Bilarna i duellen:
BYD Dolphin Design – räckvidd (WLTP) 427 km, DC-laddeffekt 88 kW, grundpris 399 900:-
VW ID.3 Pro Performance – räckvidd (WLTP) 419 km, DC-laddeffekt 120 kW, grundpris 448 600:-
Om man bortser från alla suvar (och räknar Kia Niro dit) och tittar på det senaste årets försäljning i Sverige ligger Volkswagen ID.3 på en hedrande femteplats i Golfklassen. Studerar man bara elbilar är den etta i denna klass. Har ID.3 det lugnt och bekvämt? Nejdå!
Strax bakom kämpar trotjänaren Nissan Leaf. Men före den‚ med drygt 90 % av ID.3:s försäljning, ligger den kinesiska uppstickaren MG4 Electric. Den har marknadsförts här i ungefär 1,5 år nu. Alltid med en prisfördel mot VW oavsett om vi pratar grundpris eller privatleasing.
När vi testade den i december 2022 visade sig MG4 dessutom vara en överraskande bra bil på många sätt. Exempelvis fick den tyska bilen se sig besegrad både i grenen räckvidd och laddning.
In på scenen träder nu ännu en utmanare från Kina: BYD Dolphin. Den är sjätte modellen i Sverige från storsatsande BYD.