Alrik Söderlind: Efter dieselgate – har vi en "electricgate" på gång?

Premium "Att bluffa ner försäljningen av laddbara bilar gynnar varken luften i våra städer eller företag och tjänstebilisters ekonomi", skriver vår chefredaktör Alrik Söderlind.

Alrik Söderlind: Efter dieselgate – har vi en "electricgate" på gång?

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.

Att tjäna stora pengar genom att sälja bilar med fuskavgasrening är självklart uselt. Men vad sägs om att lura företag till att inte köpa elbilar?

Har vi en "Electric-gate" just nu i Sverige?!

Så här ligger det till: När företag ska upphandla tjänstebilar får de väldigt ofta mycket låga restvärden på elektrifierade bilar. Kalkylen blir dålig och då köper man istället en dieselbil med mycket bättre totalekonomi. På pappret – men inte på riktigt!

Det här hände exempelvis här på Egmont där jag jobbar. En förfrågan på en laddbar VW gav så dåligt restvärde att ingen ekonomichef i världen skulle godkänna affären. När jag fick se kalkylen skakade jag på huvudet och jämförde med våra testuträkningar.

Till varje test gör vi en så verklighetstrogen beräkning av vad det kostar att äga tesbilarna som det går, och vi hämtar våra andrahandsvärden från Bilpriser.se – som numera i stort sett alltid förutspår högre andrahandsvärden för elbilar än för "fossilbilar". 

I vårt senaste test kör vi en bensindriven Golf mot en e-Golf och totalt sett sparar elbilsägaren 5.000 kronor om året. Vår kalkyl är rakt motsatt den vi fick från finansbolaget.

Sveriges tjänstebilsguru, Ronny Svensson på Ynnor, håller inte med om att finansbolag och bilföretag lurar sina kunder, snarare att man inte är med i förändringen. Men faktum kvarstår, säger han: "Restvärdena på de laddbilar som ska säljas nu ligger oftast 15 procent över vad finansbolagen sätter idag."

I klartext betyder det: Laddhybridernas andrahandsvärden är i verkligheten runt 15 procent högre än vad finansbolagen säger. Och vem vet hur det ser ut om tre år – kanske står elbilar ännu högre i kurs då, och kanske har dieselbilar tappat ännu mer?

Min egen privatekonomiska spaning är att elbilar just nu håller värdena ovanligt bra. Den begagnade BMW i3 jag köpte för tio månader har inte tappat något i värde.

Men varför skulle ett finansbolag, en bank eller en bilfirma medvetet hålla nere värdet på laddbara bilar? 

Kanske är man bara försiktiga? Marknaden är liten och därför osäker. En mycket troligare förklaring är att bilföretagen vill sälja bilar nu och hålla igång sina fabriker. Ingen vill vänta på en affär i elva månader – en bilsäljare vill ha mat på bordet nu, inte om ett år.

En annan illvillig teori är att finansbolagen vill tjäna extra pengar när de säljer den laddbara elbilen – som kan vara värd 50.000–100.000 kronor mer i verkligheten än i kalkylen. Står det inget om att man ska dela på överskottet vid försäljningen blir det en riktigt bra affär för finansbolaget.

Hur ska då företag som är på gång med att förnya sina tjänstebilar göra, om de inte vill ha dieselbilar? Ronny Svensson har tre mycket konkreta punkter:

• Förhandla upp andrahandsvärdet för laddbara bilar.

• Förläng kontraktet på de nuvarande bilarna eller hyr. 

• Vänta, det kommer många mycket intressanta bilar inom det närmaste året.

Visst är det intressant att landets främsta tjänstebilsexpert ger rådet att vänta, att inte nöja sig med en dieselbil nu. Och som en liten bonus ger han också några råd till våra politiker, vilka det nu är som någon gång i framtiden tar plats i regeringen: "Se till att stoppa exporten av laddbara bilar till Norge, vi har redan subventionerat deras bilpark med 120 miljoner. Det behövs kanske billigare parkering och differentierad trängselskatt, där elbilar betalar mindre."

Ronny fruktar för övrigt att vi kommer att få in gamla smutsiga dieselbilar från Tyskland, med låg skatt samtidigt som de renaste alltså exporteras. Och han tycker gamla, riktigt smutsiga bilar ska få högre skatt än idag.

Electric-gate – som bluffar ner försäljningen av laddbara bilar – gör inte luften i våra städer renare och gynnar varken företag eller tjänstebilisters ekonomi.