TEST: Hyundai Ioniq 6 mot Polestar 2

PREMIUM I den eldrivna mellanklassen finns det nya, fräscha alternativ. Hyundais spännande Ioniq 6 har gjort entré och Polestar har storfilat på sin 2:a. Duelltest!
Annons

Bilarna i duelltestet:

Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh RWD. Effekt 228 hk, DC-laddeffekt 239 kW, grundpris 624 900:-

Polestar 2 Long Range Single Motor. Effekt 299 hk, DC-laddeffekt 205 kW, grundpris 609 000:-

Att suvar dominerar elbilstoppen är inte så förvånande. För det första är det nu länge sedan biltypen började tränga undan ”klassikerna”. För det andra är en stor suv lämplig både när tillverkaren behöver ta betalt för ny teknik och när ett stort batteri ska in mellan asfalt och passagerare.

Men alla behöver inte en suv vars högbygge till kaross dessutom kräver extra elenergi. Därför hittar vi ändå Kia EV6, BMW i4 och Polestar 2 på totalplatserna fem, sex och åtta som de tre bästsäljande lågbyggena bland elbilar så här långt i år. Då får väl 155 cm höga EV6 sägas gå in som lågbygge (=icke suv) med ett nödrop.

Annons
Annons
Rulla till toppen