Duell: Porsche 911 Speedster vs 718 Spyder = Sommar!

Premium Speedster eller Spyder? Ett av livets alla svåra val. En taklös tur i Roslagen ger svaret att det rätta valet är något annat – på begagnatmarknaden.

Duell: Porsche 911 Speedster vs 718 Spyder = Sommar!
En härlig sommardag; två öppna Porsche. Kan det bli bättre?

Vilken fin sommar vi har haft. Härlig värme, lite regn. När det väl regnat har ingen väderapp kunnat förutse skyfallet. Vår kördag i Roslagen börjar lida mot sitt slut och plötsligt blir himlen mörk. På väg 292 österut, mellan Österbybruk och Gimo, kommer de första dropparna på vindrutan. Var finns avfartsvägarna när de behövs? Som nu, när vi kör bilar med specialbeställda inredningar som man absolut inte vill få vattenfläckar på.

Där! Hård inbromsning, högersväng och tursamt ett resligt träd att ta skydd (nåja) under. Hade vi kört vanliga Porschecabrioleter skulle suffletterna varit möjliga att manövrera i farter upp till 50 km/h. När det kommer till 911 Speedster och 718 Spyder är procedurerna mer komplicerade, kräver handkraft och att några moment görs från förarplats, andra utanför. 

Solen värmer vid Forsmarks bruk. Notera rattstångsbeklädnaden i läder, 3 500 kr.

Jag ska inte besvära er med att beskriva hela processerna, men det kan konstateras att handhavandet är något smidigare på Speedster. De två bakre sufflettfästena, som sköts manuellt, klickar i betydligt enklare. Synd bara att Speedsterlogotyperna på kåpan skyms när tyget är uppe.

Ännu mer synd, rentav dumt, är att man alltid måste lossa dessa nämnda fästen för att kunna öppna det bakre bagageutrymmet. Detta gäller båda bilarna, tyvärr.

Nu backar vi bandet till dagens soliga inledning. Med mig på denna körning är min gode vän Jacob. Vi gillar sportbilar. Jag har en 911 SC -82 och Jacob har en Cayman S (987). Givetvis är även våra Porschar rejält ombyggda.

Jag har dessutom en VW Lupo, tömd på inredningen och försedd med halvbur, Jacob har en Autobianchi Abarth A112 – utan inredning och med helbur. Jag hoppas du har fått en snabb bild av våra fritidsintressen.

Vi möts i Knutby. Det här samhället är nämligen, bland annat, knutpunkten för en mängd fina bilåkar-vägar i Roslagen.

Plötsligt regn! Suffletterna är onödigt krångliga. Notera att Speedster får kattöron när tygtaket kommit halvvägs. Eller är det djävulshorn?

Rakt norrut slingrar sig asfalten mot Östhammar. Jag börjar i Speedster. Vilken motor! Responsen är blixtrande, att få dra boxersexan till 9 000 r/min är en ynnest. Och ljudet! Trots att Speedster har partikelfilter, i likhet med nuvarande generationen 911 GT3 (992), får man ingen känsla av munkavle.

Speedster är, något förenklat, en taklös GT3 men av föregående generationen (991). Takförsedda GT3 har mer påtagligt vägbuller i kupén. Tydligare mekaniska ljud. Här blandas dessa toner upp med vindljud. Vilken mix av ljud man föredrar är en smaksak.

911 Speedster kommer aldrig bli en trackdaybil. Den är för dyr och banåkare vill ha en vridstyv coupékaross med hel- eller halvbur. Som njutningsmedel på landvägar är Speedster makalös. Fartvind, dofter, ljud – hela trion i perfekt harmoni.

Väghållningen kan närmast beskrivas som överambitiös. Det är som sagt en GT3. En radda hjälpsystem känns tryggt, även om det är långt till gränsen där de träder in. Bakhjulsstyrningen får bilen att kännas mindre än vad den faktiskt är, den blir smidig och lätthanterlig. Glöm också det där om att Speedster inte skulle vara vridstyv. Det var en dålig bortförklaring.

Det enda som oroar på gropiga vägar med tjälskott är den extremt låga fronten. Skyddande plastläpp till trots vill man inte höra några skrap. Det här är Porsches dyraste front, skärmar och huv i kolfiber! Provbilens lyftsystem för framaxeln, som bara fungerar i väldigt låg fart, är väl värt sina 23 600 kr vid fartgupp och garageramper.

Provbilen har extrautrustning för 371 400 kr! Tycker du att det syns? Utökade sektioner i läder står för över 55 000 kr av detta. Skippa instegslister i läder, är mitt tips. Dessa repas lätt av skor vid varje in- och urstigning.

Jag har sparat det bästa till sist: växellådan. När den manuella lådan är utrotningshotad får denna klassas som grande finale. Porsche nämner att den har Auto Blip, den automatiska mellangasfunktionen som aktiveras med en knapp på mittkonsolen.

Vad som inte lyfts fram tillräckligt är "no lift shift" eller "flat shift". Något officiellt namn finns inte. I instruktionsboken står bara en kort upplysning om att gaspedalen kan vara fortsatt nedtryckt när kopplingspedalen används. Motorvarvet kontrolleras automatiskt.

Första gången känns det tokfel, kroppens invanda motorik vill inte lyda. När man lyckas behålla högerfoten nere – vilket inte behöver vara i botten utan vid valfritt gaspedalsläge, samtidigt som vänsterfoten trampar ner kopplingen och högerhanden kan flytta växelspaken genom den utsökta mekaniska precisionen – då infinner sig en smått religiös upplevelse!

Ibland, när automatiken som sköter varvtalet är på bra humör, kommer små avgaspuffar som en följd av tändjusteringen. Religiös extas!

Heritage Design Package (225 600 kr) ger bland annat den speciella lacken i vitt/silver samt logotyper i guldfärg. Men läckrast är att alla Porschesköldar på bilen ersatts av den äldre versionen. Bara en nörd ser skillnaden.

Ett uns kritik som motpol: Den låga utväxlingen gör att motorn ligger på 3 000 r/min vid 120 km/h på sexans växel. Tröttsamt vid långkörning, annars ett icke-problem.

Endorfinhög svänger jag in på Forsmarks bruk. Det har inte gått någon nöd på Jacob heller. Hans Cayman S är manuell, nu har han fått bekanta sig med en nästan tankeläsande dubbelkopplingslåda. Smidigt. Och kanske det bästa valet för Spyder och syskonet 718 GT4. När modellerna debuterade i fjol fick deras sexväxlade manuella låda utstå en del kritik över för hög utväxling.

Bilbyte och med det vackra bruket i backspeglarna kryssar vi sydväst mot Dannemora. Att båda maskinrummen har boxersexa på 4,0 liter är visserligen korrekt, men där slutar likheterna maskinerna emellan.

I Spyder sitter en hypermodern historia, baserad på 3,0-litersmotorn med turbo från 911 Carrera, Carrera S med flera. Här utan turbo men med utökad cylindervolym. Piezoinsprutningen ger en len och ytterst linjär gång. Den är för välpolerad, rent ut sagt. Cylinderdeaktivering och stopp/start-system går att stänga av, här ska njutas och inte behagas utsläpppsnormer.

Numrering för Heritage Design Package, själva dekalerna alltså, kostar ytterligare 4 800 kr. Vilket nummer skulle du ha valt?

"Jag trodde aldrig jag skulle skriva detta, men Spyder känns nästan sävlig, som att den vägde betydligt mer än Speedster."

Tyvärr ska även bullerkrav uppfyllas. Trots att knappen för öppet avgassystem är aktiverad försvinner välljudet från cirka 2 000 r/min och hela vägen till 4 000 r/min. Precis de varvtal man rör sig kring vid 75 procent av körningen. Eftermarknadslösningarna säljer tydligen bra, har jag hört …

De keramiska skivorna (standard!) har normalt gula ok, med Heritage Design Package ingår svarta.

Speedster och Spyder har skalstolar. Skillnaden är att dessa är standard till Speedster men kostar
55 900 kr till Spyder. Hick! När Spyder debuterade fanns skålade sportstolar (P03), som dessutom hade värme, till ett rejält lägre pris. Den som vill ha extra lång körsäsong får välja standardsäten eller Sportstolar Plus. Synd!

Jag trodde aldrig jag skulle skriva detta, men Spyder känns nästan sävlig, som att den vägde betydligt mer än Speedster. Regbevisen ger vid handen att Spyder är 80 kg lättare, men man luras av flera faktorer, bland annat Speedsterns bakaxelstyrning.

Uppfälld vinge, med bromsljus, vinner inget designpris.

I Dannemora tittar vi på höga byggnader och djupa hål i marken. Men framför allt tittar vi på bilarna. Spyder kan vara Porsches snyggaste modell för stunden. Perfekta proportioner. Speedster har lägre vindruta än 911 Cabriolet, som sig bör med det namnet. Men att utgångsmaterialet är en gigantisk bil jämfört med 356 Speedster går inte att trolla bort. Det blir mycket karossyta från stolarnas ryggstöd och bakåt. 

Nej, du behöver inte ta ställning till frågan i ingressen. 911 Speedster är redan slutsåld. Den 20 december 2019 rullade det sista exemplaret av bandet och detta var kröningen av 991-generationen av 911. Nu är det generation 992 som gäller, om du ska köpa en ny 911 alltså.

Speedster var inte bara finalfyrverkeriet för den sjunde generationen av svansmotorbilen, det var även tillverkarens 70-årpresent till sig själv – 1948 registrerades den första bilen med namnet Porsche, därför byggde man 1 948 exemplar av "presenten".

Speedster-bulorna som sträcker sig ut bakom stolarna är faktiskt snyggare på bilen som heter Spyder. På 911 finns lock i bulorna. Under dessa sitter ett rundslagningsskydd, samma som på 911 Cabriolet.

Den äldre Porscheskölden på 911-nyckeln, men bara med Heritage Design Package.

Samlarutgåvor från Zuffenhausen har en förmåga att dra i väg prismässigt. Rejält. Nu menar jag inte bara gällande extrautrustning, men Speedstern du ser här hade ett grundpris på 2 850 000 kronor och just detta exemplar gick loss på 3 190 200 kr.

I april 2020 auktionerades bilen som byggdes den 20 december ut för att dra in pengar till arbetet mot Covid-19. Det vinnande budet på 500 000 dollar matchades sedan av Porsche North America, vilken gav en donation på totalt 1 miljon dollar.

Priser på välgörenhetsauktioner påverkar inte begagnatmarknaden men en titt på mobile.de visar att det för dagen finns runt 25 Speedster (991) till salu, från 316 000 till 404 959 euro. Nypriserna kan knappast ha varit högre än för vår provbil, som har få tomma fält i tillvalslistan, vilket tyder på att dessa bilar har varit en god investering.

Speedster har präglad Porschesköld på nackstöden, Spyder kontrar med brodyr. Tyget med pepitamönster är som mycket annat i denna bil specialbeställt från Porsche Exclusive Manufaktur.

Som parentes kan tilläggas att Porsche även byggde Speedster på 997-generationen (den före 991) men då endast 356 exemplar. De tio på mobile.de kostar från 268 000 till 399 000 euro.

Visst, begärt pris och faktiskt slutpris är sällan samma sak. Jag är också medveten om att oförutsedda saker i världsekonomin kan påverka marknaden för samlarbilar.

Likväl är det en intressant sak att reflektera kring; den som kan avvara kapitalet har en fantastisk sommarbil för några år och kan därefter, troligen, sälja med vinst. Lås oss bara hoppas att det blir några sommarmil och inte ett investeringsobjekt undanställt i ett garage.

För vår gröna Spyder ser det värre ut. Ingen nummerplakett och således vanlig serieproduktion. PTS (Paint to Sample) kan vara ett argument på begagnatmarknaden, speciellt i det här fallet när kulören inte är extrem, alltså avskräckande.

Sällsynt bild med uppfällda suffletter. Trafikljus på lador är också sällsynt ...

Men extrautrustning för 371 400 kr (!) går aldrig att räkna hem. Att Porsche Sverige kostar på sig detta är inte konstigt, bilens uppgift är att visa och marknadsföra vad Exclusive Manufaktur har att erbjuda. Det här är en bil man vill vara typ fjärde ägaren till, när det massiva nypriset jämfört med övriga exemplar på marknaden har "suddats ut".

Den som köpte 718 Spyder när den lanserades 2019 kan se en fördel i det faktum att Porsche redan har höjt priset två gånger. Från 940 000 kr via 995 000 kr (som var nypris på vår provbil) till dagens 1 010 000 kr. Det påverkar begagnatpriserna positivt för säljaren.

Investeringsobjekt hit och extrautrustning dit – det är både intressant och trist att ta det ekonomiska perspektivet på något du köper för att få en upplevelse – en njutning.

Av dessa tu ger 911 Speedster absolut mest njutning. Priset är astronomiskt men bilen kan, när det är dags för försäljning, ge bättre totalekonomi än en 718 Spyder. 

Det som berör med Speedster är den högvarviga motorn och den helt fantastiska växellådan, båda är ingenjörskonst på absolut högsta nivå. Parallellt med Speedster byggdes 911 GT3 Touring med samma motor och växellåda. I Touring ger boxern visserligen tio hästkrafter mindre, men saknar å andra sidan partikelfilter. Du "slipper" också den krångliga suffletten … På mobile.de finns strax under 30 stycken till salu (prisspann 150 000–205 900 euro), flertalet med PTS och i övrigt läckra tillval långt utanför det normala. 

Benämningen "kap" är måhända aningen magstark, men jag sträcker mig till att kalla detta mycket bil för pengarna. Njut!