TEST: Fyra små suvar – New Kids on the Block

PREMIUM Två nykomlingar, Smart #3 och Zeekr X, delar bottenplatta med Volvo EX30. Vi testar trion mot BMW iX1. Hur bra är SEA-E-plattformen och är BMW:s billigaste iX1 något att ha?
Annons

Bilarna i detta test:

BMW iX1 eDrive20 – effekt 204 hk, DC-laddeffekt 130 kW, grundpris 606 300:-
Smart #3 Pro+ – effekt 272 hk, DC-laddeffekt 150 kW, grundpris 479 900:-
Volvo EX30 Single Motor Extended Range – effekt 272 hk, DC-laddeffekt 153 kW, grundpris 509 000:-
Zeekr X Long Range RWD – effekt 272 hk, DC-laddeffekt 150 kW, grundpris 529 000:-

Att Kinas bilindustri är på frammarsch känner alla till vid det här laget och än tänker de inte slå av på takten, tvärtom.

Biltillverkaren Zeekr är blott tre år gammal, men nu kommer märkets andra modell, en crossover med suvattribut. Den är billigare än halvkombin 001 och borde ha potential att locka kunder – hälften av alla nyregistrerade bilar i världen är trots allt suvar.

Med en längd på drygt 4,4 meter passar X perfekt in i ett mycket populärt segment där det finns gott om konkurrens.

Här finns bland annat tidigare nämnda BMW iX1, Smart #3 och Volvo EX30. Volvo ägs ju som bekant sedan 2010 av den kinesiska Geely-koncernen som även grundade Zeekr 2021 som ett renodlat elbilsmärke för premiumbilar. 

Smart #3, Volvo EX30 och Zeekr X är alla byggda på samma plattform med märkesegna modifieringar. ”Badge engineering” som det brukar kallas är förstås inget nytt, tänk bara på bilarna från Volkswagen- eller Stellantis-koncernen som ofta har ännu fler likheter än trion från Kina som vi har med oss idag.

Annons
Annons
Rulla till toppen