Test: El mot diesel – Audi e-tron Sportback 55 möter Audi Q8 50 TDI

Premium Audi e-tron Sportback 55 och Audi Q8 50 TDI hör till de största och trevligaste suvarna man kan köpa, men medan den ena satsar på en treliters diesel kontrar märkesbrodern med elmotorer och elektrisk fyrhjulsdrift. Vilken är det bättre valet?

Test: El mot diesel – Audi e-tron Sportback 55 möter Audi Q8 50 TDI

Våra två duellanter har trots sina skillnader en del saker gemensamt: båda är bekväma, lyxiga men framför allt massiva suvar med gigantiska yttermått och har en tjänstevikt som en mindre val.

Audi Q8 50 TDI quattro väger in på imponerande 2 317 kg, vilket nästan känns som att den är en aning undernärd när vi tittar på e-trons faktablad. Elsuven slår nämligen sin förbränningsbroder med mer än 300 kg (2 653 kg).

När man väl står framför bilarna blir man dock inte särskilt förvånad över vikten. Bakom den enorma Q8-grillen gömmer sig en fem meter lång suv som mäter 1,7 meter vertikalt (markfrigång 20 cm) och som har ett axelavstånd på hela tre meter.

Under plåtskruden finns dessutom en stor treliters dieselmotor, fyrhjulsdrift, ett avancerad chassi, bakaxelstyrning samt 22-tumshjul och en hel del elektronik.

E-tron är minst lika avancerad som förbrännings-suven men känns inte lika massiv. Under det coupéaktiga Sportbackskalet sitter däremot ett stort batteripaket med en kapacitet på 95 kWh inbäddat i golvet som tippar vågen vid cirka 700 kg.

Jämn kraftutveckling utan brummande motor, komfortabel luftfjädring, låg tyngdpunkt samt lågt placerade och bekväma stolar – att köra e-tron är en väldigt trevlig upplevelse.

Varje axel drivs av en asynkron elmotor, där den främre lämnar 185 hk och 309 Nm och den bakre 225 hk samt 335 Nm. Det ger en sammanlagd systemeffekt på 408 hk och 664 Nm, men endast i åtta sekunder med aktiverad boostfunktion. Normalt får man nöja sig med 355 hk och 561 Nm.

Vridmomentet överförs till axlarna via planetväxlar, fördelas hjulselektivt via ett elektroniskt styrdon och anpassas till vald körinställning. Ett elektroniskt fyrhjulsdriftsystem alltså, även om e-tron i de allra flesta fall enbart drivs av den bakre elmotorn.

Drivlinan i Q8 är av det lite enklare slaget: här jobbar en treliters V6-diesel med 286 hk och ett maximalt vridmoment på 600 Nm (från 1 750 r/min) som fördelar kraften till samtliga hjul via en åttastegad automatlåda samt en mittdifferential (kraftfördelning 40/60). Vidare finns även ett 48-volts mildhybridsystem med stopp/startfunktion och ett litiumjonbatteri ovanför bakaxeln.

Det innebär att Q8 kan "segla" med avstängd motor likt e-tron eller energiåtervinna intelligent med upp till 12 kW så länge den adaptiva farthållaren är aktiverad.

Batterikapaciteten på 95 kWh räcker sällan för 300 km.

"En hel del frustration skapas även av e-trons återkommande systemfel och de tidskrävande återupplivningsförsöken."

Det låter visserligen imponerande men den bittra sanningen är att Q8 inte har en chans mot e-tron vid rödljusen. Medan man fortfarande retar sig på vinkelsexans orkeslöshet på låga varv när det slår om till grönt drar e-tron ifrån utan minsta fördröjning och utan kraftavbrott.

Det spelar ingen roll om det gäller 100, 140 eller ens 160 km/h – den lättare Q8 ser endast elbilens bakljus. Upp till 180 km/h leder e-tron med hela fyra sekunder i total tystnad och det är först när bilarna närmar sig sin toppfart som Q8 kan komma ikapp och dra ifrån. Medan dieseln sprintar till 241 km/h, begränsas e-trons framfart vid 200 km/h.

Den obesvärade kraftutvecklingen i e-tron har kombinerats med en passande, justerbar luftfjädring som är standard i Sportbackmodellen. Luftbälgarna ger smidig fjädringskomfort i alla lägen, till och med i sportinställningen.

John Eriksson

”Drömmen vore att transplantera drivlinan”

Trivselfaktorn är riktigt hög i båda dessa Audisuvar. Jag skulle inte tacka nej till någon av dem. Utseendemässigt tycker jag att Q8 är snyggare att se på med sina något skarpare veck och linjer, samt den mer markerade grillen som ger modellen ett tydligare ansikte. Drömmen hade egentligen varit att kunna transplantera den elektriska drivlinan från e-tron in i Q8:ans snyggare kostym.

För e-tron är en förbaskat bra bil med hög elektrisk kompetens. Visst, den går inte att tanka alls lika snabbt som en förbränningsbil, men den slickar i sig ström med en hög, jämn effekt långt upp i batteriets fyllnadsgrad på ett sätt som ingen annan nu existerande elbil gör. Därför går det alldeles utmärkt att köra långt, i alla fall i de områden där det finns ett hyfsat väl utbyggt laddnätverk. Vi har visat just detta när vi körde e-tron SB 55 quattro 75 mil på en dag tillsammans med sex andra elbilar (se ams nummer 5/2021), då undertecknad dessutom tog Audin till seger i det racet.

Jag väljer e-tron då elbil funkar med mitt resebehov och för att jag gillar dess finfina komfort. Ekonomikalkylen ser även så mycket bättre ut att jag inte kan motivera ett annat val.

6 km/h är differensen i det dubbla filbytet till fördel för bakhjulsstyrda Q8. I slalomdisciplinen är båda däremot nästan lika snabba.

Den sortens harmoni finns däremot inte i Q8. Trots att den också har luftbälgar känns tvärfogar tydligt i kupén. Q8 vill vara det sportigare alternativet och informerar därför konstant om vägbanans tillstånd, inte enbart i stan utan dessvärre även på motorvägen vilket försämrar komfortnivån en del. 

Tack vare sin bakaxelstyrning känns Q8 dock förvånansvärt rörlig. Det är minst sagt imponerande hur den två meter breda suven tar sig genom kurvorna. Här har den tyngre e-tron en klar nackdel och den tappar fattningen tidigare än dieselbilen. På grund av vikten kränger elbilen mer än konkurrenten och utsätter framför allt baksätespassagerarna för ordentliga lyft på vågigt underlag.

E-tron är därmed det klart snabbare men även mest komfortabla alternativet, men den smått motsträviga Q8 kan däremot plocka en hel del poäng när det gäller förbrukning och räckvidd.

Kombinationen av en snål dieseldriven V6 som knappt ens förbrukar mer än 11 l/100 km vid inspirerad körning och en massiv 85-literstank, är helt enkelt omöjlig att slå för en elbil, i alla fall i dagens läge. Kör man någorlunda förnuftigt klarar Q8 mer än 100 mil på en tank utan ansträngning.

Precis som elbilen bjuder Q8 på fina sportstolar av hög kvalitet, matt aluminiumdekor och en interiör i mörka toner.

E-trons testförbrukning uppmättes däremot till 33,8 kWh/100 km vilket ger en medioker räckvidd på bara 281 km trots den imponerande batteristorleken. 500 kilometers räckvidd borde vara ytterst svårt att uppnå, även för de mest inbitna ecokörningsaktivisterna.

En hel del frustration skapas även av e-trons återkommande systemfel och de tidskrävande återupplivningsförsöken. Vill man gardera sig får man se till att ha mobilen laddad för att kunna leta efter närmaste laddningsplats via en app.

Dock finns det risk att bilen inte ens vill öppna laddluckan om it-systemet återigen har fallerat. När luckan väl öppnas kan man naturligtvis glömma förkonditioneringen av batteriet.

På en wallbox laddas e-tron via ombordladdaren med upp till 11 kW, en starkare omladdare som klarar 22 kW finns att köpa till. Snabbladdning sker med upp till 150 kW. Kanske inte lika snabbt som en e-tron GT (270 kW), men snabbt nog.

Trelitersdieseln är trött på låga varv och låter dessutom en del men är mycket snål med tanke på vikt- och storleksklassen.

"Med tanke på utvecklingen av drivmedelspriset är det långt ifrån gratis att köra Q8, den någorlunda snåla motorn till trots."

Efter drygt 23 minuter har man fyllt 80 procent av batteriets kapacitet. Att tanka en dieselbil tar däremot avsevärt mycket kortare tid i anspråk. 

När det gäller utrustningsnivå och materialkvalitet är skillnaderna dock betydligt mindre. Båda suvarna känns högkvalitativa och välutrustade. Vår e-tron har Prolinepaketet samt S line-interiör medan Q8 har S line-sportpaketet. Båda bjuder därmed på fina sportstolar av hög kvalitet, matt aluminiumdekor och en interiör i mörka toner. Som vanligt är tillvalslistan oändligt lång. 

Q8 är det mer funktionella och praktiska valet av duellanterna. Baksätet är skjutbart med tio centimeter och bagagenätet, som även kan fästas bakom framstolarna, finns enbart här. Kupéutrymmet är gigantiskt, och dragvikten imponerande 2,8 ton.

Bilarna erbjuder däremot ett ungefär lika stort lastutrymme. Även med baksätet nedfälld är differensen som mest 100 liter.

Elmotorerna i e-tron sitter på var sin axel och utvecklar tillsammans 408 hk samt 664 Nm med aktiverad boostfunktion.

Hur ser då kostnadskapitlet ut? Audi e-tron 55 quattro kostar minst 929 500 kronor före miljöbonusen på 70 000 kronor. Även efter bonusen är den avsevärt mycket dyrare än Q8 S line 50 TDI quattro som kostar från 820 700 kronor.

Med tanke på den senaste utvecklingen av drivmedelspriset är det dock långt ifrån gratis att köra Q8, dess någorlunda snåla motor till trots. Här är e-tron betydligt mer prisvärd, så länge man undviker att mestadels ladda bilen längs vägen. Dessutom har Q8 högre skatt – en utgiftspost man inte får glömma.

I slutänden är det dock den dyrare e-tron som vinner racet tack vare mycket lägre ägandekostnader.

Segern går också till just e-tron, men inte bara tack vare förmånligare ekonomi, utan även tack vare den höga komforten och säkerheten, samt förmågan att sprinta ifrån konkurrenten utan problem.

E-tron är en utmärkt elbil så länge den inte plötsligt stannar på grund av it-buggarna.