinen och bilen driver också på bakhjulen. När modellen lanserades tog den totalsegern tack vare ett lyckat helhetspaket (se ams nummer 21/2016). Det ska visa sig att det nu blir en riktigt tuff strid denna gång.

Men vänta, Tesla vill också vara med! Fyrhjulsdrift, ungefär lika många hästkrafter, ställbar kraftfördelning mellan axlarna och telepatiskt snabba reaktioner hos drivlinan. På pappret låter det buskul! Model 3 Performance har potential att vända upp och ner på den etablerade ordningen. Klarar den att göra det?

Tesla utmanar dessutom med lägre inköpspris och löjligt låga driftkostnader. Har amerikanerna hittat receptet för att utklassa konkurrenterna?