Alrik Söderlind: Volvo håller full fart, men går det för fort?

PREMIUM Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Volvo Cars värde växer imponerande snabbt, att fördubbla tillverkningsvolymerna på ett knappt decennium är...
Annons

Alrik Söderlind: Volvo håller full fart, men går det för fort?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Volvo Cars värde växer imponerande snabbt, att fördubbla tillverkningsvolymerna på ett knappt decennium är en fantastisk bedrift. Och samtidigt ökar Volvo vinsterna år från år, är mycket bra i en så kapitalkrävande och konkurrensutsatt tillverkningsindustri som bilbranschen.

Snygga och moderna produkter parat med smarta konstruktioner har verkligen gett resultat – tillsammans med kaxig och djärv marknadsföring.

Men när det gäller elbilar ligger Volvo fortfarande efter och jag har väldigt svårt att tro att man kan komma ikapp de tyska konkurrenterna – trots att man talar så mycket om just elektrifiering.

Volvos elbilstillverkning lär bli minimal nästa år och min analys är att detta beror på två saker: osäkerhet på efterfrågan och kostnader.

Visst är det så att elbilstillverkning inte ger mycket klirr i kassan, många påstår att det är rena förlustaffärer att sälja elbilar. Ur den synvinkeln är det givetvis förnuftigt att hålla nere volymerna.

Orosmolnet på himlen är Volvos kvalitet – som får genomgående låga betyg

Volvo kommer i stället att satsa hårt på moderna hybrider och laddhybrider – som ger bra vinst. Men jag ser en fara i att låta konkurrenterna ta elbilsmarknadsandelar – risken är att många köpare helt enkelt tänker bort Volvo från shoppinglistan och då får man inte sälja så många förbränningsmotorbilar som man skulle ha kunnat. Och någonstans blir det svårt med trovärdigheten att hela tiden tala om att Volvo är ett elektrifierat bilmärke, samtidigt som man inte säljer några elbilar.

Vad gäller osäkerheten om efterfrågan tror jag att Volvo är väldigt fel ute – Tesla Model 3 är det bästa beviset på det med närmare en halv miljon kunder i kö.

Elbilsförsäljningen ökar brant och ska man lyckas fortsätta växa tror jag absolut att man måste ha elbilar på programmet. Att Volvo har kinesiska ägare borde ge en stor fördel när det gäller batterileveranser – jämfört med tyskarna.

Det andra orosmolnet över Volvos framtid handlar om kvaliteten på bilarna. Det går så rasande snabbt med både tillverkning och produktutveckling att man hamnar dåligt i många kvalitetsundersökningar. Att reparera i efterhand kommer att kosta stora pengar och varumärkets glans riskerar att solkas.

Kanske borde Volvo lugna ner takten en aning? Inte bara fokusera på antal byggda bilar – även om det är kul och bra för en kommande börsintroduktion.

 

Alrik Söderlind: Volvo håller full fart, men går det för fort?
Att tillverka suvmodeller med förbränningsmotor är lönsamt, men kanske inte i så många år till. Hur ska Volvo behålla sin fina lönsamhet när kunderna vill ha prisvärda elbilar?

Annons
Annons
Rulla till toppen