TEST: Laddning och räckvidd – MG4 utklassar VW ID.3

PREMIUM Nya MG4 möter svårt motstånd i form av Volkswagen ID.3 i sitt första test. Men efter laddtestet och förbrukningsrundan är det kinesen som tar kommandot.
Annons

Bilarna i testet:

• MG4WLTP-förbrukning 16,6 kWh/100 km, maximal laddeffekt 135 kW DC, grundpris 414 990 SEK*
• Volkswagen ID.3 – WLTP-förbrukning 15,5 – 15,4 kWh/100 km, maximal laddeffekt 100–120** kW DC, grundpris 509 900 SEK*
* Priser gäller oktober 2022
** Beroende på mjukvaruversion.


Vid Södertäljes Ionitystation gick det inte att bli besviken på MG4:an. Nästan omedelbart visde laddaren en effekt på runt 140 kW, alltså något över tillverkarens officiella uppgift om 135 kW. Som mest stod det 143 kW på den lilla skärmen.

Det är förstås bra, men mest imponerande är att den höll i den farten bra länge och det i relativt låga temperaturer dessutom. Bilarna visade runt tre grader när vi tryckte i sladdarna. 

Mest överraskande är att Volkswagen har lånat ut en ID.3 som inte har fått den uppdatering som ökar den maximala laddeffekten med 20 kW. Testbilen tar sig inte högre än runt 100 kW, vilket är precis det man kan vänta sig med den uppdatering vi åkte runt med. 

TEST: Laddning och räckvidd – MG4 utklassar VW ID.3
Vid laddstolpen visade det sig att ID.3:an vi fått låna av Volkswagen inte hade den uppdatering som krävs för att nå de nyare bilarnas maximala laddeffekt om 120 kW. Vid laddtestets slut, vid 90 procent, är den enda gången under mätningen som ID.3 kan matcha MG4:an.

Det är dock tydligt att MG4 inte ger ID.3 någon chans att konkurrera. Det är kanske ingen total utklassning, men den nye kinesen är helt klart snabbast vid laddstolpen och det finns inget som tyder på att en ID.3 med den nyare mjukvaran skulle kunna göra någon skillnad på det. Laddkurvorna talar sitt tydliga språk. 

Snitteffekten vid laddning från tio till 80 procent blev 107 kW för MG4 och inte mer än 70 för ID.3. Den resan tog dessutom nio minuter längre tid för ID.3 som under tiden fått i sig 39,8 kWh. För MG4 krävdes 25 minuter och den hade då tagit emot mer energi. Mer exakt 44,6 kWh.

Förbrukning: MG4 vinner igen

Vi vet sedan tidigare att VAG-gruppens elbilar byggda på MEB-plattformen är snåla med elektronerna. Det gäller förstås ID.3 också men det är nykomlingen som tar hem förbrukningsronden. Med en testförbrukning som ligger runt fyra procent lägre. Längs med ekorutten blev skillnaden något större, cirka sju procent.

TEST: Laddning och räckvidd – MG4 utklassar VW ID.3
En liten fördel till MG4 även när det gäller räckvidd.

Testförbrukningen landade på 18,4 kWh/100 km för MG4 och 19,2 för ID.3 Resultatet vid motorvägsmätningen blev denna gång på pricken lik testrundans. Ekoslingan gav dock ett annat resultat med 14,3 för kinesen respektive 15,7 för Folkvagnen.

Tar vi och gör som vi brukar och utnyttjar siffrorna i stycket ovan och kombinerar de med bilarnas respektive nettokapacitet i drivbatteriet får vi fram räckvidderna. Det är som synes en liten fördel till MG4:an även här, vilket enkelt förklaras med ett lite större batteri (61,7 kWh netto mot 58) och lägre förbrukning. 

Dagen för förbrukningsmätningen bjöd på runt 8 grader och ingen nederbörd. Något svalt alltså och det gjorde att klimatanläggningarna fick svetas lite. Som det verkade var det folkvagnen som kämpade mest, den hade nämligen en något mer bekväm tolkning av 21 grader celsius. 

I MG4 var det faktiskt lite kallt och en något lite tjockare tröja var att föredra. Kinesen behövde vara inställd på 23 grader för att temperaturen skulle uppfattas som lika behaglig som i ID.3. Om så verkligen var fallet vågade vi inte avgöra under färd och därmed lät vi båda bilarnas klimatinställningar stå kvar på 21 grader.

Kan det vara så att MG:n snålar på elen vid uppvärming och att en del av skillnaden i förbrukning kommer av det? Vi skulle inte bli förvånade. 

Fler testmoment kommer!

Vi kan dock konstatera att MG4:an bjuder på lite bättre räckvidd och förbrukning samtidigt som den är snabbast vid laddstolpen. Är Volkswagen ID.3:s övriga egenskaper tillräckliga för att motivera det högre priset?

Missa inte det färdiga testet i sin helhet här på webben eller i nummer 24 av tidningen auto motor & sport. 

Annons
Annons
Rulla till toppen