Köpguide: Mercedes GLA/EQA – Bensin, diesel, hybrid eller elbil?

Premium Andra generationen Mercedes GLA är en allkonstnär av rang. Å ena sidan bevarar modellen traditionell teknik med diesel- och bensinmotorer, å andra sidan strävar den framåt som hybrid och som renodlad elbil (EQA). Men vilken drivlina passar till vad? Vi reder ut.

Köpguide: Mercedes GLA/EQA – Bensin, diesel, hybrid eller elbil?

Vi lever i en föränderlig tid och nästan ingen annan bilmodell visar det lika tydligt som Mercedes minsta suv, som säljs med en uppsjö av olika drivlinor. Bensinmotorerna sträcker sig från snälla 136 hk i grundmodellen GLA 180 till sanslösa 421 hk i toppbensinaren AMG GLA 45 S 4Matic. På dieselsidan erbjuds från 116 hk (GLA 180 d) till 190 hk i GLA 220 d och motorerna (förutom 180 d) kan kombineras med antingen fram- eller fyrhjulsdrift.

Den andra generationen av GLA kom i slutet av 2019 och bygger tillsammans med märkessyskonen A- och B-klass samt CLA och GLB på plattformen MFA2. Arkitekturen är dock så pass flexibel att den även fungerar med alternativa drivlinor. Ett första exempel kunde man se redan några månader efter marknadsintroduktionen i början av 2020 när laddhybriden GLA 250 e (systemeffekt 218 hk) presenterades.

Nytt för i år är ännu en drivlina (den fjärde i ordningen) i form av EQA 250. Den svagaste av numera tre elektriska motoralternativ (det finns även EQA 300 4Matic med 228 hk samt EQA 350 4Matic med 292 hk) bär visserligen en del EQ-attribut för att visa att man tillhör tillverkarens elbilsgren, men är i grund och botten en elektrifierad GLA. Det märks inte minst när man synar karossen och interiören.

GLA säljer i stora volymer över hela Europa och framför allt på kontinenten är den tillverkarens mest sålda suvmodell efter GLC. Att de del- och helelektriska alternativen hittar allt fler intressenter är dock inte så konstigt men det har inte enbart med deras modellspecifika kvaliteter att göra.   

Statens miljöpremie för del- och helelektriska bilar spelar då en betydligt större roll, precis som den låga fordonsskatten. Dessutom är elkostnaden nästan skrattretande låg i Sverige jämfört med i många andra europeiska länder vilket gör att kostnadskalkylen för en EQA kan bli avsevärt mycket billigare än för en bensin- eller dieseldriven modell. 

I vår köpguide har vi utgått från de mest populära fossildrivlinorna på marknaden, nämligen GLA 220 d 4Matic som representerar dieselsidan och GLA 250 4Matic som företräder bensinarna. Med grundpriser på 412 900 kronor för 220 d 4Matic och 420 900 kronor för 250 4Matic är dessa två betydligt billigare än sina elektrifierade syskon, men skenet bedrar. För att komma upp i samma utrustningsnivå som elbilen och laddhybriden krävs det en del dyra tillval.