Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3

PREMIUM MG vill ta Sverige med storm men deras tidigare modeller har lämnat mer att önska. MG4 står dock för något helt nytt. Är den bättre än VW ID.3?
Annons

Bilarna i testet:

• MG 4 Electric – WLTP-räckvidd: 435 km, max laddeffekt 135 kW. Grundpris: 414 990:-
• Volkswagen ID.3 Pro Performance – WLTP-räckvidd: 408 km, max laddeffekt 120 kW. Grundpris: 479 900:-


Satsningen var rejäl. MG slog sig omedelbart in på de svenska försäljningstopplistorna med hjälp av ett otroligt leasingerbjudande på MG ZS EV. Sedan dess har ZS EV fått en ansiktslyftning och elkombin MG5 lanserats. Generalagenten Hedin Bil har höga förväntningar för MG på den svenska marknaden och MG4 är en viktig kugge i de planerna. 

Däremot har det funnits en del att kritisera de billiga kinesbilarna för och någon testseger har det inte blivit. Det fanns helt enkelt en anledning till det låga priset. Med MG4 ska det vara annorlunda, och det faktum att den är byggd på en helt ny elbilsspecifik plattform bådar gott.

Motståndet, i form av Volkswagen ID.3, bär också runt på en ren elbilsplattform men har ett par extra år på nacken. ID.3 dök upp på svenska vägar under hösten 2020. Utvecklingsracet bland elbilstillverkarna går i en rasande takt. Har MEB-bottenplattan fortfarande vad som krävs? 

MG4 bjuder också på mer än bara MSP (Modular Scalable Platform). Till skillnad från de tidigare elbilarna från märket är designen aggressivare och attraktivare, och enligt respektive tillverkares webbplatser är räckvidden bättre i MG. Den maximala laddeffekten ska även den vara snäppet högre i kinesen. Vi testar båda delarna, förstås.   

Helt nöjda är vi inte. Det sker sällan, troligtvis aldrig, att en bil verkligen är mycket billigare och lika bra på alla punkter. Var MG har sparat in på stålarna blir den kanske viktigaste frågan. Är MG:n värd att ha med på önskelistan? Vad är haken med det förhållandevis låga inköpspriset? Det tar vi reda på.

MG4 Electric

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Modig design som ackompanjeras av storslagna färger. Utöver denna blåa lack kan man välja Diamond Red eller Fizzy Orange. Vill man ha något mer diskret finns svart, mörkgrå, grå och vit. Den sistnämnda är standard.

ÄR DET NU DET HÄNDER? Blir MG4 Electric den första kinesiska elbilen att vinna ett test? Det är som sagt mycket som tyder på det och när chefredaktören lämnar över nycklarna till testlaget (efter att ha spelat in en film som ni hittar på Youtube) var omdömet inte alls dåligt. Detta verkar alltså vara ett ypperligt tillfälle att ta hem en testseger. Låt oss se hur den klarar sig.

TEKNIKEN Som nämnt tidigare är det en ny elbilsplattform som MG4:an står på. På pappret ser den duktig ut med en maximal DC-laddeffekt på 135 kW och ett batteri med en nettokapacitet på strax över 60 kWh. Räckvidden, förbrukningen och laddningskurvan visar sig också vara väl godkända. Som alltid läser ni mer om allt det längre fram i testet. 

MG:n har ett partytrick kallat Vehicle-to-load (V2L) och kan alltså dela med sig av strömmen i batteriet till apparater på upp till 2 200 watt.

Infotainmentsystemet är tyvärr inte perfekt. Menyerna är aningen ologiska, de är inte heller de snyggaste och de flesta saker som går att trycka på har för liten träffyta för att det ska gå att använda utan missöden så länge man inte står still eller kör på en nyasfalterad väg. Det är inte heller supersnabbt eller responsivt.

Största missen på teknikfronten är dock filhållningen som när man närmar sig en linjemarkering styr emot allt för hårt och skickar i vissa lägen MG4:an in i det andra körfältet. Så långt som vi vågade testa verkade det som att den inte heller var helt ovillig att köra in i fel fil med en mötande bil som närmade sig, av förståeliga skäl gick inte det att testa fullt ut. Systemet går att stänga av men det kräver minst tre tryck i pekskärmen varje gång bilen startas.

PRESS STOP!

Dagen efter pressläggningen av detta test meddelar MG att MG4 Electric just fått en mjukvaruuppdatering för filhållningsassistenten. En glädjande nyhet alltså och både omdömet och betyget i kategorin Självkörning har god chans att bli bättre i ett framtida test av bilen.

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3

ATT KÖRA Nu kan vi återgå till de positivare tongångarna som inledningen bjöd på. För redan efter att ha kört ett par meter kan man känna att ingenjörerna har lyckats klart bättre med köregenskaperna än i tidigare MG-elbilar.

Styrningen är trevligt lätt, precis och har en neutral servo och god vägkänsla. Kraftutsöndringen är bra även om gasresponsen kan kännas aningen för hetsig i vissa lägen, men då är vi faktiskt överdrivet petiga. Hur som helst har den en tydligt aggressivare respons än ID.3 och det hjälper vid aktiv körning. VW känns något intetsägande med plattan i mattan medan MG:n ger mer inlevelse. 

Viktfördelningen är åtråvärda 50 procent fram och lika många bak. Tyngdpunkten är låg likt i de flesta elbilar och chassit bjuder upp till dans. Alert, spänstigt och med en bakhjulsdriven balans. Det är däremot synd att ESP inte kan stängas av eller åtminstone ställas i ett sportläge, men redan med allt sådant påslaget tillåts viss lek med bakänden.  

Dessutom måste vi bilnördar hylla bromsingenjörerna. Känslan är fin och servostyrkan går att ställa i tre nivåer via skärmen. Det är lika många val som för återvinningen vid gasuppsläpp som tyvärr aldrig blir speciellt stark, och det råder inte heller det adaptiva läget bot på. Dessutom går återvinningen in väl bryskt och med en viss fördröjning.

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Plattan för trådlös laddning är hal och med för mycket gas finns det risk att mobilen får sig en flygtur. w

ATT ÅKA. Det sportiga chassit förmedlar lite för mycket av vägen. MG:n snackar väl mycket, är något struttig i högre fart men visar ändå på viss mjukhet över större ojämnheter. ID.3 är bättre på allt och det gäller även om bilen har de största möjliga fälgarna (20 tum) och saknar det adaptiva DCC-chassit.

Bullernivån är låg men den reagerar mer på underlag än klassens bästa. Ett diskret elvinande går att höra från framsätet, dessvärre är detta mer påtagligt i baksätet. Främst är det vindbruset som påverkar den förhållandevis behagliga ljudnivån. 

En välkommen uppgradering mot tidigare MG-modeller är att framsätet inte alls är särskilt dåligt. Tråkigare är att passagerarsätet inte går att ställa i höjdled, en tydlig besparingsåtgärd. En annan sådan är att det saknas mittarmstöd och läslampor i baksätet. Där sitter man ändå okej men inte mer.

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
De fräna mönstren på baklamporna syns bäst när man står still.

FÖRNUFT Som en bil för vanliga människor som inte värderar fina köregenskaper speciellt högt har MG:n ett tydligt ess i rockärmen. Och det är förstås ett klart lägre pris än motståndarna. Utöver det får den dra släp på 500 kilo, vilket för elbilar i Golfklassen inte är dåligt. ID.3:an har en dragkrok som bara får användas för tillbehör som exempelvis cykelhållare. Bland praktiska detaljer är den största missen hos MG4:an att den saknar skidlucka trots enbart 60/40-fällning, därmed är det svårt att få in långa föremål på ett vettigt sätt.

BILENS SJÄL Det är ett ordentligt kliv framåt för MG. Istället för att vara en tydlig budgetbil där priset är den snudd på enda konkurrensfördelen har MG4:an egenskaper som verkligen sticker ut. Dock kan man fundera över om det är rätt saker som de lyckats med. I Sverige kan det bli svårt att sälja MG-bilar med körglädje som usp. Hur som helst är den tillräckligt bra på övriga punkter för att tillsammans med ekonomin göra 4:an till ett vettigt val. Men det lägre priset har sina förklaringar.  

Elias Medelberg

VW ID.3 Pro Performance

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Exakt så här ser inte ID.3 ut när ansiktslyftningen kommer framöver. En generation som enligt en VW-chef ska komma till rätta med kundernas missnöje med pekknapparna.

Volkswagen ID.3 är elbilarnas Golf. Än så länge säljer dock Golf klart bäst (3 057 stycken mot 1 349 ID.3 under 2022 års första tio månader). Det kanske inte är så konstigt när Golf är nästan hälften så dyr och finns i en mängd versioner, allt ifrån Sportscombi till GTI.

Men alla elbilar kostar lite mer och bland dessa är ID.3 klassens ”Golf”. En duktig och bekväm bil där man får slanta upp en smula extra för den tyska ingenjörskonsten.

TEKNIKEN Med en tjänstevikt på 1 911 kilo är vår ID.3 verkligen ingen lättviktare i Golfklassen. Men så ska bygglådan (MEB) vara tålig nog för att utgöra grunden till större elbilar för märket. Faktiskt ända upp till ID.Buzz! Aluminium används trots allt en hel del i konstruktionen.

Det 14 centimeter tjocka batteriet brer ut sig likt en bäddmadrass nere vid golvet. Testbilen har 58 kilowattimmar, men för långkörare finns 77 att välja. Motorn sitter bak, vilket bland annat ger en väldigt snäv vändradie.

Laddkapaciteten vid växelström är på 11 kilowatt precis som för konkurrenten MG4 Electric. Sedan introduktionen gäller en snabbladdningskapacitet på 100 kilowatt vilket är 35 kilowatt bakom konkurrenten det. Men. Bilen har OTA-uppdatering (trådlös över nätet) och lär hamna runt 120 kW när version 3.0 är nedtankad. Finemang! Synd att testbilen inte hade hunnit få den uppdateringen.

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3

ATT KÖRA Förutom att man ofta får sitta och flytta på skallen likt en uggla för att se förbi de långt framskjutna A-stolparna är ID.3 smidigheten själv att köra. Styrningen är naturlig och lagom lätt (MG4 är ännu lite lättare). Att kvickt manövrera mellan att köra bakåt och framåt innebär aldrig några problem och växelväljarens utformning gör att man har snabb access till det starkare energiåtervinningsläget (B). Detta bromsar dock inte bilen ner till stillastående så ett fullt enpedalsläge är det inte fråga om.

Gaspedalen reagerar lagom kvickt utan att det blir ryckigt, en bra kalibrering.

Med testbilens adaptiva stötdämpare (DCC) satt i något av de hårdaste lägena ligger ID.3 imponerande platt på vägen i kurvorna. Körglädje saknas inte, men till den 150 kilo lättare MG4:s alerta och skojfriska känsla i böjarna är det ändå ett steg. 

ATT ÅKA Istället ståtar tysken med den högsta komforten och – utrustad så här – är skillnaderna lite större på detta område.

MG4 är verkligen ingen bullerburk men ID.3 lyckas ännu lite bättre. Varken vind- eller vägljud sticker ut och motorn är alltid knäpptyst utan vinande. Bra.

Fjädringsmässigt blir det ingen större match eftersom DCC-chassit i ID.3 filtrerar bort såväl vägbanans små ojämnheter som stora gupp helt förträffligt. Med god karosskontroll. En ID.4 med DCC är ännu bättre, men det är också en annan bilklass.

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Förhoppningsvis blir dessa pekytor belysta till ansiktslyftningen.

Sittkomfortmässigt är det jämnare och MG4 bjuder ID.3 på en tuff match i framstolarna, vilket är något överraskande med tanke på tidigare MG-bilar. I baksätet är skillnaderna något större, och det beror delvis på tyskens större utrymme.

FÖRNUFT Vi tycker att ID-bilarna har en del klart oförnuftiga lösningar vad gäller förarmiljön. Det handlar då till stor del om de många funktioner som manövreras med pekreglage: ljusreglaget, farthållaren, värmereglagen och förstås hela infotainmentsystemet. Nu ryktas det att Volkswagen skyndar på med en ovanligt tidig ansiktslyftning där många fysiska knappar ska hitta tillbaka. Om det är sant – bravo!

Att elbilsbonusen på 70 000 kronor just försvunnit gör ID.3 dyrare än en Golf jämfört med tidigare, men det gäller alla elbilar. Fast att ID.3 kostar en halv miljon och nästan är 100 000 kronor dyrare än en MG4 Electric är en värre nöt. Tas detta igen på bättre andrahandsvärde? Nej. Milkostnaden blir hela 18 procent eller 7,23 kronor dyrare. 

Du får verkligen föredra ID.3 framför MG4 för att svälja den merkostnaden!

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
ID.3 delar induktivt med sig av sin ström om du sticker ner mobilen här.

BILENS SJÄL Men visst kan det finnas skäl att åtrå ID.3. Volkswagen har lyckats hajpa ID-modellerna rätt bra redan innan de kom. Det finns en modern fräschör över dem som säkert många tilltalas av. Interiörerna är ganska avskalade och hårdplast saknas inte. Men det man greppar och fingrar på känns gediget. Att elmotorn just är så tyst som en elmotor kan och ska vara känns också gediget.

Vår första ID.3-testbil år 2020 hade en massa underligheter för sig. Inte minst i infotainmentsystemet. Vips, så försvann färddatorns nollställda förbrukningssiffra!

Något sådant lade vi inte märke till gällande den röda testbil du ser här på bilderna. Sakta men säkert håller man på att bygga tillbaka förtroendet för denna elbil i premiumklassen. För det är ändå lite grann vad ID.3 känns som. Innan till exempel Audi har en eldriven A3 och BMW en eldriven 1-serie. Passa på att njut ID.3 för MG4 Electric är inte den sista konkurrenten som vill ha en bit av kakan.

Mikael Johnsson


FÖRBRUKNING OCH RÄCKVIDD

NYKOMLINGEN VINNER

Vi vet sedan tidigare att VAG-gruppens elbilar byggda på MEB-plattformen är snåla med elektronerna. Det gäller förstås ID.3 också men det är nykomlingen som tar hem förbrukningsronden med liten marginal. Testförbrukning skiljde med runt fyra procent. Längs med ekorutten blev skillnaden något större, cirka sju procent.

Tar vi och gör som vi brukar och utnyttjar förbrukningssiffrorna och kombinerar dem med bilarnas respektive nettokapacitet i drivbatteriet får vi fram räckvidderna. Då blir också skillnaden mellan bilarna större. Det är som synes fördel MG4 även här, vilket enkelt förklaras med en något högre nettokapacitet i batteriet och förstås den lägre förbrukningen. 

Dagen för förbrukningsmätningen var sval och det gjorde att klimatanläggningarna fick svettas lite. Som det verkade var det folkvagnen som kämpade mest, den hade nämligen en mer bekväm tolkning av 21 grader Celsius. 

I MG4 var det faktiskt aningen kallt och en något tjockare tröja var att föredra. Kinesen behövde vara inställd på 23 grader för att temperaturen skulle uppfattas som lika behaglig som i ID.3. Om så verkligen var fallet vågade vi inte avgöra under färd och därmed lät vi båda bilarnas klimatinställningar stå kvar på 21 grader. Kan det vara så att MG:n snålar på elen vid uppvärmning och att en del av skillnaden i förbrukning kommer av det? Vi skulle inte bli överraskade om så var fallet.

Elias Medelberg

 

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
SÅ GJORDE VI TESTET

”Vad har den för räckvidd?” Det är fortfarande den vanligaste frågan rörande elbilar. Den är förstås väldigt svår att svara på – eftersom räckvidden beror på förbrukningen som i sin tur varierar ordentligt med hastigheten och påverkas av vädret och bilens inställningar. Därför redovisar vi temperatur samt eventuell nederbörd vid mättillfället. Bilarnas normala körprogram och däcktryck används – inga ekovarianter tillåts. Klimatanläggningen ställer vi in på 21 grader Celsius. 

Vi mäter numera hur mycket testbilarna drar vid ekokörning och på motorväg. Med hjälp av batteriets nettokapacitet kan vi sedan berätta hur långt de kommer på en laddning i dessa förhållanden. 

Ekosträckan går till största del längs landsvägar med farter kring 70 och 80 km/h, med klar övervikt för den högre av de två hastigheterna. Längs rutten passeras ett och annat mindre samhälle som sänker farten något under kortare perioder. Antalet start och stopp är få. Mätningen påbörjas först efter att testbilarna fått tid på sig att komma upp i driftstemperatur. Motorvägsavsnittet är ytterligare en bit bort och följer en del av E4:an med en hastighetsgräns om 110 km/h.  

För att få en räckviddsmätning över ”blandad körning” lägger vi också till testförbrukningen och dess motsvarande räckvidd. Denna körning har lägre snittfart. Stora partier rör sig i farterna 30–80 km/h, men även några mil motorväg är med samt förstås många accelerationer och inbromsningar.

Mikael Johnsson, testchef

LADDNING

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3

MG4 utklassar ID.3 (och Cupra)

Vid Södertäljes Ionitystation gick det inte att bli besviken på MG4:an. Nästan omedelbart visade laddaren en effekt på runt 140 kW, alltså något över tillverkarens officiella uppgift om 135 kW. Som mest stod det 143 kW på den lilla skärmen.

Det är förstås bra, men mest imponerande är att den höll i den farten bra länge och det trots att temperaturen inte var optimal. Batterikonditioneringen funkar alltså som den ska. Bilarna visade tre grader när vi tryckte i sladdarna. 

Mest överraskande är att Volkswagen har lånat ut en ID.3 som inte har fått den uppdatering som ökar den maximala laddeffekten med 20 kW. Testbilen tar sig inte högre än runt 100 kW, vilket är precis det man kan vänta sig med den uppdatering som det visade sig att vi åkte runt med. Där kan vi se en klar skillnad mellan de mer traditionella biltillverkarna och Tesla som är väldigt noggranna med både bilens mjukvaruversion och kommande förädlingar via internet. 

Hur som helst är det tydligt att MG4 inte enbart har en högre officiell laddeffekt utan även en bättre laddkurva. Det är kanske ingen fullkomlig utklassning, men den nya kinesen är utan snack snabbast vid laddstolpen. Det finns inte heller något som tyder på att en ID.3 med den nyare mjukvaran skulle kunna göra någon skillnad på det. Det visar vårt tidigare laddtest med Cupra Born som har mjukvara som borde ge en förhandsvisning av vad en ID.3 egentligen är kapabel till. Laddkurvorna talar sitt tydliga språk helt enkelt. 

Elias Medelberg

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
* Resultatet för Cupra Born 58 kommer från tidigare test mot Renault Megane e-tech Electric EV60 (nr 14/2022).
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Från 10 till 80 procent är MG4:an hela 9 minuter, eller cirka 25 procent, snabbare. Cupra Born är dock en bättre måttstock på grund av nyare mjukvara än i ID.3:an, men även jämfört med den är MG4 klart bättre.
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
MG4:an har inte enbart en bättre laddkurva. Batteriets nettokapacitet är högre än i Cupra och Volkswagen. Det gör att när alla tre bilarna tagit sig till 90 procent har 4:an svalt flest elektroner.
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Slår vi ihop förbrukningen och laddeffekten kan vi se att MG4 definitivt är den som klarar sig bäst på långresan.
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3

ID.3 blir bättre!

Vår röda testbil hade tyvärr fortfarande mjukvaruversion 2,4 istället för nya 3,0 som nu börjar skickas ut till ID.3-ägare via OTA. Än så länge är det inte så många bilar utanför Tyskland som hunnit få denna uppdatering, berättar Volkswagen.

Av marknadsföringen av nya ID.3 förstår vi att laddeffekten kommer gå upp från dagens 100 kW till 120 kW. En annan nyhet är att man kommer att kunna läsa av batteriets procentnivå direkt i huvudinstrumentet. Här följer en sammanfattning/exempellista på vad 3,0 innebär.

• Optimerad laddning och energihantering, förbättrad laddprestanda
• Förbättrad ruttplanering
• Enklare att hitta laddstationer
• Förbättrad navigation
• Olika förbättrade komfortfunktioner, radio, röststyrning
• Förbättring av In Car-appen WeCharge med fler funktioner
• Förbättringar kopplade till appen WeConnect ID. som erbjuder utökad info om fordonsstatus

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3

Slut för privatleasing av elbilar

Elbilsboomen har till mycket stor del drivits av privatpersoner som privatleasat sin bil, eftersom priserna har varit attraktiva i kombination med att man inte behövt låna pengar eller stoppa in en kontantinsats. Nu ser det ut att vara över för elbilarna.

Första inbromsningen kom när högre ränteläge fick priserna att dra iväg – vilket gäller alla privatleasade bilar. Dödsstöten kom när elbilsbonusen försvann. Över en natt gick bonusen från 70 000 kronor plus moms till noll. Det betyder ett påslag på 87 500 kronor på priset, som utslaget på tre år betyder 2 430 kronor per månad.

För en MG4 har privatleasingavtalen gått från introduktionspriset på 3 990 kronor till 6 660 kronor. Det lär betyda att bilhandeln går tillbaka till gamla tider när man köpte sin bil, med egna lån och kontantinsatser. 

VW uppger inte längre några privatleasingpriser för ID.3 på sin hemsida och storeboror ID.4 kostar numera från 8 200 kronor per månad.

Vad det här kommer att innebära för bilförsäljningen är svårt att sia om, men gissningsvis kommer väldigt många som inte har råd med stora lån eller som inte vågar köpa en elbil att ”gå tillbaka” till bensinbilar. En VW T-Cross kostar exempelvis från 2 850 kronor i privatleasing – vilket totalekonomiskt givetvis blir bättre än att privatleasa en MG4 – trots elbilens låga skatt och billiga milkostnad.

Framöver kommer inköpspriserna bli allt viktigare och kanske kommer det fler modeller med mindre utrustning – till lägre priser. För handlarna är det inte lika viktigt att bilarna har mycket utrustning, som gör dem lättare att sälja i andra hand, det blir ju privatköparen som ska sälja bilen. Nu är det alltså tillbaka till tiden där inköpspris och andrahandsvärde avgör.

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Ingen av de två testbilarna har frunk. Däremot erbjuds dubbelt lastgolv där det går att slänga in sladdarna under ifall man väljer det övre läget. Alla elbilsägare vet dock att det är en rätt jobbig plats att använda när man packat ovanpå.
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
MG har sparat in på bagageutrymmet och erbjuder varken 40/20/40-fällning eller skidlucka. Det finns inte heller något 12V-uttag och det erbjuds få öglor och krokar.
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Måttmässigt är ID.3 väldigt lik MG4. Men även om 40/20/40-fällning saknas även här så får man åtminstone fyra lastöglor i golvet, två krokar, ett 12V-uttag och genomlastningslucka.
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
MG: Under motorhuven på MG4 Electric är det mer eller mindre knökfullt och ingen frunk fick plats. Synd. VW: Ingen frunk i ID.3 heller, men här ser det dock ut som att det borde ha varit möjligt att göra en pytteliten balja för en laddsladd.
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
MG: Både armstöd och läslampor saknas. Den främre passagerarstolen går inte att ställa i höjdled – något som ger mer plats för fötterna i baksätet. Ryggstödslutningen är något skönare än i ID.3 annars är det fördel VW. VW: I ID.3 sitter man högre upp och bekvämare än i MG4. Höjden ger bättre lårstöd och de mjuka och skålade dynorna uppskattas. Även mittarmstödet och nackstödet är mjuka. Det kan dock inte sägas om armstödet i dörren.

FÖRSTA KINESISKA TESTSEGERN – MG VINNER

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3

MG har verkligen tagit stora kliv i och med MG4. För första gången på väldigt länge säljs det en MG i Sverige som faktiskt ger testlaget habegär. Den är kul att köra och komforten räcker långt även om ID.3 med testbilens utrustning är otroligt trevlig att åka i. Dessutom är inte känslan av budgetbil alls lika påtaglig i MG4 Electric som i MG ZS EV eller MG5.

4:an har faktiskt genomgående finare materialval än Volkswagen. Att det ena är en väletablerad tysk biltillverkare och den andra en relativt nyetablerad budgetbilsbyggare är ändå tydligt. Inte minst på sådant vi nämnt tidigare. MG:s infotainment och den primitiva filhållningen till exempel.  

En liten roligare skillnad är en så enkel sak som ordval. I MG kallas ett av lägena för återvinning vid gasuppsläpp för Weak, alltså vek. Sätter man i AC-laddkabeln kan man i skärmen läsa att man påbörjat Slow Charging, långsamladdning. 

Det senare är visserligen ett relativt vedertaget uttryck men i vilket fall som helst är både vek och långsam negativt klingande ord som de flesta andra tillverkare, framför allt de petiga tyskarna, undviker i allra högsta grad. En petitess förstås men ingalunda en intressant skillnad som visar på vädligt olika inställning. Den mer eller mindre ofärdiga filhållningen är också ett tecken på det.

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3

Det ska dock komma en mjukvaruuppdatering av MG:ns infotainment innan den når kunderna, vi har dock svårt att tro på några stordåd. Men lite bättre översättningar på sina ställen hade inte skadat. Som tur är för Volkswagen har ID.3:an redan uppdaterats ett antal gånger och den buggfest som de tidiga bilarna drogs med är inte i närheten av lika påtaglig idag. 

I slutänden är båda två bra bilar men med olika fördelar. Hade testet gjorts ett fåtal veckor tidigare hade en prishöjning av ID.3:an inte hunnit in i ekonomin och det hade troligtvis gjort att pendeln svängt. Nu kostar ID.3 över 500 000 kronor och det är väldigt mycket pengar för en Golfklassare. Och nu sedan den 9 november får man alltså inga 70 000 kronor i bonus från staten. 

MG4:an är mycket bättre än tidigare billiga MG-elbilar men då är det så att priset helt enkelt inte är särskilt lågt längre. Den är dock ett klart mer ekonomiskt val än ID.3 och en hel del andra elbilar i klassen. Det hjälper den att ta hem testsegern. 

Nu väntar vi spänt på den ännu sportigare varianten med fyrhjulsdrift och 400 hästkrafter.

VILKEN SKULLE JAG VÄLJA & VARFÖR?

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
MIKAEL JOHNSSON, testchef

Innan MG blev uppslukat av enpartistaten Kina stod märket för sportbilar. Nya MG4 Electric är ingen sportbil, men helt klart bland de sportigare och roligare bilarna att köra i den eldrivna Golfklassen. Styrningen är snabb och har bra känsla, chassit är livligt och ratten är skön att hålla i. Kort sagt är jag lite imponerad av bilen. Att den är en modernare konstruktion än exempelvis MG5 Electric märker man direkt.

Synd bara att filhållningsassistenten är farligt usel, men det måste gå att programmera om. Jobbig att stänga av är den dessutom. Och de pyttesmå bokstäverna på infotainmentskärmen kan bara göra en optiker glad. Ett pensionärsläge efterlyses. Det blir en ID.3 för min del, men så här nära att favorisera en MG har jag aldrig varit förr.

Mer än bara ett lågt pris – test av elbilarna MG4 och VW ID.3
ELIAS MEDELBERG, reporter

Det här var ju faktiskt en rolig överraskning. Bokstavligt talat.

MG:n är kul att köra och är första bilen från märket som verkligen kan sägas ge lite habegär. I slutänden är det ändå så att ID.3 är en trevligare bil om man inte värderar körglädje väldigt högt. Att jag fick föräldrarna att köpa en begagnad ID.3 känns fortfarande helt rätt, trots prisskillnaden på runt 20 000 som gällde i deras fall jämfört med en ny MG4. Men tjugo papp kan det ju vara värt bara för att slippa vänta på att få bilen levererad.

Kollar man på nya bilar idag är det dock svårare att motivera ett köp av den nästan 100 000 kronor dyrare ID.3:an. Tvärtom, jag hade valt en MG4. Det är dock Folkvagnen jag helst hade haft i garaget. 

 
Annons
Annons
Rulla till toppen