”Bromsklossarna har fel – Volvo blir framtidens vinnare”

PREMIUM Biltillverkarnas egen organisation klagar på hårdare utsläppskrav. Men även om bilarna "bara" står för tolv procent av de totala utsläppen måste vi göra det bästa vi kan, skriver Alrik Söderlind.
Annons

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Ska vi tro den europeiska bilindustrins organisation ACEA närmar sig Ragnarök. Tuffare utsläppsregler kommer att drabba arbetstillfällena med en ”seismisk våg” och de mindre bemedlade kommer inte längre ha råd att köra bil, påstår de.

Kort sagt sammanfattar man EU-parlamentets nya utsläppsmål för koldioxid som ”totalt orealistiska”. Det handlar om att CO2-utsläppen från nya bilar ska minska med 37,5 procent från 2021 till 2030.

Låt oss granska det hela.


Innan vi analyserar vad siffrorna innebär kan jag konstatera att Volvo fixar koldioxidmålen med bred marginal om man levererar enligt plan. Det är imponerande, och lite genant för ACEA.

Vi tar siffrorna först. 2017 var snittutsläppet inom EU 118,5 g/km per såld bil. 2021 ska de ner till 95 för att sedan hamna på 81 gram 2025 och 60 gram 2030. Översätter vi det här till bensinförbrukning betyder det att snittförbrukningen går från 5,1 l/100 km till 4,1, 3,0 och till sist 2,5 l/100 km. Det låter kanske orealistiskt, men det är det absolut inte.

Elbilar är ett måste och Volvos plan är att 50 procent av försäljningen är rena elbilar 2025. Då räcker det att den andra hälften i snitt drar 5 l/100 km vilket man bör klara eftersom en hel del också blir laddhybrider.

Volvo har redan sagt att alla deras modeller ska finnas i elektrifierade utföranden, och lyfter vi blicken framåt kan vi konstatera att alla Volvobilar som byggs nu i princip har ersatts 2025. Jag skulle tro att nästa generation V90 enbart kommer som ren elbil. Fundera på den.

”Jag skulle tro att nästa generation V90 enbart kommer som ren elbil. Fundera på den.”

Vi är alltså på väg i full fart mot en ny värld som ACEA fruktar. Kan det bero på att nya aktörer snabbt kan komma in på marknaden på grund av den mekaniska enkelheten med batterier och elmotorer – kinesiska elbilstillverkare skjuter just nu upp som svampar ur fuktig jord. 

Vilka gamla bilföretag kommer gå samma öde till mötes som mobilföretagen Nokia, Palm, Ericsson och Blackberry? De som ställer om för långsamt dör men är man för snabb kan försäljningen stanna av … Förändringstakten är livsavgörande och jag tror inte det kommer att funka med att bygga om fossilbilar till eldrift om fem år – de bilarna kommer vara tekniskt underlägsna och konkurreras ut.

Analysfirman Bloomberg påstår att elbilar står för 30 procent av försäljningen i världen 2030 och EU-kommissionens beräkningar säger att det krävs just 30 procent elbilar för att klara de nya utsläppsmålen.

Att industrin kommer klara av det tvekar jag inte en sekund på. Lite längre fram i vår har vi en första provkörning av Volkswagen ID som ska gå över 50 mil på en laddning och kosta som en diesel-Golf! För oss bilägare betyder förändringen en besparing på 18 miljarder euro per år inom EU bara i sänkta driftkostnader – om nu inte politikerna skattar sönder allt …

Mellan 2020 och 2040 sjunker förbrukningen av motorolja med 380 miljoner ton (sex miljarder euro om året). Mellan 2020 och 2030 minskar koldioxidutsläppen med lika mycket som Österrikes och Greklands totala utsläpp. Luftkvaliteten i våra städer blir självklart också mycket bättre och EU-kommissionen beräknar att det kommer att skapas 70 000 nya ”gröna” jobb samtidigt som EU:s konkurrenskraft stärks.

Visst, de här siffrorna är kommissionens syn på saken, men när Volvos planer är betydligt offensivare än vad som behövs för att klara målen känns det som om bilindustrins organisation reagerar med ryggmärgen – säger nej till allt som kostar och försöker skydda de gamla etablerade företagen. När man säger att sänkningarna inte har folkets stöd trampar man nog rejält snett.

Även om bilarna ”bara” står för cirka 12 procent av EU:s totala koldioxidutsläpp måste bilismen ta sin del och göra det bästa man kan. Bromsklossar förbättrar sällan världen.

Min slutsats är att ACEA har fel och att Volvo och de andra som tar i kommer att bli framtidens vinnare. Den seismiska vågen består av elbilar!

Annons
Annons
Rulla till toppen